artikel

Achtcilinders op afstandsbediening

Materieel Premium

Het wagenpark is dé trots van rijplaatverhuurder Schaap De With. De laatste jaren zit de groei er goed in en dus kwamen er trucks bij. Soms gebruikte, maar meer recent ook nieuwe. De overeenkomst is dat ze allemaal identiek en multifunctioneel zijn opgebouwd. En speciaal voor het rijplatenwerk zijn voorzien van radiografische afstandsbediening. 

Achtcilinders op afstandsbediening

Naast de bouw zijn het met name de evenementen die een groeimarkt vormen voor de verhuur van rijplaten. En ja; dan kom je zomaar weleens op bijzondere locaties, zo blijkt als we plots op het TT-circuit in Assen terechtkomen.

Durk Schaap is mede-eigenaar maar bovenal chauffeur, en ook voor hem blijven zulke klussen speciaal. Hij geniet zichtbaar als voor de gelegenheid, én voor de foto, zijn rij zwarte Scania’s op de startgrid van het TT-circuit in Assen oplijnen. Samen met Petra de With is Schaap eigenaar en tevens naamgever van hun rijplatenverhuurbedrijf in het Friese Heerenveen.

Geen franje en tierelantijnen

Het bedrijf staat aardig op de rit met een aantal jonge trucks en een 7.500 rijplaten op voorraad. Geen franje en geen tierelantijnen. Petra de With verzorgt de planning vanuit twee gebruikte kantoorunits, de mannen zijn op pad om rijplaten uit te leggen, dan wel op te halen. Inclusief mede-eigenaar Durk Schaap: ‘Ik noem ze trouwens nooit medewerkers of personeel. Het zijn gewoon onze jongens.’

Het lijkt deze teamgeest en het samen aanpakken dat het bedrijf heeft gebracht tot waar het nu is. Na een valse start resteerde er jaren terug namelijk niet veel. Alleen een oude oplegger om precies te zijn. Schaap blikt terug: ‘Geld was er niet. Om toch weer aan de gang te kunnen, was er een truck nodig. Die eerste truck kochten we op de pof bij een Friese truckhandelaar. ‘Ga eerst maar geld verdienen en kom hem dan betalen’, zei de man. Geweldig natuurlijk dat dat toen zo op vertrouwen kon’, blikt Schaap terug. Het was ook hiermee dat de liefde voor Scania was geboren.

Boost voor rijplatenbusiness

Met hard werken werd Schaap De With op de kaart gezet. Het bedrijf maakte pas echt naam toen in 2008 de Scania R480 als 10×4 werd gekocht. Destijds was dat echt een opmerkelijke truck. Een van de allereerste Scania-vijfassers die in Nederland op kenteken werd gezet en bovendien radiografisch te bedienen.

Binnen de rijplatenwereld was de keuze voor de Epsilon-bosbouwkraan ook nog eens erg afwijkend. Omdat de Scania-zescilinder destijds zónder AdBlue aan de euro-5-normen kon voldoen, kreeg deze de verstandelijke voorkeur boven een V8. Mede dankzij alle media-aandacht rondom de opmerkelijke truck, werd het bedrijf op de kaart gezet en kreeg de rijplatenbusiness een boost.

‘Waarom iets anders als het huidige nog goed is?’

Dat was het keerpunt. In de loop der jaren kwamen er gebruikte trucks bij. Zoals gezegd nam de rijplatenverhuur met de opkomst van festivals en evenementen een vlucht. Schaap De With keerde terug naar de V8’s. In 2013 kwam de eerste nieuwe R520 en in 2015 werd een gebruikte R500 bijgekocht. Meest recente toevoeging was in juli van dit jaar; een tweede nieuwe R520 werd toen in gebruik genomen.

Hoewel Scania intussen haar nieuwste generatie trucks uit heeft, koos Schaap nog bewust voor het voor hem vertrouwde model. Schaap: ‘Waarom iets anders als het huidige nog goed is?’ De trucks zijn allemaal hetzelfde uitgevoerd; trekkers met V8-motoren in 6×2-uitvoering met dubbellucht sleepas én volledig radiografisch te bedienen.

Breder inzetbaar

Hoewel de in 2008 gekochte vijfassige bakwagen nog steeds in bedrijf is en prima bevalt, maakten de Friese rijplatenleggers al snel de overstap naar trekker-opleggercombinaties. Een losse trekker is breder inzetbaar en stukken goedkoper in aanschaf. Schaap: ‘Bij ons werken rasechte chauffeurs en die willen gewoon rijden en uren maken. Als het rijplatenwerk in de winter bijvoorbeeld stilligt, dan gaan we écht niet bij de kachel zitten.’ Op zo’n moment komt de veelzijdigheid van een losse trekker boven. Deze kunnen gemakkelijk de verhuur in of andere transportklussen verrichten.

Voor de rijplatenopleggers is het niet nodig, maar om breed inzetbaar te zijn, liet Schaap De With alle trucks opbouwen met een hydrauliek-installatie. Zo kunnen ze ook walkingfloor of kippertransport  doen. Voor eventueel speciaaltransport-klussen zijn de trucks tevens gekeurd tot 70 ton. Schaap ziet om deze reden niet snel weer een bakwagen komen.

Nikko-autootje in de speelgoedwinkel

Verder zijn de trucks zoals genoemd op afstand te besturen. Zo kan de chauffeur de truck volledig besturen, terwijl hij achter op de kraan de rijplaten uitlegt. De radiografische bediening is door een Belgische toeleverancier bij Scania Eindhoven opgebouwd. Dat is best complex, omdat een moderne truck vol veiligheidssystemen zit. De radiograaf moet daar zowel elektronisch als hydraulisch op inbreken.

De monteurs plaatsen  onder andere een extra stuurmotor, maar ook de handrem is radiografisch bediend én natuurlijk de transmissie, inclusief voor- en achteruit schakelen. Een automaat is daarom een voorwaarde. Uiteraard is aan de veiligheid gedacht; om over te schakelen op de radiografische bediening moet de truck uit staan. Pas na het gelijktijdig indrukken van twee verschillende knoppen op het dashboard én het herstarten van de truck kun je de afstandsbediening gebruiken. Dat werkt inderdaad vlot. Chauffeur Jelmer Jongstra verzet de volle vijftigtons-combi alsof het een Nikko-autootje uit de speelgoedwinkel is. Met het verschil dat de Scania zijn snelheid beperkt tot iets harder dan stapvoets.

Opleggers met zijkleppen

Opvallend is de vierassige oplegger in combinatie met de drieassige truck. Met 30 ton rijplaten blijft de liftas altijd omhoog. De oplegger was dan ook een gelegenheidsaankoop. Voor de rest werkt Schaap De With met drieassige kraanspoortrailers met 18 of 20 ton/meter Kennis-kranen. De laatste grote 36 ton/meter-kraan gaat er binnenkort uit.

‘Een grote kraan geeft extra belasting op de trailer en het uitschuiven kost tijd. Het is in de praktijk sneller om de truck met de radiograaf te verzetten.’ Alle kranen zijn voorzien van joystickbesturing. Omdat de kranen intensief gebruikt worden, geeft dat minder belasting voor de chauffeurs. Een trend die het bedrijf daarnaast ziet voor zichzelf, is de komst van opleggers met zijkleppen. Rijplaten worden nu deels met open opleggers gereden, en afhankelijk van de omstandigheden waait er weleens wat zand en stof de rijbaan op. Hier wil Schaap De With vanaf, vanwege de veiligheid. En niet in de laatste plaats om discussies onderweg te voorkomen.

Rijplaten Collectief gaat diefstal te lijf

Rijplaten, hoe groot en onhandelbaar ze ook lijken, zijn roofgoed. Dat weet elke aannemer. Voor de verhuurbedrijven is het helemaal een strop.

Vroeger bleef het bij een enkele rijplaat die ontvreemd werd. Maar de laatste jaren doet het dievengilde qua materieel niet onder voor de professionals. Ze deinzen er niet voor terug om op brutale wijze onopgemerkt volle vrachten rijplaten uit een werk te stelen.

Rijplaat-eigenaren branden hun logo in de platen, zodat ze altijd herkenbaar zijn. Deze huidige diefstalpreventie is echter niet afdoende. Hierop werd al jaren terug het Rijplaten Collectief Nederland opgericht, waarbij de grotere verhuurders zijn aangesloten.

Durk Schaap is een van de leden: ‘Met een ingehuurde rechercheur hebben we destijds daders opgespoord en ook strafzaken voorbereid. Maar zelfs dan blijkt het lastig om daders echt veroordeeld te krijgen en de rijlaten terug te halen. Want de aangifte die we doen wordt steevast een plankdossier bij de politie.’

Onder projectnaam Eagle Eye is de branche al enkele jaren bezig om rijplaten te voorzien van onzichtbare tags. Die moeten altijd te traceren zijn. Gezien de metalen omgeving is dat niet gemakkelijk; al snel ontstaat een kooi van faraday-effect en is het bereik zeer beperkt. RFID-techniek bleek bijvoorbeeld niet te werken. Nu doet het collectief proeven om rijplaten op een andere wijze te voorzien van track and trace-mogelijkheden.

Foto's

Reageer op dit artikel