artikel

Volvo gaat vol voor elektrificering

Materieel Premium

Volvo gaat vol voor elektrificering

De toekomst bestaat volgens Volvo uit emissievrij bouwmaterieel. Elektrificering wordt gezien als de heilige graal. ‘Als de markt er klaar voor is, moeten wij dat ook zijn’, zegt Marc Engels, wereldwijd productmanager van wielgraafmachines bij Volvo Construction Equipment.

Volvo zorgde eerder dit jaar voor reuring in de markt door een prototype van een volledig elektrische, compacte graafmachine te lanceren: de EX2. De machine zou tien keer efficiënter werken dan een conventionele machine, en het geluidsniveau zou eveneens tien keer lager liggen. Aan de gebruiker of eigenaar worden fors lagere kosten in het vooruitzicht gesteld, oplopend tot tientallen procenten.

Marc Engels, wereldwijd productmanager van wielgraafmachines bij Volvo Construction Equipment.

Marc Engels, wereldwijd productmanager van wielgraafmachines bij Volvo Construction Equipment.

‘Maar het is nog een studieproject, vergeet dat niet’, zegt Marc Engels, een van de sprekers  op de BouwMachines Kennisdag. ‘Het is nu een kwestie van testen, testen en nog eens testen. 98 procent van de gebruikte componenten is nieuw. Je kan het vergelijken met een concept-car in de autoindustrie. Elementen worden eruit gehaald, maar de machine die uiteindelijk op de markt komt, zal heel anders zijn dan het huidige prototype.’ 

Samen met overheid

De EX2 werd ontwikkeld in een joint venture met de Franse overheid. Diverse universiteiten werkten eraan mee. Het bouwen van het prototype vergde een investering van 7 miljoen euro. Engels noemt het vanzelfsprekend dat de overheid participeert in een dergelijk project. ‘Als Parijs dieselauto’s verbiedt, kan je geen op diesel draaiende graafmachines toestaan in de stad. Elektrificering is daarmee ook een overheidsbelang.’

De EX2 staat niet op zichzelf. Volvo lanceerde dit jaar ook een prototype van een 20-tons hybride wiellader, de LX1. Deze zou tot 50 procent aan brandstofkosten moeten besparen. Kort hierna werd een onbemande elektrische concept-dumptruck gepresenteerd, de HX2. 95 procent minder uitstoot en 25 procent lagere kosten voor de eigenaar, zo luidt hierbij de uitgesproken verwachting. 

Tijd nodig

Het past allemaal in de missie die Volvo voor ogen zegt te hebben: een toekomst met emissievrije bouwmachines. Met als bijkomend gevolg forse kostenbesparingen voor de eigenaar of gebruiker. Engels: ‘Volvo gelooft in elektromobility. De wereld groeit en de markt groeit. Dat heeft effecten op het milieu, wereldwijd. Het is mede aan ons om daar oplossingen voor te bedenken. Wij willen hierbij vooroplopen. Als de markt er klaar voor is, moeten wij dat ook zijn.’

Op welk moment een machine als de EX2 daadwerkelijk op de markt kan worden gebracht, is volgens Marc Engels niet te voorspellen. ‘Dat heeft tijd nodig. We willen uiteraard alleen een product op de markt brengen dat 100 procent goed en betrouwbaar is. Onze testen moeten uitwijzen wat anders kan en wat beter kan. Daar wordt nu hard aan gewerkt.’

PROGRAMMA KENNISDAG

BouwMachines en de BMWT houden op woensdag 6 december een kennisdag met als thema: ‘Geld verdienen met duurzaamheid’. Tijdens deze dag wordt gekeken naar concrete mogelijkheden om kosten te besparen, of inkomsten te genereren, door zorgvuldig om te gaan met de drie M’s. Oftewel: wees zuinig op de mens, de machine en het milieu.

Brandstofbesparing is cruciaal voor duurzaam werken. Traxx geeft u tijdens de BouwMachines Kennisdag concrete handvatten voor brandstofbesparing.De kennisdag wordt op woensdag 6 december gehouden op het Bouw- & Infrapark in Harderwijk. Vanaf 09.30 uur zijn de ontvangst en registratie. Het programma begint om 10.15 uur.
De op dit moment bekende sprekers zijn: Maxime Verhagen (Bouwend Nederland), Marc Engels (Volvo), Bramske van Beijma (BAM), Patrick Schothuis (BIA Group), Bart de Keuster (Traxx Diesel), Joost Keizer (a.s.r), Sytze Kloosterman (SOMA Bedrijfsopleidingen) en Albert Lusseveld (BMWT).
Onderwerpen die aan bod komen, zijn onder meer: elektrificering, intelligente machines, alternatieve brandstoffen, het voorkomen van ziekteverzuim, Het Nieuwe Draaien en brandstofbesparende diesel.

Meer informatie en aanmelden: www.bouwmachineskennisdag.nl

Reageer op dit artikel