nieuws

Freesspecialist Arjen Hazenberg werkt met eerste Wirtgen W35Ri in Nederland

Geen categorie

Freesspecialist Arjen Hazenberg gaat voorzichtig, nauwkeurig en stofvrij te werk. Maar tegelijk wél met bruut geweld. Want als zijn nieuwe en heel bijzondere Wirtgen W35Ri-frees met 35 cm rotor zich door de hardste betonvloeren vreet dan gebeurt er wel wat onder de kap. BouwMachines zag de machine aan het werk op een van zijn eerste klussen.

Freesspecialist Arjen Hazenberg werkt met eerste Wirtgen W35Ri in Nederland

Die eerste klus wacht de Wirtgen bij een verbouwing van Bakkerij Holland in Roosendaal. De oude epoxyvloer moet eruit, en dat kan alleen door deze eruit te breken of de toplaag eraf te frezen. De bakkers kozen voor de laatste optie, maar wel onder voorwaarde dat dat snel en schoon gebeurt. Achter een scheidingswand draait de bakkerij namelijk gewoon door.

Precies freeswerk
Hazenberg werkt sinds enkele jaren met een Wirtgen W50DCi en sinds dit voorjaar ook met een Wirtgen W35Ri. Die eerste met 50 centimeter brede freesrotor zien we wel vaker in het asfaltwerk, maar de compacte W35Ri is écht een bijzonderheid. Het is sowieso de eerste in zijn soort in Nederland. Deze machine heeft een 35 centimeter brede rotor en is hiermee gemaakt voor het kleinere, precieze freeswerk zoals Arjan dat verricht.

Bovendien beschikt het kleintje over de nodige hightech die exact werken mogelijk maakt. Zo is de frees uitgevoerd met LevelProPlus-diepteregeling die op basis van sensoren de freesrotor exact op een bepaalde diepte houdt. Alles is procentueel verstelbaar.

Widrive
Nieuw op de W35Ri is de integratie van het Wirtgen machinemanagementsysteem Widrive, dat voorheen enkel werd toegepast op de grotere freesmachines. Widrive koppelt de belangrijkste machinefuncties. Verder is er de nieuwe joystickbesturing, afkomstig van de grotere modellen. Speciaal voor het binnen

Afzuigkap en extra roetfilter
Ondanks dat de machines standaard water toevoegen op de freesrotor, komt er volgens Arjan normaal gezien toch veel stof vrij tijdens het frezen. Daar is nu niets van te zien, want Arjan bouwde een afzuigkap op zijn beide Wirtgen-freesmachines. Naast stof beperken uitlaatgassen normaal gezien het binnen werken met dieselmachines. Daarom heeft Hazenberg de motoren voorzien van een extra roetfilter. De 2,9 liter viercilinder Deutzmotor in de nieuwste frees voldoet sowieso al aan de Stage 4-normen en met het roetfilter is er gewoon prettig onder dak mee te werken.

Arjen Hazenberg: “Met deze schone motor ben ik de enige in de Benelux en haal ik extra werk binnen. Het gaf ook de doorslag waarom ik bijvoorbeeld dit werk heb gekregen. Het alternatief is werken met een elektrische machine, maar dat heeft ook zijn nadelen.”


Lees het volledige artikel over freespecialist Hazenberg en zijn bijzondere Wirtgen in BouwMachines. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een proefabonnement af en ontvang BouwMachines 3 maanden voor maar 25 euro.


Reageer op dit artikel