nieuws

Meer bijna-aanrijdingen bij werk aan het spoor

Branche

Meer bijna-aanrijdingen bij werk aan het spoor
De machines op deze foto zijn niet bij een (bijna-)ongeval betrokken geweest. De foto dient uitsluitend ter illustratie van het artikel.

Bij werkzaamheden aan het spoor zijn dit jaar elf bijna-aanrijdingen gebeurd. Dat zijn er drie meer dan in heel 2018. Spoorbeheerder ProRail vraagt medewerkers en onderaannemers dan ook om tijdens het werk extra alert te zijn.

De cijfers over de bijna-aanrijdingen zijn bekendgemaakt door stichting railAlert. De stichting is eerder door ProRail en spooraannemers opgericht om dodelijke ongelukken te voorkomen bij werkzaamheden aan het spoor. RailAlert noemt de toename ‘een zeer zorgwekkende ontwikkeling’.

Uit een analyse van de (bijna)-ongevallen blijkt dat het gaat om zowel incidenten met krollen (kranen op lorries) als met treinen en metro’s, waarbij medewerkers soms niet of nauwelijks aan een aanrijding ontkomen. RailAlert benadrukt dat het hier om gemelde incidenten gaat. De organisatie gaat ervan uit dat een deel van de bijna-ongelukken niet altijd wordt doorgegeven aan partijen zoals de opdrachtgever, de aannemer of railAlert.

Incidenten op het spoor

Eén van de gemelde incidenten gebeurde tijdens de ombouw van het stationsemplacement van Leiden. Een krol komt daar in beweging zonder dat de machinist dit in de gaten heeft, omdat hij is afgeleid. Een medewerker kan ternauwernood wegspringen, maar wordt toch door de bak van de krol aangetikt. In Hoofddorp worden medewerkers tijdens het uitsporen van werkmaterieel verrast doordat het nevenspoor tegen hun verwachting in niet buitendienst blijkt te zijn. Luttele seconden na het uitsporen passeert een reguliere trein.

RailAlert wil op korte termijn met acties komen om toekomstige (bijna)aanrijdingen, samen met de railbranche, te voorkomen.

UPDATE 9 september 2019: Het nieuws over het sterk gestegen aantal meldingen over (bijna-)aanrijdingen leverde bij railAlert al snel bijna honderd inhoudelijke reacties op, waaronder ook suggesties voor verbeteringen. Medewerkers van de stichting brengen de reacties momenteel in kaart. De verschillende werkkamers van railAlert zullen de suggesties en reacties bespreken.

Bekijk het BouwMachines dossier over Veilig Werken

Reageer op dit artikel