nieuws

Bouwmachines van de toekomst vragen om schone uitlaatgassen

Branche

Bouwmachines van de toekomst vragen om schone uitlaatgassen
Met het nieuwe ‘concertina-type vouwtechniek’ voor metalen substraten maakt Continental Powertrain het mogelijk asymmetrische katalysatoren te implementeren waar de ruimte beperkt is.

De uitstoot van schadelijke stoffen door bouwmaterieel ligt onder een vergrootglas. Continental Powertrain springt in op naderende strengere NOx-emissienormen voor bouwmaterieel. Het bedrijf presenteert tijdens Bauma, van 8 tot en met 14 april in München, modulaire oplossingen om toekomstige emissie-eisen ten aanzien van stikstofoxiden het hoofd te kunnen bieden.

‘Uitstoot graafmachines en wielladers moet naar nul’

Een aanscherping van de NOx-limieten ligt zeker in het verschiet. In het in december 2018 gepresenteerde ontwerp-klimaatakkoord is aangekondigd dat de uitstoot van graafmachines en wielladers fors minder moet, en liefst naar nul. Als de markt zelf niet snel genoeg maatregelen neemt, moeten emissievrije graafmachines, wielladers en andere mobiele werktuigen volgens het ontwerp-klimaatakkoord vanaf 2026 wettelijk worden verplicht. Bouwmaterieel mag dan geen schadelijke stoffen meer uitstoten.

‘Ook voor bouwmaterieel zullen de NOx-limieten worden aangescherpt’, aldus dr. Manuel Presti, progammamanager Aandrijfcomponenten bij Continental Powertrain.

‘Tijdens Bauma zullen we laten zien hoe onze producten kunnen helpen bij het oplossen van de uitdagingen waarmee bouwmachines te maken hebben. Samen met andere fabrikanten werkt Continental aan strategieën om in de toekomst te voldoen aan de strengere NOx-normen.’

NOx-conversie zo snel mogelijk starten

Brandstofinjectie: dit is een zeer efficiënte methode omdat de warmte heel gericht kan worden ingezet.

Een juiste nabehandeling van de uitlaatgassen kan leiden tot minder uitstoot van stikstofoxiden, aldus Continental Powertrain.

Volgens Presti zit de uitdaging erin om te zorgen dat het uitlaatsysteem zo snel mogelijk verwarmd wordt tot een temperatuur waarbij de NOx-conversie kan starten. Immers, hoe sneller de NOx-conversie begint, hoe groter de vermindering van NOx-uitstoot.

Continental Powertrain biedt voor een snelle NOx-conversie twee oplossingen: elektrische verwarming van de katalysatorelementen en brandstofinjectie. Beide technieken kunnen ook in combinatie worden gebruikt.

Lees ook: Vooral stationair draaien probleem: bouwmachines stoten veel meer uit dan gedacht

 

 

Reageer op dit artikel