nieuws

Liebherr introduceert nieuwe LTM 1230-5.1 mobiele kraan

Branche

Liebherr introduceert de nieuwe LTM 1230-5.1 als opvolger van de LTM 1200-5.1. Die had al een lange telescopische giek van 72 meter, maar de LTM 1230-5.1 doet er met 75 meter nog een schepje bovenop.

Liebherr introduceert nieuwe LTM 1230-5.1 mobiele kraan

Behalve die 3 meter extra gieklengte biedt de nieuwe Liebherr mobiele kraan ook 20% meer hijscapaciteit. De haakhoogte nam met 10 meter toe tot 111 meter. ‘Daarmee is de nieuwe LTM 1230-5.1 de ideale mobiele kraan voor werken op steile hellingen en met grote haakhoogtes. Zoals bij het opbouwen van torenkranen, of plegen van onderhoud aan windturbines’, zegt Liebherr.

Vouwbare jib

Liebherr biedt een uitgebreide range aan vakwerkgieken voor de nieuwe mobiele kraan. De 11.5-20 m lange vouwbare giek kan gemonteerd worden onder een hoek van 0, 20 of 40 graden. Die vouwbare jib kan optioneel geleverd worden met een hydraulisch verstelsysteem. Hiermee kan met volledige belasting gezwenkt worden tussen 0 en 40 graden. Het draaipunt van de vouwbare giek kan omhoog geplaatst worden middels 3 rechte, 7 meter lange roostersecties, die fungeren als verlengstukken.

Sinds 3 jaar kan op de LTM 1250-5.1 al een enorme vaste giek geplaatst worden. Dat is de eerste in de klasse van de 5-assers. Hiermee beschikt de kraan over een enorme radius, bijvoorbeeld om over gebouwen heen te hijsen. Deze vaste vakwerkgiek is ook leverbaar voor de nieuwe 1230-5.1. Een vaste jib van 43 meter lengte is mogelijk met de TF adapter, die als verbinding dient tussen de telescopische giek en de vaste jib.

72 ton

De maximale ballast voor de LTM 1230-5.1 bedraagt 72 ton, net als bij zijn voorganger. Tegelijkertijd is de liftcapaciteit bij een grote radius wel stevig toegenomen dankzij het VarioBallast-systeem. Die kan versteld worden van 4,8 tot 5,7 meter.

De nieuwe mobiele kraan staat op een VarioBase ondersteuningsbasis. Dat houdt in dat deze vooraan 7,4 meter breed is, en achter 8,1 meter. Met VarioBase zijn extreem hoge draagkrachten mogelijk, die ‘live’ berekend worden door de LICCON-controller.

Verlaagd toerental

Voor de aandrijving zorgt een 6-cilinder dieselmotor, goed voor 400 kW/544 pk en 2.516 Nm koppel. De krachtbron voldoet aan de Stage 5-emissienormen. Voor de krachtsoverbrenging zorgt een 12-traps ZF TraXon versnellingsbak. De aandrijflijn beschikt nu over een ECOmode, waarmee het toerental verlaagd wordt. De bak schakelt nu aanzienlijk sneller, wat vooral van pas komt in ruwer terrein. Een zogeheten Hill Holder helpt bij wegrijden op een helling.

Reageer op dit artikel