blog

BLOG Jan Hommes | Een volledig elektrisch machinepark?

Branche Premium

BLOG Jan Hommes | Een volledig elektrisch machinepark?

Het kan niemand zijn ontgaan de afgelopen periode. Er is een hevig politiek debat gaande over een fossielvrije samenleving. Wat betekent dit voor de grondverzet- en bouwsector?

De grote uitdaging voor de sector is tweeledig. Enerzijds moet de sector daadwerkelijk aan de slag gaan om de milieu-impact van het gebruik van materieel terug te dringen. Met name op bouwprojecten in binnenstedelijk gebied waar de overheid hoge milieu-eisen aan bouwmachines stelt.

Vermijden dat aandragen van informatie over onmogelijkheden wordt uitgelegd als onwil

Anderzijds moet de bouw duidelijk maken welke milieumaatregelen realistisch zijn binnen de huidige stand der techniek en het beschikbare aanbod van bouwmachines. Tegelijkertijd moet de sector vermijden dat het aandragen van informatie over onmogelijkheden wordt uitgelegd als onwil.

Veel fabrikanten zijn bezig met de ontwikkeling van volledig elektrische machines, naast het bestaande gamma van hybride machines die een lagere milieufootprint hebben dan volledig dieselaangedreven bouwmachines. De eerste prototypes zijn gelanceerd. Tevens wordt er lokaal geëxperimenteerd met de ombouw naar bijvoorbeeld waterstof / full-electric.

Markt van bouwmachines is ongeveer 1 procent van de omvang van de markt van auto’s

Toch is omvangrijke introductie van alternatieve machines nog lastig. Ten eerste vanwege de technische uitdaging van veel elektrisch vermogen met veel kracht (zware machines). Ten tweede vanwege de economische omvang van de markt: de markt van bouwmachines is ongeveer 1 procent van de omvang van de markt van auto’s.

Het aantal machines in de Nederlandse markt is voor de meeste fabrikanten ongeveer één productiedag. Vragen om een volledig elektrische bouwplaats is dus redelijk utopisch.

Sluit je aan bij de voorhoede

De bouw pakt deze uitdaging op. In de green deal Het Nieuwe Draaien werken opdrachtgevers en opdrachtnemers samen aan de reductie van uitstoot door bouwmachines. Ook actief aan de slag gaan? Sluit je aan bij de voorhoede. Aanmelden kan hier.

Jan Hommes is directeur van BMWT, de belangenbehartiger van leveranciers van bouwmachines, magazijninrichtingen, wegenbouwmachines en transportmaterieel.

 

Bekijk hier het dossier van BouwMachines over elektrificering.

 

 

Reageer op dit artikel