artikel

Sloop Nedstaal mega-klus voor Lek Sloopwerken

Branche

Sloop Nedstaal mega-klus voor Lek Sloopwerken

De ontmanteling van de voormalige Nedstaal-fabrieken in Alblasserdam is één van de grootste klussen die Lek Sloopwerken tot nu aannam. De getallen spreken tot de verbeelding. Zo komt alleen al 350.000 ton betonpuin vrij. Niet alleen is de sloop groot in omvang, de bouw is ook nog eens kolossaal uitgevoerd.

Staalfabrieken zijn altijd indrukwekkend en die in Alblasserdam is daar zéker geen uitzondering op. De voormalige Nedstaal-fabriek werd in 1938 gebouwd en lijkt bestand tegen orkanen, zo degelijk. ‘Aan een klein kraantje heb je hier niks’, lacht Dirk Cuijlenburg, uitvoerder op het project namens Lek Sloopwerken. Zelfs de Komatsu PC490 lijkt een miniatuurtje in de enorme hal.
Opgeteld verwacht Lek twee jaar werk te hebben aan de klus, waarvan het verwijderen van naar schatting 4.000 ton asbest uit de daken het meest arbeidsintensieve deel is. Eigenaar Maarten Lek: ‘Samen met de sloop van de sluis in Terneuzen is dit het grootste project dat we tot nu gedaan hebben. Alles aan de staafabriek is dik, zwaar, hoog en veel.’

Tekst gaat verder onder de foto.

Lek Sloopwerken sloopt fabriek Nedstaal

De Komatsu PC490 staat even buiten omdat de Demarec-schaar een nieuwe hydrauliekslang geperst krijgt. Eenmaal binnen (foto boven dit artikel) valt de machine bijna in het niet. Het geeft mooi weer hoe gigantisch de voormalige staalfabrieken zijn.

Nieuw werk

Waar je zou denken dat zulke enorme werken het sloopbedrijf klem zetten qua planning, is dat niet het geval volgens de eigenaar. Integendeel. Lek: ‘Het maakt juist erg flexibel. De ene dag staan er vijf kranen in Alblasserdam, de andere dag twee.’

Lek Sloopwerken sloopt fabriek Nedstaal

De stalen spanten zijn enorm in formaat. De recent aanschafte 140-tons Liebherr R974C met 14-tons schrootschaar mag hier straks zijn tanden in zetten. Het is een van de grootste schrootscharen in ons land.

De vaste basis aan werk maakte een investering mogelijk die intussen ook weer nieuw werk aantrekt. Zo kocht Lek een gebruikte 140-tons Liebherr R974 met een vast aangebouwde LaBounty MSD 7500R-schrootschaar om de enorm zware staalconstructies van de staalfabriek te kunnen knippen.

Grootste schaar

De 14-tons schaar is de grootste in zijn soort die in Nederland draait en een gouden combi met de Liebherr. Want die is ondanks zijn gewicht nog snel te verzetten op één dieplader. Alleen de giek en het afzetbare contragewicht moeten los op transport. Lek: ‘De onderwagen is inschuifbaar en dat is ideaal. Met een uurtje draait hij dan weer. Intussen bouwden we een CW70-snelwissel op de Liebherr zodat ook onze CR140-betonschaar eraan kan en een grote hamer. Nu is die dus multifunctioneel.’

Ter vergelijking: Leks zwaarste kraan is een 160-tons Hitachi met triple-giek. Deze vereist per transport vijf diepladers en een dag sleutelwerk. Verhoudingsgewijs is de Liebherr dus zeer mobiel in relatie tot het eigen gewicht, en dat maakt het een prima machine die ook kortere klussen in het land kan uitvoeren.

Tekst gaat verder onder de foto.

Lek Sloopwerken sloopt fabriek Nedstaal

De antieke en loeizware bovenloopkranen zijn met hulp van de zwaartekracht uit hun rails getrokken en ter aarde gestort. Kippenvelmoment voor de mannen met een slopershart. De Volvo knipt de constructie in stukken.

Chroom-6-bruggen

Dat soort klussen zijn er volop. Lek zet de zware schrootschaar namelijk regelmatig in om stalen bruggen met een Chroom-6-verflaag te slopen. Dat kan mooi tussen de sloopactiviteiten in Alblasserdam door. Lek: ‘Deze bruggen mogen vanwege de verf alleen geschuurd of geslepen worden in contaminatieboxen.’ Door de bruggen simpelweg in stukken te knippen vormt de verf geen gevaar en zijn die maatregelen niet nodig. Lek: ‘Dat reduceert planningsproblemen en kosten voor de opdrachtgever.’

Intussen draait de sloop van de staalfabrieken gewoon door. Gecontroleerd lieten de mannen aldaar de kolossale bovenloopkranen naar beneden kletteren. Op gepaste afstand trok de rupskraan via staalkabels de tonnen wegende constructie uit haar bovenlooprails. Imposante en onvergetelijke momenten voor de slopers. ‘Daar ben je toch sloper voor’, zegt Cuijlenburg terwijl hij trots een inderdaad indrukwekkend filmpje van het scenario laat zien. Nu, een paar dagen later, is de kraan alweer deels ten prooi gevallen aan de Volvo met schrootschaar.

Tekst gaat verder onder de foto.

Lek Sloopwerken sloopt fabriek Nedstaal

Lek heeft intussen vijf magneten in bedrijf en zet deze volop in om ijzer te scheiden. Op deze sloop zal zo’n 20.000 ton vrijkomen voor hergebruik.

Vooruitdenken

Toch is het niet alleen een project van lange halen, snel thuis. Dirk Cuijlenburg: ‘Je moet hier tien stappen vooruitdenken.’ De sloop is organisatorisch complex omdat een deel van het fabrieksterrein nog in gebruik is. De stroomvoorziening van die nog draaiende fabrieken loopt via de bestaande trafo-stations in de te slopen gebouwen. Stap voor stap worden de vuistdikke stroomkabels zorgvuldig afgesloten, omgeleid en per spantvak weggehaald. Werk voor specialisten die dit fase voor fase komen doen.

Ook de hemelwaterafvoer verloopt nog via bestaande waterputten. Dat vergt veel onderlinge afstemming. Cuijlenburg: ‘Die communicatie verloopt gelukkig heel goed en dat maakt het prettig werken hier. Als straks alles is vrijgegeven kunnen we echt meters gaan maken.’

Lek Sloopwerken sloopt fabriek Nedstaal

Deze vloerplaten zijn net te dik voor de vergruizer en te dun voor de sloophamer. Dus komt de kogel mooi van pas. De beton verpulvert mooi, waarna de zware wapening mooi schoon vrijkomt.

Lees ook dit artikel: Volautomatische snelwissel jaagt bij Lek de productiviteit omhoog

Reageer op dit artikel