artikel

Circulair én traditoneel: Lagemaat over de veranderende rol van sloopbedrijven

Branche

Circulair én traditoneel: Lagemaat over de veranderende rol van sloopbedrijven

Circulair slopen staat bij menig sloopbedrijf op de agenda. Bij Lagemaat in Heerde is dat niet anders. Inmiddels heeft de onderneming al meerdere sloopprojecten circulair mogen uitvoeren. Maar hoewel de rol van het sloopbedrijf verandert blijft traditioneel slopen een belangrijke pijler voor Lagemaat. De sloop van de voormalige Hogeschool Arnhem en Nijmegen is daar bij uitstek een voorbeeld van.

‘Circulariteit is inderdaad hot in de sloopbranche, maar traditioneel slopen blijft. Het is een vak dat niet zal verdwijnen’, is Lagemaat-directeur Gerd-Jan Jongerman stellig. ‘De inzet van machines zal ook altijd noodzakelijk blijven’, zegt hij terwijl hij goedkeurend de verrichtingen van een aantal Lagemaat machines volgt op een sloopproject in Nijmegen. ‘Om zo’n gebouw als dit weg te halen, heb je een kraan met power nodig en een kundige machinist.’

Tekst gaat verder onder de foto.

Lagemaat sloopt HAN-complex in Nijmegen

De 55 ton zware Cat 352F in sloopuitvoering is, samen met de Demarec DCC-65 betonschaar met verwisselbare slijtdelen en lange messen, begin dit jaar door Lagemaat toegevoegd aan de materieelvloot.

Hier in de Nijmeegse wijk Tolhuis sloopt Lagemaat momenteel het oude complex van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Het pand met een brutovloeroppervlak van 35.000 vierkante meter stond al jaren leeg. Het gebouw, daterend uit de jaren zeventig van de vorige eeuw, maakt nu plaats voor zo’n 150 nieuwbouwwoningen.  De sloop wordt uitgevoerd in opdracht van projectontwikkelaar KlokGroep.

Up to date machinepark

Lagemaat sloopt HAN-complex NijmegenNa de noodzakelijke asbestsanering is het voormalige HAN-complex door Lagemaat volledig gestript. Hierbij zijn diverse compacte machines ingezet, waaronder Bobcat schrankladers en minigraafmachines, en twee Volvo EW180 mobiele graafmachines. Bij de machinale sloop van het betonnen casco krijgt de Cat 352F assistentie van een Cat 329E en een Komatsu PC240-11. Lagemaat maakt bij de sloop gebruik van diverse uitrustingsstukken. Naast de nieuwe Demarec DCC-65 2-cilinder betonschaar zijn dat de Demarec MQP45 multi-quick processor, de Demarec DSP 30 betonvergruizer en de Dehaco MCP1000-IT.

Als de bovenbouw verdwenen is, wacht de mannen van Lagemaat nog de zwaar uitgevoerde vloeren en funderingen. De 30.000 ton beton die bij de sloop vrijkomt, wordt door Lagemaat op locatie gebroken met een Kleemann Mobirex MR 130 Z Evo rupsmobiele breker, die zal worden bijgestaan door een CAT 962M wiellader. Het gebroken puin zal op locatie deels weer worden ingezet als funderingsmateriaal.

‘Het overgrote deel van de machines en uitrustingsstukken die we inzetten op het project in Nijmegen is jonger dan twee jaar. We kunnen dus oprecht zeggen dat we een up to date machinepark inzetten om de klus te klaren’, aldus Peter Lagemaat.

Rond de kerst verwacht Lagemaat het terrein schoon op te leveren.

Lagemaat sloopt ‘grote betonnen kolos’

De Cat 352F met daaraan gemonteerd een Demarec DCC-65 betonschaar knipt zich onverstoorbaar een weg door het vier verdiepingen tellende HAN-complex. ‘Een grote betonnen kolos’, zo omschrijft Jongerman het te slopen object. ‘Tijdens de informatieavond voor omwonenden, maakte één van de bezoekers zich oprecht zorgen of het slopen van deze zware constructie wel mogelijk zou zijn’, lacht hij. ‘De man had tijdens de bouw gezien uit hoeveel beton het complex is opgetrokken. Ik heb hem uit kunnen leggen dat het slopen van een gebouw als dit voor onze machines en uitrustingsstukken geen enkel probleem zou opleveren.’

De 55 ton zware Cat in sloopuitvoering is, samen met de DCC-65 betonschaar met verwisselbare slijtdelen en lange messen, begin dit jaar door Lagemaat toegevoegd aan de materieelvloot. ‘Wat we hier zien is een prachtig voorbeeld van een goed samenspel tussen machine, uitrustingsstuk en machinist’, geniet directeur Peter Lagemaat, bij het bedrijf onder andere verantwoordelijk voor de inkoop van het materieel. ‘Samen presteren zij het maximale.’

In zijn optiek maken de tools het werk. ‘Als één van de eerste sloopbedrijven in Nederland investeerden wij een aantal jaren geleden in OilQuick volautomatische snelwisselsystemen. Inmiddels laten we al onze nieuwe machines van dit systeem voorzien. Het draagt bij aan de efficiency, bespaart brandstof en vergroot de veiligheid. En ja, het is een flinke investering maar wel eentje die loont.’

Kennispartner in de bouwkolom

Voor beide directeuren staat vast dat traditioneel slopen van gebouwen als het oude HAN-complex een gangbare methode blijft. Maar ook Jongerman en Lagemaat zien dat de markt verandert. Circulaire projecten komen steeds meer van de grond en hierbij spelen sloopbedrijven als grondstoffenleverancier voor de bouw een belangrijke rol. ‘Wij slopers krijgen heel veel goede materialen in onze handen, waar nog hele mooie dingen mee zijn te doen. Sloopbedrijven worden gelukkig steeds meer gezien als kennispartner in de bouwkolom’, aldus Lagemaat. Kennis delen is volgens hem essentieel om circulair bouwen naar een hoger plan te tillen.

Jongerman vult aan: ‘Circulair ondernemen en hoogwaardig hergebruik van materialen; er wordt veel over gepraat. Maar als Lagemaat willen we ook doen. Inmiddels hebben we diverse projecten circulair uitgevoerd, van het demonteren van een gebouw tot het bouwen met gebruikte materialen. Omdat we veel disciplines in huis hebben, kunnen we dergelijke projecten geheel in eigen beheer doen. Daardoor zijn we in staat snel te schakelen en concrete resultaten te behalen.’

Lagemaat heeft tegenwoordig zelfs een programmamanager circulariteit in dienst om processen te stroomlijnen, maar ook om kennis uit te wisselen. Jongerman: ‘Circulair ondernemen heeft enkel kans van slagen als dit breed wordt gedragen. Architecten, sloopaannemers, bouwbedrijven, opdrachtgevers; iedereen moet samenwerken.’

Bekijk ook de foto’s onderaan dit artikel.

Circulair: demonteren en weer opbouwen

Lagemaat sloopt circulair Zaandam

Deze opslagloods in Zaandam zou oorspronkelijk op traditionele wijze worden gesloopt. Lagemaat overtuigde de opdrachtgever ervan dat het pand prima kon worden gedemonteerd om elders weer opnieuw op te bouwen. ‘Sloopbedrijven worden gelukkig steeds meer gezien als kennispartner in de bouwkolom.’

Dat sloopbedrijven een prima kennispartner zijn bewees Lagemaat op een project in Zaandam. De opdrachtgever wilde een opslagloods traditioneel laten slopen, maar onderzoek van Lagemaat wees uit dat het pand prima te demonteren was om elders weer te worden opgebouwd. ‘De loods bestond uit betonnen gevelelementen, zware houten gelamineerde liggers van een meter lang en 6.000 houten gordingen. Nu we een koper hebben gevonden, kunnen we het pand demonteren en op een nieuwe locatie weer opbouwen. De opdrachtgever is erg tevreden over de wijze waarop wij meedenken’, aldus Jongerman.

Hij kijkt ook tevreden terug op de circulaire sloop van een voormalige school in Hattem. De gemeente Hattem wenste een circulaire sloop, met daaraan gekoppeld een zo hoog mogelijk percentage hoogwaardig hergebruik. Lagemaat ging op zoek naar projecten waarin hoogwaardig en direct hergebruik mogelijk was. Zo zijn het constructiestaal en de betonvloeren uit de school gebruikt bij de bouw van een schaapskooi in Zwolle. Ook voor de systeemplafonds, -wanden, kunststof kozijnen, installaties, schakelmateriaal, verlichtingsarmaturen en rvs keukenapparatuur vond Lagemaat nieuwe gebruikers. Zo slaagde Lagemaat erin om 93,37 procent van de vrijkomende materialen hoogwaardig te hergebruiken.

Project goed voor de continuïteit

Jongerman en Lagemaat vertellen graag over deze en andere circulaire projecten die het bedrijf inmiddels heeft uitgevoerd. Maar beide mannen genieten net zo van een traditionele sloop als de ontmanteling van het HAN-complex in Nijmegen. ‘De sloop van een pand als dit levert voor ons geen verrassingen op, maar het is een mooi project voor de continuïteit van het bedrijf. Ook voor zo’n werk als dit is kennis en kunde vereist. En natuurlijk gaan we ook hier verantwoord met materialen om.’

Lees hier meer artikelen over Circulair Slopen.

 

Reageer op dit artikel