artikel

Schotte gaat Centrale Gelderland te lijf met vier Demarec uitrustingsstukken

Branche

Schotte gaat Centrale Gelderland te lijf met vier Demarec uitrustingsstukken

Eind 2017 tekende Schotte uit Nieuwerkerk aan den IJssel een contract met ENGIE voor de sloop van Centrale Gelderland in Nijmegen. Medio 2019 is het project ongeveer halverwege. De grootste uitdagingen liggen echter nog op de mannen van Schotte te wachten: de sloop van het 95 meter hoge ketelhuis en de 150 meter hoge schoorsteen. Nieuwe uitrustingsstukken van Demarec moeten helpen de klus voor het einde van 2020 te klaren.

Het is een loeihete zomerdag, maar ook dan gaat bij de sloop van de kolengestookte centrale in Nijmegen veiligheid boven alles. De mannen van Schotte moeten op deze locatie een brandwerende overall aan, ook als de thermometer ruimschoots de 30 graden aantikt. ‘Ja, het is nu wel even zweten’, lacht John de Paus, projectleider bij Schotte. 

Machinist John Jansen, ook in brandwerende overall, werkt ondertussen onverstoorbaar door in zijn cabine met airco van zijn Hitachi ZX490. Aan de machine hangt een nieuwe Demarec Multi-Quick Processor MQP-60 met schrootbek. De sloop van de Centrale Gelderland levert veel ferro en non-ferro metalen op. Dit moet in voor metaalverwerkers behapbare stukken worden geknipt. ‘We hebben de afspraak dat het af te voeren metaal niet zwaarder mag zijn dan 3 ton en niet groter mag zijn dan 6 meter’, vertelt John de Paus.

Tekst gaat verder onder de foto.

Schotte sloopt energiecentrale Nijmegen

Schotte sloopt energiecentrale Nijmegen in fases

Centrale Gelderland, een enorm complex van zo’n 30 hectare, is eind 2015 buiten bedrijf gesteld. Twee jaar later startte Schotte met de gefaseerde sloop van de kolen- en biomassa-gestookte elektriciteitscentrale. Fase 1 van de werkzaamheden betrof de sloop van het zogenoemde kolenpark. Hier werden voorheen uit de haven van Rotterdam aangevoerde kolen gelost met twee 900-tons havenkranen. Schotte heeft ook deze kranen ontmanteld. 

In fase 2 zijn de gebouwen rondom de centrale gesloopt, waaronder kantoren, magazijnen en silo’s. In fase 3 en 4 wacht Schotte de meest uitdagende aspecten van de opdracht: de sloop van het 95 meter hoge ketelhuis inclusief de ontmanteling van de maar liefst 6.000 ton wegende ketel en de sloop van de markante schoorsteen. De schoorsteen geldt als een industrieel baken voor de stad Nijmegen. 

Vier Demarec uitrustingsstukken

Schotte schafte recent vier nieuwe sloopgereedschappen aan bij Demarec. Aad van Vliet, directeur van Schotte, is duidelijk wanneer hem gevraagd wordt waarom gekozen is voor Demarec. ‘Dit zijn gewoon goede tools. We hebben wel naar andere merken gekeken, maar de mensen die ermee moeten werken hadden duidelijk een voorkeur voor Demarec. Daar luisteren we bij Schotte zeker naar.’ 

Schotte sloopt energiecentrale Nijmegen

Machinist John Jansen is erg tevreden over het nieuwe uitrustingsstuk. ‘De MQP knipt snel’, is zijn ervaring. Ook het wisselen van de bekken gaat hem makkelijk af.

Ook machinist John Jansen had inspraak bij de keuze voor de nieuw aan te schaffen worktools. Hij is erg tevreden met het nieuwe Demarec uitrustingsstuk aan zijn machine. ‘De MQP knipt snel’, is zijn ervaring.  

De filosofie van de MQP-serie is een basisjuk waarbij heel gemakkelijk en snel bekken kunnen worden gewisseld. Dit is te danken aan het door Demarec ontwikkelde DemaLink systeem.  Hiermee verandert een schrootschaar in slechts enkele minuten van functie in bijvoorbeeld een betonvergruizer. De gehele MQP serie bestaat uit vier verschillende typen, geschikt voor machines van 18 tot 65 ton, waarvoor zeven verschillende bekken beschikbaar zijn. 

‘De bekken zijn inderdaad eenvoudig te wisselen’, aldus John Jansen. ‘Naast de MQP-60 met schrootbek kocht Schotte ook een MQP-30 met schroot- en een tankbek. Om de bekken te wisselen hoef ik er maar één pin uit te slaan. Een klusje dat ik heel eenvoudig in mijn eentje kan uitvoeren. Dat verwisselen vergt maar een minuut of tien.’ 

Alle MQP’s zijn uitgerust met het DemaPower-System, een gepatenteerde cilindertechniek die volgens Demarec zorgt voor meer kracht en snelle cyclustijden.   

DSP Extreme vergruizers

Schotte kocht bij Demarec ook nog twee starre vergruizers: een DSP-30 Extreme en een DSP-60 Extreme. De DSP-30 Extreme weegt 2.115 kg en is geschikt voor een basismachine tussen 20 en 35 ton. De DSP-60 Extreme brengt 3.525 kg op de weegschaal en kan worden gemonteerd aan een basismachine van 42 tot 65 ton. Extreme verwijst bij deze vergruizers naar het DemaPower systeem. 

Tekst gaat verder onder de foto.

Schotte sloopt energiecentrale Nijmegen

Schotte schafte twee starre vergruizers aan in een Extreme-uitvoeringe. Extreme verwijst bij deze vergruizers naar het DemaPower 2.0-systeem, een gepatenteerde cilindertechniek dat aldus Demarec zorgt voor 25 procent meer kracht en extreem snelle cyclustijden.

Een vijfde Demarec-uitrustingsstuk neemt Schotte binnenkort in gebruik. Het bedrijf krijgt als eerste in Nederland een DXS-50A schrootschaar geleverd. Deze 4,5 ton zware schrootschaar heeft een knipkracht van 10.000 kN. De DXS-schrootscharen maken gebruik van het DemaPower 2.0-systeem, de tweede generatie van de DemaPower cilindertechniek (zie kader). 

Schoorsteen kapot knabbelen met betonschaar

Schotte sloopt energiecentrale Nijmegen

Schotte is nu zo’n anderhalf jaar bezig met de sloop van de Centrale Gelderland, een enorm complex van zo’n 30 hectare. De 150 meter hoge schoorsteen geldt als een industrieel baken voor de stad Nijmegen.

De sloop van de 150 meter hoge schoorsteen zorgt bij projectleider John de Paus nog voor wat hoofdbrekens.  De diameter van de schoorsteen, die geldt als een industrieel baken voor de stad Nijmegen, varieert van 12 tot 19 meter. Het idee is om de schoorsteen van bovenaf meeen grote betonschaar, gemonteerd aan een 600-tons kraan, kapot te knabbelen. 

‘Samen met een aantal engineers denken we nog na over de manier waarop we de sloop van de schoorsteen zo veilig en nauwkeurig mogelijk kunnen uitvoeren. We overwegen nu een halfrond frame te laten bouwen dat we laten rusten op de rand van de schoorsteen. Het frame moet dan als het ware de betonschaar positioneren. Dit wordt echt maatwerk’, licht De Paus toe. ‘Bijkomende uitdagingen zijn om een goede hijskraanmachinist te vinden die overweg kan met een sloopuitrustingsstuk en om het geheel van de betonschaar in combinatie met het frame gecertificeerd te krijgen.’ 

Ketel gecontroleerd laten zakken

Ook de sloop van het ketelhuis en de demontage van de ketel is geen standaardklus. De Paus: ‘De 6.000 ton wegende ketel hangt als het ware in een soort van statief in het ketelhuis. De hele constructie moeten we gecontroleerd laten zakken.’  

Schotte sloopt energiecentrale Nijmegen

Ook al is het ruim 30 graden, iedereen werkzaam op het terrein van Centrale Gelderland moet een brandwerende overall aan. Dat geldt ook voor projectleider John de Paus (links) en Jason Sanders, commercieel manager bij Demarec.

Allereerst wordt het dak van het ketelhuis verwijderd. Dit is nodig om een hulpconstructie te plaatsen voor de zogenaamde strand jacks die op de ketelconstructie geplaatst gaan worden. De strand jacks, ook wel kabelvijzels genoemd, zijn nodig om de ketel te laten zakken. Een strand jack bestaat uit een bundel van staalkabels die wordt aangedreven door een hydraulische cilinder. Boven en onder de cilinder bevindt zich een ankersysteem met verschillende grepen. Deze grepen klemmen de bundel met kabels. Tijdens het in- en uitbewegen van de cilinder zorgen de grepen bij de ankers voor het tillen of laten zakken van de lading. 

‘De hele operatie rondom het demonteren van de ketel vergt alleen al een maand of drie’, aldus De Paus. ‘Per week kunnen we de ketel zo’n vijf à zes meter laten zakken. Op de begane grond wordt dan telkens een deel van de ketel in stukken geknipt, waarna we de ketel opnieuw een stukje kunnen laten zakken.

Duurzame energieproductie 

Schotte verwacht eind 2020 het project te kunnen opleveren. Het terrein is al sinds 1936 in gebruik als gebied waar energie wordt opgewekt. De sloop van Centrale Gelderland brengt daar geen verandering in. ENGIE heeft inmiddels op het terrein een zonnepark aangelegd, waar met behulp van zonnepanelen energie wordt opgewekt voor ruim 600 huishoudens. Ook zullen twee windturbines worden gebouwd voor de opwekking van elektriciteit voor zo’n 5.000 huishoudens. Zo maakt de kolengestookte energiecentrale plaats voor duurzame energieproductie.

Bekijk hier een video over de inzet van de Demarec-uitrustingsstukken door Schotte bij de sloop van de Centrale Gelderland. 

DemaPower (2.0) cilindertechnologie van Demarec

De gepatenteerde DemaPower (2.0) cilindertechniek van Demarec is gebaseerd op vier cilinderkamers en tweerichtings olie-regenaratie voor open-sluiten. ‘Alle andere spelers in de industrie maken gebruik van twee oliekamers met een ja of nee-cilinder uit’, aldus Jason Sanders, commercieel manager bij Demarec. Het resultaat van het Demarec-systeem is volgens hem extreem snelle cyclustijden. De cijfers 2.0 geven aan dat het hier gaat om de tweede generatie van de DemaPower cilindertechniek.

‘Het DemaPower systeem genereert 20 tot 25% meer vermogen, wat resulteert in een sluitkracht die overeenkomt met producten één tot twee maten groter. Het snelgangventiel werkt in twee richtingen zowel bij openen als sluiten. Als de bek weerstand krijgt tijdens het sluiten, schakelt het ventiel over van de Speed-modus naar de Power-modus en de volledige cilinderkracht van de DemaPower 2.0 cilinder is onmiddellijk beschikbaar’, legt Sanders uit.

Een veiligheidssysteem, DemaSaftey, biedt bescherming tegen overdruk aan de stangzijde van de cilinder. Dit systeem treedt in werking als de druk oploopt tot boven de 450 bar.

Reageer op dit artikel