artikel

Van der Woude huurt Epiroc HB7000-sloophamer om sluis te slopen

Branche

Van der Woude huurt Epiroc HB7000-sloophamer om sluis te slopen

Om een twee meter dikke betonvloer te slopen zet het Friese bedrijf Van der Woude zwaar in met hun 125 tons CAT. Aan de snelwissel hangt een zeventons sloophamer. Tenminste, zo zegt men. Want te zien is er niets. Machinist Klaas Visser werkt weken aan een stuk onder water om de taaie vloer te breken. ‘Je ziet niks, en dat maakt het werk complex.’

De CAT 385 met triple giek is de grootste rupskraan die Van der Woude aan het werk heeft. Samen met het ponton geeft het een indrukwekkende aanblik. Wie over de A7 rijdt kan ter hoogte van Zuidbroek (Gr.) de activiteiten een beetje volgen. Parallel aan deze snelweg loopt namelijk het Winschoterdiep-kanaal waar aannemer Beens Groep bij acht bruggen de remmingswerken vernieuwt, baggert en onderhoud pleegt.

Bijzonder onderdeel van de renovatie van het kanaal is ook de totaalsloop van een voormalige schut- en keersluis. Deze sluizen zijn al lang niet meer in gebruik, maar liggen wel precies in de bocht richting het AG Wildervanckkanaal. Hier belemmert het nu de doorvaart van steeds grotere schepen. Dus moet de sluis het veld ruimen. Uitvoerder Daan Buijert van Beens legt uit: ‘Als de sluis is afgebroken dan gaan we de bocht verruimen. De dijk is daarom al 20 meter verlegd. Als het werk straks klaar is dan kunnen 5A klasse-schepen tot 110 meter erdoor.’

Tekst gaat verder onder de foto.

Van der Woude huurt Epiroc HB7000-sloophamer om sluis te slopen

De zeventons Epiroc-sloophamer is te kwalificeren als een knoeperd. Van der Woude huurt ‘m van importeur Saes.

Epiroc HB7000 aangepast voor onder water werken

In onderaanneming tekent Van der Woude uit Franeker voor de sloop van het sluizencomplex. Projectleider Johannes Boersma: ‘De keersluis en het sluishoofd zijn al afgebroken en dat ging vlot. De schutsluis is nu aan de beurt en toch een stukje taaier.’ Dat komt niet als verrassing, want volgens tekening zijn de vloeren 1,5 tot plaatselijk 2 meter dik. Ook is bekend dat men in het bouwjaar 1971 nog het zekere voor het onzekere nam, en liever een schepje teveel cement in de beton deed, dan een schepje te weinig. De wapening bestaat uit 3 cm dikke staven betonijzer. ‘Er zit veel wapening in, maar het meeste zit wel oppervlakkig.’

Het werk is in zekere zin bijzonder voor Van der Woude, omdat het bedrijf normaliter vooral actief is in specialistische grond- en baggerwerken, minder in sloop. Boersma: ‘De laatste keer dat we een sloophamer gebruikten is zeker twee jaar geleden.’

Logisch dus dat deze niet op de werf voor het grijpen ligt. In plaats van kopen kiest Van der Woude liever voor huren. Boersma: ‘Zelf hebben we geen sloophamers. De grootte past toch nooit precies bij het werk. Koop je een tussenmaat, dan is die weer net te klein of te groot. Daarom huren we liever.’ In dit geval een zeventons Epiroc HB7000-sloophamer. Leverancier Saes heeft geholpen met het opbouwen en deed vooraf een paar modificaties zodat de hamer nu geschikt is om onder water mee te werken.

Onder water; complex maar ook mooi

Van der Woude huurt Epiroc HB7000-sloophamer om sluis te slopen

Jouke Rodenburg bedient geconcentreerd de spudpalen van Anjo 4. Het eigen ponton meet 40 x 10,5 meter en heeft een woonunit met keuken en slaapvertrekken aan boord.

De tien jaar oude CAT met sloophamer staat op een eigen ponton van Van der Woude. De Anjo 4 om exact te zijn, die meet 40 x 10,5 meter. Dankzij de spudpalen is het stabiel als een huis. Jouke Rodenburg en Klaas Visser zijn de mannen die de klus van zo’n zes weken klaren.

Maandagochtend om 06.30 uur start hun werkweek en op vrijdag keren ze weer huiswaarts. Gedurende de week verblijven ze op het dek. De reistijd is dusdanig dat het met de lange dagen niet loont om ook nog op en neer te pendelen. Het ponton is hier ook prima op ingericht. Op het dek staat een keurige woonunit met fraaie woonkeuken, slaapvertrekken en sanitaire voorzieningen.

Het werken met z’n tweeën heeft deels te maken met de veiligheid, maar ook voor het bedienen van de spudpalen en het ombouwen van hamer naar bak is gezamenlijk werken gewoon makkelijker. In principe kunnen beide mannen draaien. Vandaag zit Klaas Visser tussen de joysticks. ‘Het werken onder water is complex, maar wel mooi. Je ziet niks. Ik probeer telkens zo te hakken dat er een rand afbreekt, maar dat is lastig. Het beton is zo hard dat die helemaal verpulvert.’

Tekst gaat verder onder de foto.

Van der Woude huurt Epiroc HB7000-sloophamer om sluis te slopen

Enkel luchtbellen verraden het hameren onder water. Het werk gaat puur op gevoel. Als machinist zie je niets.

‘Rustig blijven en je verstand erbij houden’

Visser is nu bezig om met de bak de vandaag losgehakte laag betonpuin van de kanaalbodem te schrapen en op de beunbak te gooien. Met de puinbak schraapt hij over de half afgehakte betonvloer met daartussen ook de losse wapening. De aan dek vastgesjorde CAT schudt hevig als de rotstanden van de bak over de rauwe betonvloer rammen, meters onder water.

‘Het komt er soms wel op aan’, zegt de machinist. ‘Je moet rustig blijven en je verstand erbij houden.’ Visser doelt op de bewapening, die verraderlijk kan zijn. Het zware ijzer zit in lengtes van 6 à 7 meter in het beton en kan bij het omhoog halen van het puin ineens mee omhoog komen. Als je niet uitkijkt beschadigt zo’n staaf de giek of het leidingwerk.

Van der Woude huurt Epiroc HB7000-sloophamer om sluis te slopen

Na een dag hameren wisselt Klaas Visser de hamer voor de bak. Het puin gaat direct in een beunbak. De 30 mm wapening is listig.

1.700 kuub puin

De eerstvolgende bak die Visser naar boven hengelt maakt meteen helder wat de machinist bedoelt. Het betonijzer spriet alle kanten op. Visser werkt het zorgvuldig mee in de beunbak. Als deze ingehuurde beunbak vol zit pakt hoofdaannemer Beens het vanaf daar verder over. Ze varen de bakken naar de kade en voeren het puin, zo’n 1.700 kuub in totaal, af naar een lokale verwerker een paar straten verderop. De berg puin is het enige zichtbare bewijs dat de mannen weer een stukje zijn opgeschoten na een lange werkdag. Het sloopwerk is noodzaak voor de scheepvaart, maar laat verder geen zichtbaar resultaat achter.

Na het opruimen koppelen de mannen aan het eind van de werkdag hun bak weer om voor de sloophamer. Zo kunnen ze de volgende dag weer direct weer verder. Dan komt ook de 10-kuubs compressor in actie. Deze blaast continu lucht in de hamer, omdat deze anders water aan zou zuigen en vast zou slaan. Ook kan er dan water in het hydraulisch systeem van de kraan komen.

‘Hier heb je niets aan gps’

Hoewel het water wel iets van de klappen dempt, gaat het er soms bar aan toe met de hamer. Ook hier is het beperkte zicht de hoofdreden. ‘Als de hamer doodslaat op de wapening dan gaat die klap door de hele machine. Je ziet dat niet door het water. Maar goed; het blijft ook sloopwerk’, zegt Visser.

‘Bij baggerklussen onder water is gps daarom erg handig. Dat geeft nog iets van een indicatie waar je mee bezig bent. Dat heeft in dit werk echter geen nut’, legt Boersma uit. ‘Je hebt niets aan gps, je kunt wel zien waar je al geweest bent, maar niet welke deel van het beton eraf springt. Het is dus allemaal op gevoel.’

LEESTIP: C.A. de Groot sloopt Snelle Sluis met chirurgische precisie

Ook een abonnement op BouwMachines? Dit is al mogelijk vanaf 6,25 euro per maand. Kijk hier naar de mogelijkheden.

Reageer op dit artikel