artikel

Boverhoff test nieuwe Rotar RCC-betonschaar

Branche

Boverhoff test nieuwe Rotar RCC-betonschaar

Rotar, fabrikant van uitrustingsstukken voor graafmachines en wielladers, presenteerde op de Bauma Müchen een RCC-betonschaar met zogenaamde Ramplifier technologie. Volgens Rotar gaan de nieuwe betonscharen uit deze serie behoren tot de sterkste en snelste scharen op de markt. Sloopbedrijf Boverhoff mocht de nieuwe RCC-schaar testen op een project in Amsterdam. De schaar moet in september in productie gaan.

In hartje Amsterdam, recht tegenover dierenpark Artis, sloopt Boverhoff voormalig verpleeg- en verzorgingshuis St. Jacob. Het betonnen bouwwerk is een ideaal object om de RCC-betonschaar te testen.

Kracht, cyclustijden en kinematiek

Geconcentreerd zet machinist Harrie Wiering de bek van de betonschaar in één van de te slopen muren. De Rotar betonschaar, een demo-unit, is gemonteerd aan de 27 meter lange giek van de Volvo EC480E HR sloopmachine van Boverhoff.

‘Voorafgaand aan het lanceren van deze voor Rotar nieuwe productgroep, hebben we uitvoerig marktonderzoek gedaan’, vertelt Louis Broekhuizen, commercieel directeur bij Rotar. ‘Als Rotar willen we ons meten met de top van de markt. Kracht, cyclustijden en kinematiek is waar het bij betonscharen om draait. Die elementen hebben we als uitgangspunt genomen bij de ontwikkeling van onze RCC-scharen.’

Tekst gaat verder onder de foto.

Boverhoff test nieuwe Rotar RCC-betonschaar

‘Less is more’ staat te lezen op de groene sticker op de RCC-schaar. Dit verwijst naar het tot een minimum beperken van de weerstand en warmteontwikkeling in het hydraulisch systeem van de Rotar uitrustingsstukken. Het resultaat is volgens Rotar minder brandstofverbruik, minder CO2-uitstoot en een hogere productiviteit.

Ramplifier technologie

De krachten van de RCC-betonschaar worden gerealiseerd met de zogenoemde Ramplifier technologie, die door Rotar wordt omschreven als revolutionair. ‘Met deze techniek is het mogelijk om de kracht van een cilinder in een fractie van een seconde te verdubbelen’, stelt Broekhuizen. ‘De Ramplifier wordt geactiveerd als de weerstand boven de 250 bar uitkomt. Hiermee wordt vanaf 250 bar machinedruk een output gegenereerd van 500 bar, oplopend tot 700 bar.’

De Ramplifier is volledig opgesloten en beschermd gemonteerd in de zuigstang van beide cilinders. Rotar heeft de Ramplifier-technologie zelf ontwikkeld. Ook componenten als draaidoorvoeren en speedventielen ontwikkelt Rotar in eigen huis. Broekhuizen: ‘Bij het ontwikkelen van de RCC-betonschaar hebben we gebruik gemaakt van bestaande en beproefde componenten van andere Rotar aanbouwdelen.’ Het basismateriaal dat wordt gebruikt voor het Rotar uitrustingsstuk is volgens Broekhuizen ‘het geheim van de smid’. Hij wil daarover enkel kwijt dat het is gemaakt van ‘high-grade performance steel, sterker dan Hardox’.

RCC-betonschaar heeft verwisselbare slijtdelen

Voor de presentatie van de RCC-betonschaar op de Bauma in München is de tool enkele dagen getest op een sloopproject in Duitsland. ‘De schaar is op de beurs goed ontvangen. Er was veel belangstelling en bezoekers reageerden enthousiast. Niet alleen over de techniek van de Ramplifier in de cilinders, maar ook over de verwisselbare slijtdelen’, vertelt Broekhuizen. De tanden zijn volgens hem met het losdraaien van vier bouten in no-time te vervangen.

Alle praktijkervaringen nemen we mee om de puntjes op de i te zetten, voordat de schaar komend najaar in productie gaat

Na de testfase in Duitsland is het nu de beurt aan machinist Harrie Wiering van Boverhoff om de schaar in de praktijk uit te proberen. ‘Eigenlijk is het uitrustingsstuk wat aan de zware kant voor montage aan de 27 meter lange giek’, geeft Wiering direct al aan. ‘De RCC- schaar weegt met kopplaat ruim 3.000 kg.’

Louis Broekhuizen hoort de bevindingen van Wiering met interesse aan. ‘Zoveel machinisten, zoveel meningen. Maar alle praktijkervaringen nemen we mee om de puntjes op de i te zetten, voordat de schaar komend najaar in productie gaat.’

Boverhoff test nieuwe Rotar RCC-betonschaar

De RCC-betonschaar heeft verwisselbare slijtdelen. De tanden kunnen door het losdraaien van vier bouten in een mum van tijd worden vervangen.

Wiering ervaart het als een pluspunt dat de slangen aan de achterzijde zijn weggewerkt. ‘Dat verkleint het risico op schade.’ Gerrit Nijhof, chef werkplaats bij Boverhoff, is erg blij met de verwisselbare slijtdelen. ‘Dat betekent minder stilstand en geen laswerk aan de basisconstructie.’

Productiviteit en duurzaamheid

De prijs van de RCC-scharen staat nog niet vast. ‘Maar mijn ervaring is dat de prijs van een uitrustingsstuk voor veel sloopbedrijven niet meer doorslaggevend is’, aldus commercieel directeur Broekhuizen. ‘Productiviteit en duurzaamheid is waarom het bij die bedrijven draait. Veel projecten moeten onder grote tijdsdruk worden uitgevoerd. Onze klanten willen met snelle cyclustijden de productiviteit van hun aanbouwdelen vergroten. De hydraulische componenten die Rotar in eigen huis ontwikkelt, dragen bij aan snelle cyclustijden en houden de temperatuur van de olie in balans. Het resultaat is een hogere productie, terwijl minder brandstof nodig is.’

Over de ervaringen met de RCC-schaar in de praktijk is Broekhuizen tevreden. ‘Na bijna drie jaar ontwikkelen is de schaar nu voor het grootste gedeelte klaar. Enkel op detailniveau moeten nog wat aanpassingen worden gedaan. Daar gebruiken we deze praktijktesten voor.’ Rotar wil de RCC-betonscharen in september in productie nemen. De serie zal vooralsnog bestaan uit vier modellen.

De Nieuwe Plantage Amsterdam

Boverhoff test nieuwe Rotar RCC-betonschaarVoormalig verpleeg- en verzorgingshuis St. Jacob aan de Plantage Middenlaan in Amsterdam wordt herontwikkeld tot De Nieuwe Plantage. De buitenring van het complex, gebouwd in de jaren ’70 en ’80, moet worden gesloopt tot kelderniveau. Hier zullen nieuwe levensloopbestendige woningen worden gebouwd. Het monumentale deel in het midden, dat nog dateert uit de tijd van het oorspronkelijke verzorgingshuis uit 1866, wordt getransformeerd tot psychogeriatrische zorgeenheden en commerciële ruimtes. Het monument wordt ook weer toegankelijk gemaakt voor publiek.

Vanuit de buurt zijn veel protesten geweest tegen de nieuwbouwplannen. De omwonenden vinden het nieuwe ‘kolossale’ gebouw niet passen in de omgeving. Het project heeft door allerlei procedures flink vertraging opgelopen, maar eind februari besliste de Raad van State in hoger beroep dat de voorgenomen nieuwbouw ‘niet in strijd is met redelijke eisen van welstand’. Daarmee stond niets de sloop meer in de weg en konden de sloopmachines van Boverhoff eind maart aan het werk.
De hoogte van de te slopen gebouwen is voor machinist Harrie Wiering niet zo spannend. Wat het voor hem wel lastig maakt is de beperkte ruimte rondom de te slopen panden. Bovendien moeten de kelders onder het voormalige St. Jacob behouden blijven, waardoor hij heel goed moet uitkijken waar hij zijn Volvo sloopkraan neerzet. ‘Ook door de korte doorlooptijd van het project is dit toch wel een complex klusje’, geeft Wiering aan.

 

 

Twee keer per week de gratis nieuwsbrief van BouwMachines ontvangen? Schrijf u hier in.

Reageer op dit artikel