artikel

Infrabedrijven maken werk van de jeugd

Branche

Infrabedrijven maken werk van de jeugd

Een vacature-advertentie plaatsen; dat wás ooit een goede manier om personeel te werven. Wie nu nieuwe machinisten, grondwerkers of zelfs stagiairs zoekt, moet toch écht meer moeite doen. De Infra Relatiedagen in Hardenberg bestempelde de eerste beursdag daarom als toekomstdag voor jongeren van 14 jaar en ouder

‘We gaan niet zitten wachten tot de jeugd bij ons komt, we komen ze halen!’, zegt Kor van der Flier, van de Van der Flier groep uit Winschoten (Gr.). De aannemer met 45 medewerkers kan zo 7 à 8 extra werknemers gebruiken. Ze vinden is lastig. ‘Je ziet dat de aangroei van vakmensen gewoon heel laag is, terwijl de uitstroom door vergrijzing heel groot is. Waar het mee begint is dat je iemand warm maakt voor ons vak. Wij zoeken doeners, aanpakkers. We kijken naar de persoon áchter een cv. Als de wil er maar is, dan is een collega best bereid om desnoods 10 keer uit te leggen hoe iets werkt.’

Infra Relatiedagen Hardenberg

Ex-profvoetballer Henk de Haan begeleidde een hele touringcar vol jongeren van school naar de beurs. En dat is meteen een goede binnenkomer. Zijn enthousiasme werkt aanstekelijk en dat zet de sfeer.

Samen met collega-standhouder Syntera huurde Van der Flier een touringcar om studenten van de opleidingen Infra en Loonwerk vanuit Groningen naar de Infra Relatiedagen in Hardenberg te brengen. Zonder direct eigenbelang, maar vooral om de jongeren de kans te geven om kennis te maken met wat de GWW-sector hen in algemeenheid allemaal te bieden heeft. Mocht puur een beursbezoek hen wellicht wat saai in de oren klinken; met voormalig profvoetballer Henk de Haan als enerverende reisleider was de bus op vrijwillige basis zó volgeboekt. De Haan: ‘Allemaal trekkers en kranen. Hartstikke mooi man! Hatseflats, dat was zo geregeld! Tip top top. Er zijn zelfs leraren mee en ook andere scholen wilden komen.’ Resultaat; alleen maar winnaars.

Ommezwaai voor beursorganisatie

Niet in de laatste plaats de beursorganisatie zélf kon dit positieve nieuws ook wel gebruiken. Vorig jaar gingen de organisatoren de mist in door jongere bezoekers onder de 18 jaar juist strikt van de beursvloer te weren, op enkele aangemelde schoolklassen na. Dat kwam de organisatie op nogal wat kritiek te staan. Daarop werd afgelopen dinsdag 5 februari, de eerste beursdag, dus omgedoopt tot toekomstdag speciaal voor de jeugd. Ook standhouders werden opgeroepen om wat extra’s te doen voor de jeugd, wat weer leidde tot zojuist genoemde actie. Een deel van de standhouders haakte hier ook op de beursvloer goed op in. En dat is niet alleen ludiek, maar ook bittere noodzaak om nog aan nieuwe werknemers te komen.

Werven onder afgestudeerden is praktisch kansloos

Want niet alleen vacatures uitschrijven heeft weinig zin, maar ook het werven onder leerlingen die bijna klaar zijn met hun mbo-opleiding lijkt steeds kanslozer. Want deze BOL of BBL-leerlingen met een diploma op zak hebben de keuze voor hun toekomstig werkgever vaak al lopende de opleidingsperiode gemaakt. Bijvoorbeeld bij een stagebedrijf. Dus is het zaak om je als bedrijf te richten op de jongeren die nog gaan beginnen met hun opleiding.

Diverse collectieven spelen hierop in, zoals bijvoorbeeld wordwegenbouwer.nl . Dit collectief van verschillende wegenbouwers biedt BBL-leerlingen en zij-instromers een tweejarig contract als ze een opleiding volgen en aan de slag gaan. Dat werkt al ruim  35 jaar zo. Volgens Kim Wever en Sander Gerdes kunnen ze ook nu goed aan de vraag voldoen van niveau 2 en 3-leerlingen; grondwerkers en stratenmakers. ‘Ja, de vraag is wel groter dan het aanbod, maar er is geen blinde paniek.’

Het is op dit moment heel moeilijk om goed vakbekwaam personeel te vinden

Bedrijven moeten zelf óók investeren

Toch lijkt dit in praktijk voor machinisten en chauffeurs anders te liggen. Daar is echt sprake van een tekort. Ook omdat machinisten soms doorgroeien naar andere functies. ‘Het is op dit moment heel moeilijk om goed vakbekwaam personeel te vinden’, zegt Sytze Kloosterman van opleider SOMA. ‘Wij worden heel vaak gebeld of we niet iemand weten, en ik zou willen dat ik kruiwagens vol mensen had die klaar waren met hun opleiding, maar dat is niet zo.’

Opleidingscapaciteit is niet het probleem. De waarheid is  dat bedrijven die machinisten zoeken vaak niet bereid zijn om zelf te investeren. Kloosterman: ‘Dat bedrijven zeggen; we nemen je nu alvast aan en regelen de opleiding wel; dat zie je nog weinig.’

Zelf graven spreekt aan

Voor grotere bedrijven is dat gemakkelijker dan voor kleinere. Zo trekt de stand van Van Werven behoorlijk wat jongeren. Het infrabedrijf heeft de graafmachine-simulator van Volvo-importeur SMT op de stand staan, en dat spreekt de doelgroep aan. Even draaien is leuk, maar niet alléén voor de fun. De deelnemers kunnen een score behalen en maken kans om een dag mee te lopen bij van Werven, als ze hun gegevens achterlaten.

Tekst gaat verder onder de foto.

Infra Relatiedagen Hardenberg

Van Werven heeft de graafmachine-simulator van SMT op de stand. En dat werkt: Derk Koppelman (15) zou graag machinist worden en laat z’n gegevens achter om kans te maken om een dag mee te kunnen lopen bij het Infrabedrijf. Links Cas Smit (21), hij doet momenteel z’n eindstage bij Van Werven.

De vijftienjarige Derk Koppelman zou daar wel oren naar hebben. Na één jaar havo bevalt z’n vmbo-opleiding richting metaal en elektro hem nu beter, daarna wil hij naar Infravak in Holten. Met z’n vader bezoekt hij de beurs om alvast wat rond te kijken. Nu de minimumleeftijd op 14 is gezet kon hij zo naar binnen. Koppelman: ‘Ik wou altijd al iets met machines gaan doen. We hebben thuis een kleine boerderij, maar de infra spreekt me wel aan. Shovels en kranen: het grote spul.’

Veel werving uit eigen netwerk

Voor Jan van ’t Ende zijn het mooie kandidaten. Hij werkt als leermeester bij Van Werven en begeleidt stagiairs binnen het bedrijf. Dat zijn er momenteel zo’n 12. Via mond-op-mond-reclame en vanuit het netwerk van de bijna 400 personeelsleden komt Van Werven aan nieuwe werknemers. Het bedrijf steekt er veel tijd en energie in om de stagelopers écht wat op te laten steken.

‘Ook vanuit opdrachtgevers is er veel begrip voor, dat het vak door jongeren nog geleerd moet worden. Nu in de winterperiode zijn we niet te beroerd om bijvoorbeeld een dumper, kraan en shovel op een zanddepot te zetten zodat leerlingen kunnen oefenen.’

Vroeger ging het vanzelf, nu zijn in het westen van het land zelfs nauwelijks stagiairs te krijgen

VCA of rijbewijzen halen; het behoort allemaal tot de mogelijkheden. Eenmaal binnenboord kunnen machinisten doorgroeien, van minikraan naar grote machine, naar uitvoerder. Ondanks alle voordelen van een groot bedrijf komen nieuwe medewerkers niet aanwaaien. Van ’t Ende: ‘Vroeger ging het vanzelf, nu zijn in het westen van het land zelfs nauwelijks stagiairs te krijgen.’

Cas Smit (21) is derdejaars kraanmachinist aan het SOMA College en doet zijn eindstage nu bij van Werven. In juli is hij klaar, hij merkt dat er veel vraag is naar machinisten. ‘Ik ben wel van plan bij Van Werven te blijven, want het is een mooi bedrijf. Maar je kunt overal werken tegenwoordig. Laatst sprak ik iemand in het café, hij bleek uitvoerder te zijn. De volgende dag kreeg ik via Facebook Messenger al een foto doorgestuurd dat de shovel voor me klaarstond.’

Ook een abonnement op BouwMachines? Dit is al mogelijk vanaf 6,25 euro per maand. Kijk hier naar de mogelijkheden.

Foto's

Reageer op dit artikel