artikel

Sloop met een (pittig) circulair sausje

Branche Premium

Sloop met een (pittig) circulair sausje

Bork Groep sloopt in Hoogeveen het Menso Alting College aan de Julianastraat. Doel is de sloop zo duurzaam mogelijk uit te voeren door naast het puin, het beton, het metaal en het hout ook trappen, kozijnen en armaturen een nieuwe bestemming te geven. Dat is echter gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Met de sloop van het Menso Alting College in Hoogeveen – tegenwoordig beter bekend als ‘het Roelof van Echten’ – heeft de Bork Groep een aansprekend en mooi sloopproject te pakken. De sloop is aansprekend omdat het gebouw aan de Julianastraat veel losmaakt in Hoogeveen; elke inwoner kent het college, 30 procent van hen zat er in de schoolbankjes.

Tekst gaat door onder de foto.

Jan Bork

Jan Bork.

Het project is mooi omdat er drie maanden werk in zit en er een flinke stroom grondstoffen voor hergebruik uit rolt. ‘Zo’n 6.000 ton gemengd puin, 4.000 ton schoon beton, 1.000 strekkende meter balkhout en 100 ton staal’, becijfert directeur Jan Bork. Daarnaast gaan er nog vele containers met kunststof, aluminium en bedrading naar tal van verwerkers. ‘En kunnen we er ook een heel regiment aan kozijnen en deuren, raampartijen, sanitair, trappen en balustrades uithalen voor hergebruik. Een lekker circulair project dus.’ 

Circulair is mooi, maar…

Bork is wel van het circulair slopen; zoveel mogelijk materiaal uit de sloop een nieuwe bestemming geven. Jan Bork: ‘hergebruik van zoveel mogelijk en liefst alle grondstoffen die we ‘winnen’ bij de sloop is de toekomst. Je spaart delfstoffen en het milieu.’

Het zo circulair mogelijk slopen van het schoolgebouw aan de Julianastraat in Hoogeveen heeft echter wel flink wat voeten in aarde. ‘Je kunt alle deuren, kozijnen, wc-potten en stopcontacten uit een gebouw trekken, maar er moet wel afzet voor zijn’, vertelt Jan Bork. ‘Eén deur of kozijn is niet interessant, het moet er minstens een tiental en liever nog meer zijn.’ Belangrijk is verder dat het te demonteren onderdeel demontabel moet zijn. ‘Dat is heel vaak wel lastig. In de aula van deze school zit bijvoorbeeld een raampartij van wel twintig meter breed en tien meter hoog. Heel mooi, maar je krijgt het er niet heel uit en wordt het waarschijnlijk ook aan de straatstenen niet kwijt. Dan zit er weinig anders op dan domweg slopen.’ 

Duurzame machines klaren de klus

Bij Bork staat duurzaamheid hoog in het vaandel; als het gaat om circulair werken, maar ook qua machines die de sloopklus moeten klaren. Zo zetten Jan Bork en zijn mannen zoveel mogelijk machines op maat in. Als een kleine machine het werk kan uitvoeren, hoeft er geen grote dieselslurper in actie te komen. En moet er een grote machine in actie komen, dan verbruikt deze weinig. Zoals de Hybride Cat 336E, die 25% minder brandstof verbruikt dan de conventionele draaiers. Om het brandstofverbruik zoveel mogelijk te beperken, werkt Bork met jonge machines die na zes jaar worden vervangen. Nog een duurzaam initiatief: Bork schakelde als eerste in ons land volledig over op OilQuick. ‘We hebben al onze machines en daarnaast onze ruim honderd tools om laten bouwen naar OilQuick. Een flinke investering, maar absoluut lonend. Wanneer je met OilQuick werkt, wissel je veel gemakkelijker van uitrustingsstuk. Het slopen verloopt daardoor veel preciezer en sneller. De machines staan niet onnodig te stampen en diesel te verbranden.’

Drie maanden om gebouw weg te krijgen

Bork en zijn mensen proberen zoveel mogelijk materialen waar afzet voor is heel uit het gebouw te krijgen. Dat moet netjes met de hand gebeuren en vraagt dus veel tijd. En die tijd is er tot op zekere hoogte.

‘We hebben precies drie maanden om dit gebouw weg te krijgen. Drie weken gingen al op aan asbestsanering, dan rest ons nog ruim twee maanden voor het overige werk. Omdat we beperkt mankracht beschikbaar hebben, kun je niet te veel liggen prutsen met kozijnen, balustrades en armaturen. De tijd vliegt voorbij.’ 

Plan: circulair centrum

De mannen van Bork weten ondanks de beperkingen nog een flinke hoeveelheid materialen uit de school te halen. Ze worden verkocht aan handelaren in de omgeving, die er weer hun afzetkanalen voor hebben; particulieren, maar ook bouwbedrijven die op de kleintjes letten of aan een duurzaam project werken.

Richting de toekomst wil Jan Bork samen met een aantal andere circulair werkende bedrijven de afzet anders insteken, met aanzienlijk meer ambitie. ‘We zijn bezig met de opzet van een circulair centrum met daaraan gekoppeld een webshop. In het centrum verzamelen we alle materialen die we hebben ‘geoogst’.

Particulieren en bedrijven kunnen ze ter plekke komen bekijken, maar ook online aan de hand van foto’s en beschrijvingen. Het is de ouderwetse sloop, maar dan in een modern jasje.’ 

Sloop-op-maat, compleet met kijkdag

Wat het circulaire centrum écht uniek moet gaan maken, is de sloop-op-maat. Jan Bork: ‘Het idee is dat we een te slopen gebouw vooraf volledig in beeld brengen. We maken foto’s van de verschillende materialen – raampartijen, de trappen, de armaturen en het sanitair bijvoorbeeld – en plaatsen het vervolgens met een uitgebreide omschrijving in onze webshop. Eventueel kunnen we nog een kijkdag organiseren, zodat geïnteresseerden alles live kunen zien.’

Aannemers, ondernemers die in eigen beheer bouwen maar ook particulieren bezoeken de webshop of de kijkdag en kunnen materialen reserveren. Bork demonteert het vervolgens netjes en zorgt dat het klaar staat op het circulair centrum of levert het bij de klant af.

‘Het grote voordeel van deze aanpak is dat we veel meer materiaal een nieuwe bestemming kunnen geven en dat we op voorhand weten of onze tijd wordt betaald. Essentieel is wel dat we van de opdrachtgever ook daadwerkelijk de tijd krijgen om de uitgebreide handsloop uit te voeren.’ 

Tekst gaat door onder de foto.

De achterwand blijft staan

Terug naar het Hoogeveense college. Daar wordt ter plekke ook iets circulairs gedaan: de achterwand van de aula blijft op het terrein staan. Jan Bork legt uit: ‘Aan de buitenzijde is deze muur voorzien van een fraai kunstwerk, genaamd De Jakobsladder van de Franse kunstenaar René Karrer. De muur wordt straks het centrale ontmoetingspunt van de wijk die hier na de sloop verrijst. Wij gaan de muur in zijn geheel in een stalen frame fixeren, waarna we de rest eromheen wegslopen. Dat wordt nog wel even een spannend circulair klusje…’.

Ook een digitaal abonnement op BouwMachines, met onbeperkt toegang tot alle Premium-artikelen? Dat kan al voor 6,25 euro per maand. Klik hier voor meer informatie. 

Meer artikelen uit de sloopbranche:

 

Reageer op dit artikel