artikel

Jelle Bijlsma neemt betontak DVJ over en waarschuwt Friesland: ‘Prijspeil infra niet best’

Branche Premium

Jelle Bijlsma neemt betontak DVJ over en waarschuwt Friesland: ‘Prijspeil infra niet best’

GWW-bedrijf Jelle Bijlsma heeft de betontak van het noodlijdende DVJ overgenomen. De directeur van het familiebedrijf is er blij mee, maar waarschuwt voor nieuwe tegenslagen. ‘Het prijspeil hier al ander halfjaar niet best. Wat er moet gebeuren? Haal grote projecten zoals de renovatie van de Afsluitdijk of de aanleg van het aquaduct bij Joure naar voren.’

Familiebedrijf Jelle Bijlsma neemt de betontak van DVJ over. Maar waarom alleen de betontak? En hoe kijkt algemeen directeur Jelle Bijlsma aan tegen de toch wel opmerkelijke ondergang van DVJ? Een interview over een turbulente Friese inframarkt.

Waarom nam u de betontak over?
‘We zijn een gww-aannemer in het noorden van het land, met 120 medewerkers. De werkzaamheden in de betonbouw, zoals het bouwen van gemalen, bruggen, bassins, kelders en duikers, besteden we altijd uit. Als de kans zich dan voordoet, is de keuze vrij snel gemaakt. Deze betontak is een verlengstuk van ons bedrijf en past prima bij de rest.’

Blij met nieuwe baas

Douwe Terpstra (38) werkte al jaren bij DVJ als projectleider betonbouw. Hij is blij dat zijn afdeling een nieuw onderkomen heeft bij Jelle Bijlsma.
‘Morgen (= donderdag 22 november, red.) wordt het contract getekend en wordt alles definitief. Toen we dat hoorden, was dat natuurlijk hartstikke goed nieuws.’
Net zoals vier collega’s ‘verhuisde’ Terpstra vorige week al van Joure naar Giekerk. Het bevalt hem goed.
‘Ik voelde me hier direct thuis. Het werk en de collega’s zijn leuk. Bovenal zijn we met zijn allen blij dat we onze baan kunnen behouden. Of ik meer salaris krijg nu? Haha, nee dat blijft hetzelfde.’
Jelle Bijlsma neemt het personeel van de betontak (twee voormannen, een betontimmerman, een uitvoerder) over van DVJ én de opdracht voor de bouw van vier gemalen.
Terpstra kent zijn nieuwe baas van twintig jaar geleden. ‘Toen liep ik hier stage als 17-jarige jongen.’
Dat DVJ ruim een maand geleden gesaneerd moest worden met een schuld van enkele miljoenen, zag de projectleider betonbouw niet aankomen. ‘Er was altijd volop werkvoorraad. En de betonafdeling was boeiend en bloeiend.’

DVJ had ook een milieu- en infratak. Waarom koopt u die niet?
‘Beide afdelingen hebben we al. Bovendien zijn de marktomstandigheden daar niet goed genoeg voor. Het huidige prijspeil in de infra vind ik slecht. Vooral het noorden van het land kampt daarmee. Het werkaanbod was hier goed, maar is te laag nu en dat loopt nog altijd flink terug.’

De infrastructuur in Friesland ziet er te spic en span uit?
‘In feite wel. De afgelopen jaren investeerde de regio veel in wegen en aquaducten. Maar het probleem is dat de grote opdrachten nu opdrogen.’

Met als gevolg…
‘Dat DVJ noodgedwongen ophoudt te bestaan. Dat is een concreet en rechtstreeks gevolg van minder werk. De woningmarkt trekt wel iets aan, maar ook dat tempo ligt niet bijster hoog.’

Dat klinkt niet best. Gaat het wel goed met uw bedrijf?
‘Goed. Wij hebben een vrij breed assortiment. Wij doen grondverzet, hebben een baggertak en kunnen mens en machine daardoor vrij goed spreiden. En met de betontak erbij zijn we nog flexibeler. Bovendien zijn waterschappen hier een belangrijke opdrachtgever. Zij blijven ook wel investeren in gemalen en stuwen. Mede door de bodemdaling en de regenval. Ik zie ook wel gebeuren dat investeringen verschuiven van infra naar de waterhuishouding.’

Zag u de problemen bij DVJ eigenlijk aankomen?
‘Nee. Wij kenden het bedrijf als concurrent, maar ik ben niet iemand die voortdurend in de jaarcijfers van anderen spit. Maar als je prijsdruk voelt, weet je dat dit soort dingen kan gebeuren. Als directeur wil je je mensen en machines aan de gang houden, en dat DVJ steeds scherper ging inschrijven was natuurlijk ook een veeg teken. Maar achteraf is het altijd makkelijk praten. Ik wil ook niet praten in verwijten. De markt is gewoon niet best nu, en de prijzen gaan nog verder omlaag. Macro-economisch zegt men ‘de economie draait weer als een tierelier’, maar in onze tak van sport is het prijsniveau al anderhalf jaar slecht.’

De Provinciale Statenverkiezingen vinden in maart plaats. Moet de provincie ingrijpen?
‘Ik denk wel dat dit een belangrijk signaal is. Er staan nog wel wat grotere infrawerken op stapel, zoals het aquaduct bij Joure, de renovatie van de Afsluitdijk, en de vismigratierivier. Maar hoe eerder die projecten op de markt komen, hoe beter. We investeerden de afgelopen jaren heel veel, zegt de overheid. Dat is ook zo, maar nu zakt het in. Terwijl het nu juist tijd is om door te pakken.’

Gaan meer infrabedrijven in Friesland het loodje leggen?
‘Daar kan ik niets zinnigs over zeggen, maar de werkvoorraad droogt op en een bijkomend probleem is de flinke vertraging die is ontstaan bij de Ring Groningen. Daardoor zie je die lokale aannemers ook weer om zich heen kijken. Juist daarom moet die investeringsmotor nu ook op gang komen en blijven. Maar het gaat met horten en stoten. Ondernemingen hebben nu niet die buffer om dat op te vangen.’

DVJ valt om. Het probeerde op een fatsoenlijke manier om te gaan met schuldeisers. Geen faillissement, elke schuldeiser krijgt een klein deel van zijn geld terug. Toch blijven er slachtoffers. Hoe kijkt u tegen de handelswijze van DVJ aan?
‘Zakelijk had ik niets met DVJ. En als je getroffen wordt, kan ik me voorstellen dat je er hoe dan ook een zure smaak aan overhoudt. Maar ik denk tegelijkertijd dat de directie en de advocaat een compliment verdienen voor hun aanpak. Ze wisten toch een faillissement te voorkomen. Met als resultaat dat een redelijk deel van het beschikbare geld toch naar de ondernemers is gegaan. Bij een faillissement hadden ze vermoedelijk niets gekregen. Maar nogmaals. Er zijn ook voorbeelden van bedrijven die hier flink last van hebben.’

Meer artikelen over Jelle Bijlsma:

Reageer op dit artikel