artikel

Aangepaste Liebherr machines verwijderen rijvloer uit Maastunnel

Branche Premium

Aangepaste Liebherr machines verwijderen rijvloer uit Maastunnel

De Maastunnel in Rotterdam wordt sinds de zomer van 2017 grondig gerenoveerd. Na afronding van de westbuis is nu de oostbuis van de verkeerstunnel aan de beurt. Het Rotterdamse amoveerbedrijf Oranje tekende voor het verwijderen van de rijvloer uit de oostbuis. Met aanpassingen aan de Liebherr machines klaarde Oranje de klus in een recordtijd.

‘Dat moet anders kunnen’, dacht Oranje-bedrijfsleider Corstian van Hartingsveldt toen hij vorig jaar getuige was van de wijze waarop de rijvloer van de westbuis uit de Maastunnel werd gesloopt. Er was voor gekozen om de 600 strekkende meter rijvloer in stroken van één meter te zagen en de elementen vervolgens met een telescoopkraan uit te hijsen. Bemoeilijkende factor was dat de rijvloer deels asbesthoudende kokers bevatte. De 600 blokken werden voor verdere verwerking afgevoerd naar Oranje Recycling.

Van Hartingsveldt overtuigde CAM (Combinatie Aanpak Maastunnel), in opdracht van de gemeente Rotterdam verantwoordelijk voor de renovatie van de Maastunnel, ervan dat een door hem uitgedachte methode om de rijvloer te verwijderen efficiënter en goedkoper zou zijn. Zijn overredingskracht leidde ertoe dat Oranje de opdracht kreeg om de oostbuis aan te pakken. ‘Ja, toen moesten we er ervoor zorgen dat ons plan in de praktijk ook uitvoerbaar was’, lacht Van Hartingsveldt. Zijn eerste zorg was de beschikking te krijgen over het juiste materieel. Gezien de beperkte hoogte in de tunnel, variërend van 4 tot 5,5 meter, voldeden de reguliere sloopkranen uit het materieelpark van Oranje niet.

Tekst gaat verder onder de foto. Bekijk ook de fotoreportage onderaan deze pagina.

Oranje sloopt rijvloer Maastunnel

Liebherr rupsgraafmachines ombouwen

Van Hartingsveldt vroeg Rigter Handelsonderneming uit Eemnes om een Liebherr 926 en 936 zodanig om te bouwen dat de machines uit de voeten zouden kunnen in de tunnel. Gezien de beperkte werkhoogte in de verkeersbuis moesten de machines worden uitgerust met een korte lepelsteel. Rigter bouwde voor beide machines een lepelsteel met een lengte van één meter. Alles moest goed worden doorgerekend, aangezien met een andere lepelsteel ook de kinematica van de machine verandert.  Ook de stand van de snelwissel aan de korte lepelsteel, zodat de betonschaar optimaal gebruikt zou kunnen worden, vergde extra aandacht. Verder voorzag Rigter de machines van diverse nozzles om met behulp van een watersproeisysteem stofoverlast in de tunnel te beperken.

De aanpassingen aan de Liebherr’s maakten het noodzakelijk dat voor de machines een nieuwe CE-markering werd afgegeven. Een CE-markering biedt de garantie dat met een machine veilig gewerkt kan worden. ‘Rigter heeft dit hele traject keurig verzorgd. Het succes van dit project is onder andere te danken aan de technische bijdrage van Rigter’, geeft Van Hartingsveldt aan.

Grootschalige renovatie van oudste tunnel van Nederland

De monumentale Maastunnel werd in 1942 in gebruik genomen en is daarmee de oudste verkeerstunnel van Nederland. Per dag verwerkt deze voor de stad Rotterdam belangrijke verkeersader zo’n 60.000 voertuigen, 5.000 fietsers en nog eens honderden voetgangers. Renovatie van de tunnel is noodzakelijk aangezien het beton is aangetast. Bovendien moet de tunnel in mei 2019 voldoen aan de nieuwe Wet Tunnelveiligheid.
In opdracht van de gemeente Rotterdams startte CAM (Combinatie Aanpak Maastunnel) vorig jaar zomer met de renovatie van de eerste buis van de tunnel. Er werd voor gekozen om de rijvloer in stukken te zagen. Bij de tweede buis, waarvoor de werkzaamheden medio juli van dit jaar van start gingen, is op aangeven van amoveerbedrijf Oranje gekozen voor een andere methode. Dit keer is de rijvloer in stukken geknipt, vervolgens vergruisd en daarna afgevoerd. Deze alternatieve werkwijze bleek efficiënter en goedkoper.
De werkzaamheden in de autotunnel zijn in de zomer van 2019 afgerond. De fietstunnel en voetgangerstunnel worden aansluitend in 2019 aangepakt en zijn waarschijnlijk in april 2020 klaar.

 

Spannende dagen voor Oranje

‘Ja en als dan het materieel voor het werk optimaal in orde is volgt opnieuw een spannend moment’, vertelt de bedrijfsleider van Oranje. ‘Het zit allemaal in mijn hoofd hoe het moet, maar dan volgt de praktijk. Dan moeten de mensen op de werkvloer het gaan doen. Het kostte enige tijd voordat iedereen de werkwijze tussen zijn oren had zitten. Na een paar dagen hadden we de slag te pakken en was voor iedereen duidelijk hoe het moest.’

Met name de asbesthoudende kokers in de rijvloer zorgden in het begin voor wat hoofdbrekens. De oplossing werd gevonden in een Yanmar Vio 50 die met een Furukawa F6 sloophamer de asbestblokken loshakte. Zo werden de asbesthoudende elementen ‘geisoleerd’. Daarna werd met een snijbrander de wapening doorgesneden en konden deze elementen met behulp van een hijsjuk worden uitgetild.

 

NPK betonschaar met powerboosters

Om de 25 tot 35 centimeter dikke rijvloer met wapening 30 tot 50 mm massief rond in stukken te knippen werd de Liebherr 936 voorzien van een NPK SV-36XR betonschaar, die voor deze klus door leverancier DemTech vakkundig is opgelast. Oranje is een paar jaar geleden volledig overgestapt op betonscharen van NPK. Van Hartingsveldt: ‘NPK bouwt op zijn scharen zogenaamde powerboosters, die zorgen voor extra knipkracht en een korte cyclustijd van vier seconden. Een NPK schaar is gruwelijk sterk. Je knipt dwars door het beton heen en het is echt de schaar die het werk doet. De NPK scharen zijn duur in aanschaf, maar het juiste materieel is bepalend voor een succesvol verloop van een werk’, is de overtuiging van Van Hartingsveldt.

De in stukken geknipte delen van de rijvloer werden verder verkleind door de Liebherr 926 met een MQP 45 betonvergruizer. Een Liebherr 914 Compact, voorzien van een knikgiek, was verantwoordelijk voor het opladen van het puin. Dankzij de compacte afmetingen van deze machine kon deze Liebherr, in tegenstelling tot de andere twee, in de tunnel ronddraaien. Het betonpuin is afgevoerd naar Oranje Recycling voor verdere verwerking tot betongranulaat. In totaal is door Oranje uit de Maastunnel 5.000 ton aan vrijkomende materialen afgevoerd.

Om de uitstoot van schadelijke emissies in de tunnel zoveel als mogelijk te beperken zette Oranje enkel machines in met Stage IV motoren. Bovendien koos het bedrijf ervoor de machines te laten draaien op GTL brandstof (gas-to-liquids; een uit aardgas gemaakte brandstof). Om gezonde werkomstandigheden voor de werknemers te waarborgen werd het klimaat in de tunnel nauwlettend gevolgd.

Het was constant opletten om niets te raken

Arbeidsintensief werk in de Maastunnel

Het verwijderen van de rijvloer uit de oostbuis vergde zo’n vijf weken, aanzienlijk korter dan het slopen van de rijvloer uit de westbuis. Dagelijks had Oranje zo’n 15 tot 20 man in de tunnel aan het werk, 24 uur per dag. Er werd gewerkt in twee ploegen, vijf dagen in de week.

‘Vooral voor de machinisten was het een arbeidsintensief werk. Door de beperkte ruimte hadden ze nauwelijks bewegingsvrijheid. Het was constant opletten dat je niets raakte of ergens tegenaan kwam. Een shift van 12 uur vergt dan veel van de machinist’, zegt Van Hartingsveldt.

Toch proefde hij bij ‘zijn’ mensen ook een zekere trots dat zij aan dit werk een steentje mochten bijdragen. ‘De Maastunnel is een monument en een icoon voor de stad Rotterdam. Dan is het toch prachtig dat je als Rotterdams bedrijf op zo’n locatie mag werken? De inzet van het juiste materieel, de goede samenwerking met de opdrachtgever en de supergemotiveerde medewerkers hebben dit project tot een succes gemaakt.’

 

Deze video maakte Olivier van Det van de werkzaamheden in de Maastunnel.

 

Foto's

Reageer op dit artikel