artikel

Het gele hesje verdwijnt, oranje boven op alle bouwplaatsen

Branche Premium

De gele jas van spoorwerkers verdwijnt. Per 1 juli 2019 stapt de hele bouw over op oranje werkkleding. Nooit meer een zee van gele hesjes bij een groot spoorproject. Waarom is dat eigenlijk?

Het gele hesje verdwijnt, oranje boven op alle bouwplaatsen

De consequenties voor spoorbouwers zijn groot. Bedrijven als Strukton, BAM en VolkerRail moeten flink in de buidel tasten om alle kleding voor hun raildivisie  te vervangen. Bij Strukton bijvoorbeeld gaat het om 1345 spoormensen die overgaan van geel naar oranje, nog eens 566 medewerkers wisselen nu regelmatig van hesje en 32 veiligheidsmensen zullen in het vervolg geel dragen.

Cobouw interviewde veiligheidsexpert Marcel Edwards, voorzitter van de Werkgroep Veiligheidsdashboard van Rail Alert. Hieronder de vragen en antwoorden.

Waarom stapt de gehele spoorbranche over op oranje hesjes?
‘Omdat oranje hesjes even veilig zijn als gele hesjes en het gemakkelijker en duidelijker is als de hele bouw dezelfde kleur draagt. Dat sluit beter aan bij landen om ons heen en is ook makkelijker voor aannemers die zowel in de bouw als in de spoorbranche werken. Steeds switchen is niet handig.’

Je ziet geen verschil meer tussen een wegwerker en een spoorwerker?
‘Dat klopt. De veiligheidskleding van wegwerkers zal vanaf 1 juli 2019 niet meer afwijken van die van de spoorwerkers. Knaloranje valt net zo goed op als knalgeel. En veilig werken, ook onder donkere of natte omstandigheden, is natuurlijk het hele idee achter veiligheidskleding. Daarom zijn er ook strenge eisen voor de reflecterende strepen op de kleding. Die veranderen overigens niet: dat blijven twee horizontale strepen en ten minste twee verticaal signalerende strepen die over de schouders doorlopen.’

Nooit meer gele hesjes dus?
‘Nou, dat is niet helemaal waar. Degenen die op de bouwplaats zijn belast met veiligheid blijven wel geel dragen. Die zijn vanaf 1 juli juist extra herkenbaar en wijken als enige af. Dat is bewust, zodat iedereen weet dat je meteen moet luisteren als iemand met een geel hesje ingrijpt.’

Dus toch nog geel?
‘Ja, dat klopt. Veiligheid in de spoorbouw en ook de gehele bouw is een belangrijk thema. Aanrijdgevaar is in de spoorbouw nog altijd het grootste risico. Het is dan handig als iemand met een geel hesje roept dat je opzij moet dat je daar onmiddellijk gehoor aan geeft, omdat je dan meteen beseft ‘die waakt over mijn veiligheid’. Maar het zijn nog maar een paar gele hesjes.’

Marcel-Edwards-RailAlert

Marcel Edwards: ‘Gele broeken zijn voorlopig nog toegestaan.’

Stappen de veiligheidsmensen op andere bouwplaatsen dan ook over op gele hesjes?
‘Niet dat ik weet. Dat zou niet onlogisch zijn, maar RailAlert gaat alleen over het spoor.’

Wat voor sancties of boetes gelden na die tijd?
‘Er gelden niet meteen sancties. We hebben die afspraak branchebreed gemaakt en meestal werkt dat gewoon goed. Misschien dat iemand nog een tijdje een oranje hesje draagt over gele kleding of dat iemand wordt aangesproken op zijn kleding, maar echte sancties werken meestal alleen maar averechts.’

Wat kost deze operatie?
‘We willen bedrijven en organisaties niet op hoge kosten jagen. In overleg met de spooraannemers is deze termijn afgesproken. Zij hebben aangeven dat deze termijn voor iedereen behapbaar is. De kosten voor een los geel hesje zijn natuurlijk veel lager dan voor een complete winter- of regenoutfit.

We hebben daarom bewust nog geen termijn afgesproken over gele werkbroeken. Een oranje jas met een gele broek is voorlopig gewoon toegestaan. De meeste bouwers reageren juist enthousiast bij de gedachte dat alleen nog oranje veiligheidskleding nodig is.’

Was er weerstand?
‘Eigenlijk niet. Ik heb er in elk geval niets van gemerkt. De discussie over de meerwaarde van gele hesjes is op gang gekomen na het afsluiten van de Governance Code Veiligheid in de Bouw. Naar aanleiding daarvan heeft Rail Alert onderzoek gedaan of gele hesjes nu veiliger zijn of meerwaarde hebben in vergelijking met oranje hesjes. Dat blijkt in de praktijk niets uit te maken. In andere landen werken spoorwerkers allang in het  oranje en ook daar zijn geen verschillen als het gaat om veiligheid.’

Hoeveel gele hesjes zijn er eigenlijk?
‘Geen idee, vele duizenden. De afspraak geldt voor het hoofdspoor van ProRail, maar ook voor alle metro’s en lightrail van HTM, RET, GVB en PUOV. Dus daar zijn veel partijen bij betrokken en al die werknemers dragen nu gele hesjes.’

Wat gebeurt er eigenlijk met al die gele hesjes?
‘Veiligheidskleding gaat tussen gemiddeld twee tot drie jaar mee. We hebben bewust een lange aanlooptijd afgesproken zodat het omwisselen en aanschaffen van nieuwe oranje kleding zoveel mogelijk meeloopt in de reguliere vervangingscyclus bij bedrijven. Er geldt vanaf 1 januari een overgangsperiode dat sommige spoorwerkers al oranje kleding dragen met daarover een geel hesje. Stipt 1 juli 00.00 uur stapt de hele branche over op oranje.’

Reageer op dit artikel