Strak levelresultaat dankzij Smartmotion

De laatste jaren heeft het egaliseren op basis van 3D-ontwerpen zijn intrede gedaan. De overstap van 2D naar 3D werken via een Total Station biedt meer mogelijkheden maar stelt tegelijk nieuwe eisen aan levellers. Zowel aan de constructie, als bij de aansturing. Reden voor Theo de Bruyn BV om hun leveller nog eens door de molen te halen.

Het idee van de leveller is natuurlijk niet nieuw, toch groeit de potentie nog altijd. En dat is vooral te danken aan de exactere aansturingen en technische verbeteringen die door fabrikanten worden gedaan. Met negen medewerkers is Theo de Bruyn één van die spelers op de markt van de levellers. Sinds de jaren ‘90 is hij zelf actief in dit werk en begon hij met het bouwen van levellers. Lange tijd alleen voor kleinere shovels en schrankladers. De laatste tijd ook voor zwaardere shovels.

Meerdere dagen per week met de leveller op pad

Theo de Bruyn: ‘De markt is groter dan menigeen denkt. Als klanten bij ons komen verwachten ze werk te hebben voor één dag in de week. In praktijk zijn ze na aanschaf al snel meerdere dagen met de leveller op pad. Sommige klanten kopen er een tweede bij.’ Opvallend hierin is dat veel klanten in eerste instantie kiezen voor een 2D-aansturing. ‘Weinig kopers kiezen direct voor 3D. Ze kopen 2D en stappen dan toch vrij snel, na een jaar, over op 3D. Wij denken trouwens dat de markt voor 2D wel blijft.’

Theo-de-Bruyn-leveller-Van-Werven
Kenmerkend aan de TdB Combi-Leveller Tilt is de zwaar uitgevoerde schepbak aan de voorkant. Deze vormt het vaste gedeelte waarop de hele leveller rust. Het schuifbord is met 2 cilinders 3D in hoogte verstelbaar.

Verbeterpunten

De vraag naar 3D en de stap naar bredere levellers maakten dat de leverancier in Beek (L.) noodzaak zag tot enkele verbeterpunten. Die werden afgelopen winter uitgedacht, resultaat is de 2021-versie van de TdB Combi Leveller Tilt. Onlangs nam Van Werven een exemplaar in gebruik.

Kenmerkend is de zwaar uitgevoerde schepbak aan de voorkant. Deze heeft een dubbele functie; hij vormt het vaste gedeelte waarop de hele leveller rust. Via de slijtplaat aan de onderkant drukt deze het profiel aan. De bak is ook te gebruiken om materiaal mee te scheppen en bijvoorbeeld hoeken en randen netjes uit te vullen.

Gepatenteerd draaistuk

Via het frame hangt de bak in de snelwissel van de shovel. Dankzij een tiltfunctie, een gepatenteerd draaistuk, volgt de bak altijd het profiel. Zo blijft deze vlak en aan de maat, ook wanneer de wiellader met z’n vooras over een bult of door een kuil rijdt.

Tot zover op zich niets nieuws, andere merken bieden dat ook. Wel sterk vernieuwd is de aansturing. De TdB Combi-Leveller werkt met twee cilinders die de hele leveller automatisch vlak zetten bij het uitheffen.

Theo-de-Bruyn-leveller-Van-WervenMA06_leveller_3
Meteen na de snelwissel zit een draaipunt. Hierdoor kan de bak vrij pendelen en het profiel volgen, ook als de shovel over een bult rijdt. Twee cilinders zetten de leveller automatisch weer vlak bij het uitheffen.

Nieuwe aansturing

Grootste verandering zit ‘m echter in de aansturing van het tussengebouwde levelbord zelf. Via twee cilinders verstelt de computer deze automatisch 3D in hoogte om het gewenste profiel te volgen, dat kan dus ook een verkanting of een glooiing zijn. Theo de Bruyn: ‘Dat gaf tot nu altijd hetzelfde probleem; aan de zijde waar de ontvanger op het blad staat gaat de verstelling vloeiend. Aan de andere zijde waar de tiltsensor is gemonteerd ontstaat een glooiing in het werk, omdat de sensor mechanisch werkt.’

Dankzij de nieuwe aansturing, Smartmotion, gaat het 3D heffen en dalen in één beter gecontroleerde beweging. Hierdoor maakt het leverbord en dus ook de hoeksensor op het bord minder bewegingen, waardoor deze ook weer minder hoeft te corrigeren. Gevolg is een strakker resultaat.

Bediening vereenvoudigd

De aansturing wordt gebouwd door Motion Control, het bedrijf van de zoon van Theo de Bruyn. Smartmotion heeft een nieuw touchscreen-display dat de bediening van de leveller vooral overzichtelijker en eenvoudiger moet maken. Eerder puilde die uit met een veelvoud aan functies en dat maakte het ingewikkeld voor minder ervaren machinisten. Nu werkt de software met pictogrammen voor de menukeuze; onderin beeld is altijd een snelkeuzemenu zichtbaar. Alle instellingen maar ook bijvoorbeeld het aanzetten van de werklampen doe je via dit scherm.

‘Om het minder complex te maken kunnen menu’s uitgeschakeld worden, deze zijn dan niet zichtbaar’, zegt Theo de Bruyn. Met een extra joystick kun je de hydraulische functies bedienen, de automaat inschakelen en de werkhoogte snel aanpassen.

Theo-de-Bruyn-leveller-Van-WervenMA06_leveller_3
Het nieuwe scherm (onder) kent minder menu’s en is daarom overzichtelijker. Via de joystick kun je snel de automaatfunctie aanzetten of de hoogte bijregelen.

Total Station én laser

De nieuwe levellers zijn flexibel doordat ze zowel op Total Station als ook op laser kunnen werken. TdB kiest voor korte masten om goed in te kunnen steken in hoeken en vrij met de bak te kunnen werken. Concessie is dat je soms door het signaal rijdt van de Total Station. ‘Een lange mast heeft weer hogere toleranties en dat wil je eigenlijk niet’, redeneert Theo de Bruyn.

Als machinist kun je zelf instellen of je de prisma-ontvanger links of rechts op het blad hebt staan, ook kun je tasters aansluiten om bijvoorbeeld de hoogte van een bestaande betonband aan te houden. Het bedrijf is Topcon-dealer, maar kan de leveller ook leveren aan klanten met een Trimble of Leica-aansturing.

Theo-de-Bruyn-leveller-Van-Werven
De leveller werkt zowel op laser als op Total Station; een vernieuwde aansturing regelt dat proces. De TdB Combi-Leveller Tilt is er in drie bouwgrootten, voor shovels tot 5 ton, van 5 tot 10 ton, en 10 ton plus. Deze versie van Van Werven is 280 cm breed en weegt 2.700 kilo compleet.

In eigen huis

Bijzonder is dat Theo de Bruyn vrijwel alles in eigen huis doet. Het ontwerpen en lassen van de levelbakken, het programmeren van de software, tot aan het bouwen van de kabelbomen. Ook het aanbouwen van de leveller aan de wiellader van de klant doet men in de eigen werkplaats.

Renate de Bruyn ziet de vraag de laatste jaren verschuiven van de regio naar meer landelijk. ‘Vroeger leverden we alleen ‘rondom de kerk’. Nu we weten dat het goed werkt kijken we ook verder weg. Service en support is ook makkelijker doordat we via de telefoon van de machinist en een bluetooth-verbinding op afstand mee kunnen kijken bij een probleem.’

Extra functie opbouwen

Het begint echter wel allemaal in Limburg. Want bij het afleveren van een leveller komt meer kijken dan deze achter op de tandemasser bij de klant op de werf droppen. In principe komt de machine van elke klant naar de werkplaats in Beek en daar bouwt Theo de Bruyn de leveller dan aan. ‘We hebben ook een hydrauliekservicetak, dus een extra functie opbouwen op een shovel is geen probleem.’

Bij inbedrijfstelling kan de machinist de werking onder de knie krijgen op het eigen oefenterrein. Toch komt er eigenlijk nog meer bij kijken, want om echt werk te kunnen maken moet ook de landmeter mee opgeleid worden om de juiste 3D-tekeningen correct te maken voor de leveller. Ook daar zet de levellerbouwer dan ook steeds meer op in, om zo één aanspreekpunt te zijn.