
🔸Ronde 1: 10.30 - 11.15 uur
🔸Ronde 2: 13.35 - 14:20 uur
Na de sessie is het mogelijk om vragen te stellen.
Stel je een bouwplaats voor waar je geen dieselwalmen meer ruikt, waar stilte de standaard is en waar energie geen beperkende factor vormt. Klinkt als toekomstmuziek? Het gebeurt nú al.
Ploegam deelt praktijkervaringen met volledig emissieloos werken: wat werkt, wat schuurt en welke lessen anderen morgen al kunnen toepassen. Vanuit Staad laten we zien hoe wisselbare batterijpakketten de sleutel zijn om projecten zonder uitstoot te realiseren – zonder gedoe, zonder stilstand.
Deze deelsessie laat zien dat emissieloos werken niet ingewikkelder hoeft te zijn, maar juist eenvoudiger, slimmer en toekomstbestendig.
Sijmen Staadegaard, Directeur duurzaamheid bij Staad
Nederland was een van de eerste landen met zware emissieloze bouwmachines. De stikstofcrisis heeft weinig keus gelaten. In andere landen is de ontwikkeling echter niet uitgebleven. In Scandinavië is men al langer bezig, in Engeland zullen de eerste machines in 2026 aan het werk gaan en ook in de Duitstalige landen worden eerste pilots gedraaid. Deze trend heeft gevolgen voor Nederland. Techniek en kennis zijn export producten geworden, maar andersom worden eisen en wensen uit het buitenland ook belangrijk voor de ontwikkeling van OEM machines. OEM’s zijn nu al actief met elkaar in gesprek over standaardisatie en naast Nederland hebben ook andere landen hun wensen en eisen.
In deze sessie presenteren wij een aantal ontwikkelingen uit het buitenland op het gebied van techniek en beleid. Ook de ENI / ElaadNL Rondetafel met OEM’s wordt toegelicht en heb je de kans jouw standaardisatie wensen kenbaar te maken.
Tobias Stöcker, Adviseur Emissieloos Bouwen bij Zen in transition
De randvoorwaarden staan onder druk om de doelstellingen zoals aangegeven in het SEB-convenant te kunnen halen. De eerste periode ligt alweer achter ons en is onlangs geëvalueerd. De huidige periode 2 die loopt tot eind 2027 is de meest kritische in de transitie. Te snel vooruit willen geeft door buitenproportionele meerkosten, risico op falen van de transitie. Daarentegen geeft het vertragen risico op het niet behalen van de doelstellingen. De uitdaging is om op te schalen waar dit haalbaar en betaalbaar is om daarmee de massa in beweging te krijgen.
Hans Zwaanenburg, Belangenbehartiger BMWT
De Groene Koers onderzocht hoeveel aannemers over ZE-machines kunnen beschikken. Welke ondernemers investeren in ZE? Hoe vaak vragen opdrachtgevers ZE-materieel uit? En… ontvangen aannemers een eerlijke vergoeding voor de inzet van deze machines?
De uitkomsten van de enquête zullen soms verbazen, andere keren is het een bevestiging van geluiden uit de markt. Tijdens de presentatie worden de uitkomsten gedeeld, maar kijken we vooral ook naar de toekomst en naar de aanbevelingen van ondernemers.
Katja van Roosmalen, communicatiestrateeg bij De Groene Koers en vakjournalist in de bouw
In deze workshop wordt een praktijkonderzoek gepresenteerd naar de inzet van waterstof op de bouwplaats. Aan de hand van concrete voorbeelden wordt getoond hoe voor drie bouwplaatsen binnen vier weken toestemming van het lokaal bevoegd gezag werd verkregen, en hoe de opgedane inzichten zijn gedeeld via bouwenopwaterstof.nl en verwerkt in een sectorbrede handreiking voor veilige toepassing van waterstof. Daarnaast wordt ingegaan op het in kaart brengen van de laadbehoefte van elektrische bouwmachines met behulp van metingen, opnames en AI, en hoe deze data efficiënt wordt verwerkt tot bruikbare inzichten. Tot slot wordt de ontwikkeling van een nieuwe tool toegelicht, waarmee voor iedere bouwplaats de meest passende laadstrategie worden bepaald. Tijdens de workshop wordt dit samen met het publiek in een live demo toegepast op enkele fictieve bouwplaatsen.
Ömer Türkmen, Projectleider R&D bij Koninklijke Oosterhof Holman
Tijdens de Bouwmachines Kennisdag nemen Twan Maas (Heijmans) en Gerard van der Veer (Bouwend Nederland) je mee in een fundamentele discussie over veiligheid op de bouwplaats. Mobiele werktuigen zoals shovels en kranen blijven betrokken bij ongevallen op de bouwplaats, vooral bij het achteruitrijden in het werkvak. Ondanks akoestische waarschuwingen en aangepaste werkprocedures lukt het niet om het aantal ernstige incidenten naar nul te brengen. Dat moet anders. Dat kán anders.
Deze workshop is bedoeld voor iedereen die wil bijdragen aan een veiliger bouwmaterieel, van machinist tot projectleider en van leverancier tot opdrachtgever. Samen verkennen we hoe we de sector kunnen wakker schudden en versnelling kunnen realiseren.
“Veiligheid mag geen optie zijn. Het moet standaard zijn.”
Twan Maas, Bedrijfsleider bij Heijmans
Gerard van der Veer, Secretaris Adviesgroep KOMAT Bouwend Nederland
Doel van deze sessie is: laadproblemen analyseren en laadoplossingen uitwerken. Na een korte introductie wordt de groep in tweeën gedeeld. Beiden gaan eerst met de laadproblemen aan de slag, die genoteerd worden op een flip over. Vervolgens worden de flip-overs doorgegeven en gaat de groep aan de slag met het vinden van laadoplossingen van de laadproblemen die de andere helft van de groep heeft genoteerd.
Flip Oude Weernink, Marktontwikkeling & project management bij Elaad
Tijdens Bouwmachines Kennisdag onthult Max Aerts de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van mobiele batterijsystemen.
DENS levert een technisch hoogstaande en breed inzetbare productrange van mobiele batterijoplossingen - ontworpen voor iedere emissieloze bouwplaats, van de meest compacte tot de meest veeleisende toepassingen.
Max Aerts, CEO en mede-oprichter van DENS
Meld je aan, voor een plek op dé Kennisdag van de materieelbranche
Vragen?Event organisatie |
Partner worden?Accountmanager |