Nederland kompas voor fabrikanten bij bouw emissievrije machines

Nederland kompas voor fabrikanten bij bouw emissievrije machines
Ben Möhlmann: ‘China zet vol in op emissieloos werken.’ (Foto: Matthijs Verhagen)

Nederland, een klein landje dat niets in de melk heeft te brokkelen bij grote machinefabrikanten? Vergeet het maar. 'Wij worden gezien als gidsland. Nederland is bij uitstek geschikt voor pilots, om nieuw materieel uit te proberen. Wij zijn de oren en ogen van de fabrikant', zegt Ben Möhlmann, commercieel manager bij SMT, importeur van Volvo en Sennebogen.

Möhlmann is een van de sprekers die op de komende BouwMachines Kennisdag zijn mening geeft over de kansen, mogelijkheden en obstakels op weg naar een emissievrije bouw in 2030. Nederland moet zichzelf niet te klein maken, zo luidt – vrij vertaald – zijn opvatting. ‘Natuurlijk kan een fabrikant in Nederland slechts beperkte volumes afzetten. Maar tegelijkertijd zorgt onze schaal ervoor dat we voor grote wereldspelers een mooie proeftuin zijn. En daar kunnen we volop van profiteren.’ 

China 

Bovendien: als het gaat om de wens emissies te beperken, staat Nederland allang niet meer alleen, betoogt Möhlmann. ‘Het is algemeen bekend dat Noorwegen en andere Scandinavische landen hier ook volop mee bezig zijn. Maar wat denk je van China? De milieuproblematiek is daar enorm, en China zet inmiddels vol in op emissieloos werken. Ook landen als Japan en Korea hebben problemen met emissies. Om die reden zie je dat steeds meer machinefabrikanten zich hierover buigen.’ 

Hoe groter de schaal waarop fabrikanten emissievrije machines kunnen produceren en verkopen, hoe lager uiteindelijk de prijs. ‘Dan wordt de techniek betaalbaar. Je hebt volumes nodig om de prijs te drukken. Dat zie je in de automotive ook.’  

Tempo 

Tegelijkertijd weet Möhlmann dat er nog genoeg landen zijn waar het beperken van de uitstoot door bouwmaterieel nauwelijks een gespreksonderwerp is. ‘In bijvoorbeeld België zijn ze daar amper mee bezig. Behalve Nederland en Scandinavië zijn er in Europa op dit moment geen landen die behoefte hebben aan emissievrij materieel. Als het gaat om het tempo en de ontwikkeling lopen wij echt duidelijk voorop.’ 

Wat in Nederland draait, is allemaal omgebouwd”

Groot emissievrij materieel is op dit moment nog onvoldoende beschikbaar, terwijl het aanbod van compacte accu-elektrische machines duidelijk toeneemt. ‘Grote emissievrije machines zien we bij de meeste fabrikanten eigenlijk alleen nog op de tekentafel. Wat in Nederland draait, is allemaal omgebouwd.’ 

Laadinfrastructuur 

Toch is Möhlmann ervan overtuigd dat het mogelijk is om in 2030 in Nederland emissievrij te werken. ‘De grootste uitdaging is nog de laadinfrastructuur. Met de beschikbaarheid van machines komt het wel goed, verwacht ik. Steeds meer fabrikanten werken hieraan. In 2030 zullen nog niet alle machines in alle afzonderlijke gewichtsklassen leverbaar zijn als emissievrij model. Maar ik geloof echt dat we in 2030 wel in staat zijn om al het werk emissieloos uit te voeren.’ 

Lees ook de volgende artikelen over de BouwMachines Kennisdag:

Boudewijn Warbroek

Boudewijn Warbroek

Hoofdredacteur