blog

BLOG Jan Hommes | Frustraties door stikstofcrisis

Ondernemen

BLOG Jan Hommes | Frustraties door stikstofcrisis

De boeren mogen dan alle aandacht hebben opgeëist met hun protestactie, de aanleiding, de stikstofcrisis, raakt veel meer sectoren. Volgens de raming van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit lopen maar liefst 18.000 projecten gevaar. Inmiddels is bij de meeste betrokkenen wel doorgedrongen hoe ernstig dat is.

En dan hebben we ook nog te maken met de problemen door de kunstmatige chemische stoffen onder de verzamelnaam PFAS (poly- en perfluoralkylstoffen) die in water en bodem kunnen worden aangetroffen. Uit voorzorg zijn ook hierdoor opeens op grote schaal bagger- en grondverzetprojecten stilgelegd.

De impasse raakt ook onderaannemers en toeleveranciers

Dit alles resulteert in een impasse die in eerste instantie bouwbedrijven, baggeraars en GWW-aannemers hard raakt. Maar ook de onderaannemers en toeleveranciers van materieel ondervinden de gevolgen. De rem op vergunningen en daarmee op bedrijvigheid is extra riskant aangezien de economie toch al de eerste haperingen leek te vertonen.

In de Algemene Beschouwingen werd er in de Tweede Kamer niet over gesproken. Terwijl de bal toch echt in Den Haag ligt. Pas als de landelijke overheid duidelijkheid geeft, weten provincies en gemeenten waar ze voor hun vergunningverlening aan toe zijn en kunnen bedrijven weer aan de slag.

Het duurt te lang voordat de sense of urgency doordringt

Let wel: ik heb geen pasklare oplossingen. Ik snap ook dat dit een ingewikkelde kwestie is die je niet even met een snelle maatregel verhelpt. Maar aan de andere kant duurt het naar mijn idee te lang voordat de sense of urgency voldoende doordringt. Want de impact op de Nederlandse economie, op de bedrijvigheid, bedrijven en op het werk van mensen wordt groter en groter. Net als de frustratie die veel ondernemers door de onmacht ervaren.

Jan Hommes is directeur van BMWT, de branchebehartiger van leveranciers van bouwmachines, magazijninrichtingen, wegenbouwmachines en transportmaterieel.

LEES HIER eerdere blogs van Jan Hommes.

 

Reageer op dit artikel