artikel

Riwal wil groenste verhuurvloot van Nederland aanbieden

Ondernemen

Riwal wil groenste verhuurvloot van Nederland aanbieden
Shell TapUp levert de GTL Fuel op de bouwplaats en tankt de Riwal machines af.

Riwal streeft ernaar de groenste verhuurvloot van Nederland te hebben. Inmiddels is de specialist in heftrucks, verreikers en hoogwerkers volgens eigen zeggen een heel eind op weg. Het merendeel van de ruim 3.000 machines uit de verhuurvloot wordt elektrisch aangedreven. Voor de 800 dieselaangedreven machines is Riwal overgestapt naar Shell GTL Fuel. ‘Van een salesorganisatie hebben we ons ontwikkeld tot een kennispartner, die klanten helpt bij het maken van de juiste keuzes’, stelt Stasz Zernicke, Head of Innovations bij Riwal.

In 2013 bouwde Riwal de eerste hoogwerkers om; de dieselmotor ging eruit en de machines kregen een elektrische aandrijving. ‘Er was vraag vanuit de markt en die handschoen hebben we opgepakt’, vertelt Zernicke. ‘Riwal zet dieselaangedreven telescoophoogwerker met werkhoogtes tusssen 26 en 43 meter om naar 100 procent elektrische machines. Het resultaat is dat deze machines geen schadelijke stoffen uitstoten en het geluidsniveau zeer laag is.’

Riwal wil groenste verhuurvloot van Nederland aanbieden

Stasz Zernicke, Head of Innovations bij Riwal: ‘We moeten klanten ondersteunen in hun werk, niet enkel maar machines verkopen of verhuren.’

Zo’n driekwart van de machines uit de verhuurvloot van Riwal is inmiddels elektrisch aangedreven, maar zo’n 800 machines hebben nog een dieselmotor. ‘Ombouwen van deze groep machines is kostentechnisch niet interessant’, aldus Zernicke. ‘Maar we willen wel dat onze dieselaangedreven machines zo duurzaam mogelijk ingezet worden.’

Riwal stapt over naar GTL

Riwal maakte daarom in oktober vorig jaar de overstap van diesel naar GTL (gas-to-liquids), een door Shell geproduceerde brandstof die is gemaakt van aardgas. In vergelijking met diesel verbrandt GTL schoner.

In de daaropvolgende maanden heeft Riwal het gebruik van GTL nauwgezet gemonitord en vergeleken met de inzet van diesel. ‘Door GTL te tanken in plaats van diesel is de roetuitstoot met 54 procent verminderd, zo heeft vergelijkend onderzoek uitgewezen’, vertelt Zernicke. ‘De hoeveelheid stikstof is door het gebruik van GTL gedaald met 27 procent. De uitgestoten stikstofdioxide daalde met 16 procent, het stikstofmonoxide met 36 procent’, zegt Zernicke.

Shell TapUp levert GTL op de bouwplaats

Om de GTL Fuel op de bouwplaats te krijgen is Riwal samen met Shell TapUp een brandstofaftankservice gestart. Shell TapUp levert de brandstof op de bouwplaats en tankt de hoogwerkers direct af. ‘Klanten kunnen ervan uitgaan dat onze hoogwerkers zo nooit zonder brandstof komen te staan.’

Riwal levert klanten bovendien inzicht in het brandstofverbruik. De afgetankte liters worden onmiddellijk geregistreerd, net als het aantal draaiuren van de machine. Zernicke: ‘Zo wordt direct inzichtelijk gemaakt of de machines effectief worden gebruikt. Dergelijke data zijn nodig om een verbeterslag te kunnen realiseren. Daar willen wij onze klanten bij helpen.’

De strengere wet- en regelgeving omtrent emissies stelt ook Riwal voor uitdagingen. ‘Wij moeten klanten ondersteunen in hun werk, niet enkel maar machines verkopen of verhuren. Tegenwoordig zitten we niet alleen meer met een inkoper van machines aan tafel, maar bijvoorbeeld ook met een KAM-coördinator of een veiligheidskundige. Als leverancier moet je mee met deze ontwikkelingen om relevant te blijven. Als kennispartner adviseren wij onze klanten over het maken van de juiste keuzes. En dan gaat het niet alleen om welke machine het meest geschikt is voor het werk, maar ook bijvoorbeeld om de logistieke afhandeling op een bouwplaats.’

Stasz Zernicke vertelt tijdens de BouwMachines Kennisdag meer over hoe Riwal klanten helpt om de uitstoot van schadelijke emissies te verminderen.

Reageer op dit artikel