nieuws

Eerste Volvo FMX 8×8 op de weg bij Kole Transport

Materieel

Eerste Volvo FMX 8×8 op de weg bij Kole Transport

Kole Transport uit ’s-Heerenhoek heeft een primeur. Het bedrijf rijdt als eerste in Nederland met de Volvo FMX 8×8.

Kole Transport, onderdeel van Sagro, is gespecialiseerd in weg- en waterbouw, gietasfalt, bulktransport van onder meer zand, grind, grond en gladheidbestrijding. Het bedrijf heeft twee Volvo FMX 8×8 kippers toegevoegd aan de vloot. ‘We willen multifunctioneel blijven in het terreinwerk’, zegt Dennis de Vos van Kole Transport. ‘We hadden al een aantal Volvo FMX 10×4 asfaltkippers. We hebben nu gekozen voor de 8×8 omdat die sterk is in zwaar terrein.’

Volvo FMX 8x8 Kole Transport

6×6 omgebouwd tot 8×8

De twee Volvo’s FMX 8×8 C-Ride kwamen af fabriek als een 6×6, waarna Terberg Techniek ze heeft omgebouwd tot 8×8 widespreads met 11,5-tons Sisu voorloopas. Deze as wordt, net als de laatste as, elektrisch-hydraulisch gestuurd. De vooras is bladgeveerd en de drie achterassen zijn hydraulisch geveerd en voorzien van een waterpasdwarsregeling, zodat het chassis vóór het kippen waterpas kan worden gezet voor een optimale stabiliteit. De voertuigen zijn voorzien van een sterk innerliner chassis en een stalen bumper met centrale trekpen. De kippers zijn afkomstig van P. Ruizeveld.

Deze trucks rijden veel over bouwterreinen met moeilijk begaanbare ondergronden. Daar zijn deze voertuigen uitermate geschikt voor

De tridem asopstelling moet zorgen voor een optimale gewichtsverdeling en wendbaarheid. Dat zorgt in combinatie met de hydraulische vering voor een hoog rijcomfort. ‘Onze chauffeurs zijn er lyrisch over’, zegt Dennis de Vos. ‘De wegligging is heel sterk. Deze trucks rijden veel over bouwterreinen met moeilijk begaanbare ondergronden. Daar zijn deze voertuigen uitermate geschikt voor.’

 

Speciale off road software

Het GVW van de Volvo FMX 8×8 bedraagt 44,5 ton. De twee kippers worden aangedreven door een 500 pk-motor. De Volvo I-Shift-versnellingsbak, geoptimaliseerd met speciale off road software, heeft extra lage kruipversnellingen voor- en achteruit. Dit draagt bij aan de terreinvaardigheid omdat het mogelijk is om uiterst langzaam voor- of achteruit te rijden.

‘Verder is bijzonder dat er een asfaltklep in de achterklep zit’, vertelt De Vos. ‘De achterklep is normaal gesproken één deel. Doordat hier een asfaltklep in zit, kunnen we met deze voertuigen ook asfalt rijden.’

Reageer op dit artikel