nieuws

Cat introduceert 3 nieuwe dumptrucks

Materieel

Cat introduceert 3 nieuwe dumptrucks

Cat komt met 3 nieuwe dumptrucks. De 730, 730 EJ en de 735 zijn grotendeels nieuw ontworpen. Kenmerken zijn onder meer de nieuwe cabines, een nieuw takelhulpsysteem, geavanceerde trekkrachtregeling, een nieuw stabiliteitssysteem en een ECO-bedrijfsmodus.

Cat heeft daarnaast het ontwerp van de 730 en 730 EJ aangevuld met een automatische retarderregeling en een hill-start-functie. De 735 behoudt deze functies van zijn voorganger uit de C-serie. Daarnaast krijgt de 735 een verse Cat C13 ACERT-motor en Cat CX31-transmissie (ook op de 730 en 730 EJ). Ook paste Caterpillar de constructie en de afmetingen aan, waardoor de machine 22% lichter is geworden. Daarbij is het brandstofverbruik met 19% gedaald, zegt Cat.

Nieuw cabineontwerp

Het nieuwe cabineontwerp met een externe ‘ruggengraat-ROPS’ omvat een extra ruitje aan de achterkant, dat een stijl vervangt uit het ontwerp van de C-serie. Hierdoor is er meer zicht naar achteren. De nieuwe wekfunctie start de displays van de machine op wanneer het portier wordt geopend. Het portier is lichter en sterker, en voorzien van actieve sluiting, voor betere bescherming tegen het binnendringen van stof. Het cabineontwerp in zijn geheel zorgt voor een lager geluidsniveau in de cabine van 72 dB(A). Dat is 7 dB(A) minder dan bij oude modellen.

Het optionele, nieuw infraroodglas beperkt de verwarming van de cabine door de zon. De schuifruiten links en rechts verbeteren de ventilatie en vergemakkelijken de communicatie met collega’s buiten de machine. Het nieuwe automatische klimaatregelingssysteem (HVAC) is voorzien van meer ventilatieopeningen boven en achter de machinist, voor een hoger verwarmings- en koelrendement. De nieuwe stoel met verwarming/koeling is ontworpen met meer afstelmogelijkheden. Daarbij kan de machinist persoonlijke comfortinstellingen invoeren. Daarnaast is de passagiersstoel nu opklapbaar en voorzien van extra kussens.

Nieuw verlichtingssysteem

Voor meer veiligheid is er een nieuw verlichtingssysteem aangebracht dat vanaf het maaiveld kan worden bediend. Het verlicht de opstaptreden van de cabine en de omgeving van het knikpunt. Optionele geïntegreerde laadvermogensverlichting zorgt voor een externe aanduiding van het laadvermogen voor de machinist van de lader. Optionele led-werklampen verbeteren het zicht ’s nachts of in situaties met verminderd zicht.

Nieuwe op de cabine gemonteerde spiegels, waaronder een vooruitkijkspiegel, verbeteren het zicht rondom voor de machinist. Aan de buitenkant is de cabine onder meer voorzien van een verbeterd flexibel onderste spatbord. De uitlaatpijp heeft een laag profiel en hoeft voor transport niet te worden verwijderd.

Cat Connect Payload berekent laadvermogen

De 730 EJ is ontworpen voor het uitwerpen van ladingen tijdens het rijden, waardoor de gehele lading kan worden gedumpt en het mogelijk is te werken op plaatsen met beperkte ruimte aan de bovenkant en op zachte ondergronden, waarop de machine stabieler blijft.

De 730 EJ is ontworpen voor het uitwerpen van ladingen tijdens het rijden, waardoor de gehele lading kan worden gedumpt en het mogelijk is te werken op plaatsen met beperkte ruimte aan de bovenkant en op zachte ondergronden, waarop de machine stabieler blijft.

De optionele Cat Connect Payload-technologie berekent het laadvermogen middels sensors op de gebalanceerde ophanging. De laadstatusverlichting op alle vier de hoeken van het cabinedak zorgen dat de machinist van de lader deze vanuit elke hoek kan zien. Daarnaast bewaakt het standaard Cat Detect/Stability-Assist-systeem de werkhoek van trekker, carrosserie en de hellingshoek. Het systeem waarschuwt de machinist als de machine de ingestelde drempelhoek bereikt. Ook kan het dumpen worden gestopt als dit kan leiden tot het kantelen van de machine.

Het geavanceerde automatische systeem voor trekkrachtregeling van Cat vergroot de veiligheid verder. Dit systeem is voorzien van technologie voor het proactief inschakelen van differentieelblokkeringen om wielspin te voorkomen. Daarnaast wordt, afhankelijk van het terrein, de gaspedaalreactie soepeler gemaakt. Dit voorkomt schokken bij accelereren op ruw terrein.

Handmatige of geassisteerde takelregeling

Een nieuwe gecombineerd transmissie-en-takelhendel zorgt voor efficiëntere bediening van rijsnelheids- en takelfuncties met één hendel. Met een schakelaar in de cabine kan de machinist kiezen voor handmatige of geassisteerde takelregeling. Bij deze laatste instelling wordt automatisch de wachtrem ingeschakeld, de transmissie in de neutraalstand geschakeld en de carosserie geheven naar de maximale hoek terwijl de motor draait met een hoog stationair toerental. De takelhulp zet de carrosserie weer in de onderste stand als de machinist één schakelaar bedient. De functies voor heffen en neerlaten zijn beide voorzien van automatische demping en snelheidsreductie bij bewegingslimieten.

Nieuwe knoppen in de gecombineerd hendel voor de transmissie en takel maken het mogelijk de rijsnelheid in te stellen (te beperken) en de transmissiewachtrem te selecteren. Daarnaast brengt het nieuwe systeem voor beveiliging van de transmissie de truck veilig tot stilstand wanneer van rijrichting wordt gewisseld terwijl de truck rijdt. De nieuwe gecombineerde schakel-/takelhendel omvat ook een parkeerstand. Een tertiaire remschakelaar schakelt de parkeerrem in als de primaire en secundaire remsystemen niet werken.

Cat C13 ACERT met 428 pk voor 735

Bij de nieuwe 735 is de Cat C15 ACERT-motor met een nominaal nettovermogen van 441 pk vervangen door de Cat C13 ACERT met een nominaal nettovermogen van 428 pk. Bij de nieuwe 730 en 730 EJ wordt nog steeds gebruikgemaakt van de Cat C13 ACERT-motor. Die levert een nettovermogen van 367 pk. De C13-motor die wordt gebruikt in alle nieuwe trucks is verkrijgbaar in configuraties die voldoen aan de emissienormen in de landen waarin deze het strengst zijn, maar ook in configuraties voor landen waarin de normen minder streng zijn.

De 730 EJ is ontworpen voor het uitwerpen van ladingen tijdens het rijden. Daardoor kan de gehele lading worden gedumpt en is het mogelijk te werken op plaatsen met beperkte ruimte aan de bovenkant en op zachte ondergronden, waarop de machine stabieler blijft.

Op de hoogte blijven van het nieuws over de materieelsector? Ontvang onze gratis nieuwsbrief, en meld u hier aan.

 

Meer materieelnieuws

Reageer op dit artikel