nieuws

Intermat Awards voor Volvo en Mecalac elektrische graafmachines

Materieel

De Intermat Innovation Awards zijn op 18 januari uitgereikt op de pre-Intermat. Opvallende winnaars zijn Volvo, met de EX2 volelektrische graafmachine, en Mecalac met de E12, eveneens een graafmachine met elektrische aandrijving. In totaal zijn 13 Innovation Awards uitgereikt.

Intermat Awards voor Volvo en Mecalac elektrische graafmachines
Volvo EX2 100 excavator prototype. Foto: Volvo

De Intermat Innovation Awards worden traditioneel uitgereikt op de pre-Intermat. De beurs in Parijs gaat van start op 23 april, maar op 18 en 19 januari is er al een voorproefje voor industrie en pers.

De Intermat Innovation Awards zijn bedoeld om vernieuwingen te stimuleren. Dit jaar beoordeelde de jury 90 inzendingen, in de categorieën grondverzet en sloop, infra en mijnbouw, verticaal transport, en bouw- en betonsector.

Volvo EX2 prototype

Volvo EX2

De Volvo EX2 maakt gebruik van energieterugwinning. Bij neerlaten van de giek en draaien van de cabine wordt de energie opgevangen en teruggevoerd naar de accu’s.

Volvo sleepte de Intermat Innovation Award in de wacht met de EX2. Dat is een volledig elektrisch aangedreven graafmachineprototype in de compacte klasse. Troefkaarten zijn zero-emissie, een hoge mate van efficiëntie, extreem laag geluidsniveau en sterk verlaagde cost of ownership. De EX2 van Volvo geldt als het eerste volledig elektrisch aangedreven compacte graafmachine prototype.

De verbrandingsmotor in de EX2 maakt plaats voor twee Lithium-ion accu’s, goed voor 38 kWh vermogen. Daarmee kan de machine tot 8 uur intensief gebruikt worden.

10 keer stiller dan een conventionele graafmachine

De machine maakt geen gebruik van hydrauliek, maar van elektrische actuatoren voor de hefinrichting. Daarnaast is de behoefte aan koelcapaciteit ook sterk gereduceerd. Samen met het ontbreken van een verbrandingsmotor maakt dat de Volvo EX2 extreem stil – 10 keer stiller dan een conventionele compacte graafmachine.

De prestaties zijn ondertussen wel gelijk aan die van een graafmachine met dieselmotor. Daarbij zwenkt de machine sneller bij gecombineerde zwenkbewegingen dankzij het elektrische systeem. Daarmee wordt de productiviteit verhoogd.

Verschillende accupakketten

De Volvo EX2 maakt gebruik van energieterugwinning. Bij neerlaten van de giek en draaien van de cabine wordt de energie opgevangen en teruggevoerd naar de accu’s. Dat verhoogt de efficiëntie. Om de flexibiliteit te vergroten, kan de Volvo EX2 uitgerust worden met verschillende accupakketten, afhankelijk van het gebruik. Ook kunnen accu’s gecombineerd worden met een range extender op diesel en zelfs met een brandstofcel. Dat maakt de Volvo buitengewoon veelzijdig.

Bedienen kan – naar wens – met smartphone of tablet, in gevaarlijke omstandigheden. Dit is mogelijk omdat de machine volledig elektrisch is; mechanische joysticks ontbreken. De EX2 van Volvo is nog een prototype, een productiemodel is er nog niet. Maar dat die er snel gaat komen, lijkt wel voor de hand te liggen. De volgende stap voor Volvo is voldoen aan de EU-eisen.

Mecalac E12 elektrische graafmachine

De Mecalac E12 schermt met een forse accucapaciteit van 146 kWh, goed voor 8 uur draaien.

De Mecalac E12 schermt met een forse accucapaciteit van 146 kWh, goed voor 8 uur draaien.

Waar Volvo de primeur heeft voor de eerste volledig elektrische compacte rupsgraafmachine, gaat die eer naar Mecalac voor een compacte graafmachine op banden. De Mecalac E12 schermt met een forse accucapaciteit van 146 kWh, goed voor 8 uur draaien. De E12 wordt aangedreven door een tweetal elektromotoren. De transmissie is ook volledig elektrisch en biedt bergen koppel bij lage snelheden. Tijdens het (af)remmen slaat die transmissie weer energie op.

De eerste elektromotor drijft de aandrijfas aan, via een versnellingsbak. De tweede elektromotor bedient een hydraulische pomp. Deze circuits zijn gescheiden. Een elektronisch motormanagementsysteem optimaliseert de werking van beide, voor maximaal rendement.

De Mecalac E12 weegt 11 ton en heeft een knikframe. Dat maakt inbouwen van een accupakket (1 kuub in omvang en goed voor 1.650 kg) makkelijker. Dat energiepakket zit laag achteraan ingebouwd, wat de machine extra stabiel maakt.

Onderhoudsvrije aandrijflijn

De aandrijflijn is zo goed als onderhoudsvrij. Daarmee scoort ook de Mecalac hoog als het aankomt op cost of ownership. De transmissie is volledig automatisch; de machinist hoeft nooit te schakelen. Omdat de elektrische circuits gescheiden zijn, kun je met de Mecalac op vol vermogen rijden, en tegelijkertijd andere functies gebruiken.

Een volle acculading is goed voor tot 8 uur draaien, opladen 6 tot 7 uur, op een 22 kW aansluiting. De batterij moet tot 3.000 laadcycli meekunnen, in principe een machineleven lang. Mecalac levert de E12 in 2019.

Andere winnaars van de Intermat Innovation Award:

  • Ubispot 3 van DMIC: een applicatie om materieel mee te monitoren, leverbaar voor pc, smartphone en tablet
  • TRX mobiele asfaltfabriek van Fayat
  • RB3D met de Exo Push ‘cobot’: een gerobotiseerd skelet dat de machinist op een asfaltmachine fysiek ondersteunt in zijn werk
  • Hinowa met de LightLift 33.17 Performance IIIS mobiele hoogwerker
  • Manitou met de MRT 2470 en MRT 3050 verreikers
  • Alphi met de Maxupdown paneellift voor de bouw
  • 360SmartConnect met RFID-apparaten die in betonnen structuren verwerkt kunnen worden, 200 jaar meegaan en informatie kunnen leveren over bijvoorbeeld onderhoudsbehoefte
  • Sika France met een 3D-printproces voor prefab
  • Matos met slimme software voor machineverhuur
  • EFA France met voice command dat communiceert via CAN-bus
  • Sima met een systeem voor tafelzagen dat een hand kan herkennen

 

Reageer op dit artikel