nieuws

Cat komt met elektrisch aangedreven wiellader

Materieel

Cat introduceert de nieuwe wiellader 988K XE met elektrisch aandrijfsysteem. Cat claimt dat de wiellader met (deels) elektrische aandrijving tot 25% efficiënter draait dan een de reguliere versie. En door de lange onderhoudsintervallen van 2.000 uur zou de machine 40% minder motorolie nodig hebben.

Cat komt met elektrisch aangedreven wiellader

De elektrisch aangedreven wiellader 988K XE is de eerste wiellader die door Caterpillar wordt geleverd met een elektrisch aandrijfsysteem. Deze nieuwe grote wiellader zal naast de 988K en de wiellader 986K verkrijgbaar zijn.

De 988K XE is uitgerust met SR-technologie (Switched Reluctance). Hart van de aandrijflijn vormt de van de 988K bekende C18 ACERT-motor. Deze is gekoppeld aan een mechanische kruipbak. De aandrijflijn en de assen komen ook uit de 988K.

Elektrisch aangedreven wiellader gemiddeld 25% efficiënter

De nieuwe machine is, zo claimt Cat, gemiddeld 25% efficiënter. Hij zou maar liefst 49% efficiënter zijn voor laadtoepassingen vanaf de winningsplaats. Bovendien moet de machine 10% productiever zijn bij laad- en transportwerkzaamheden.

Gereviseerde aandrijfmotoren, generatoren en omvormers zijn leverbaar om de revisiekosten te beperken

De 988K XE is leverbaar met laadbakken met een capaciteit van 4,7-13 m3. Het standaard nominaal laadvermogen en het laadvermogen voor groot hefbereik kunnen oplopen tot 11,3 ton voor werkzaamheden met oppervlaktemateriaal en 14,5 ton voor los materiaal. De graafwerktuigen van de Advansys-serie beschermen de onderdelen van de laadbakken.

Langere onderhoudsintervallen

Cat introduceert de nieuwe wiellader 988K XE met elektrisch aandrijfsysteem. Cat claimt dat de wiellader met (deels) elektrische aandrijving tot 25% efficiënter draait dan een de reguliere versie. En door de lange onderhoudsintervallen van 2.000 uur zou de machine 40% minder motorolie nodig hebben.

De 988K XE is leverbaar met laadbakken met een capaciteit van 4,7-13 m3.

De elektrische aandrijftechnologie beperkt de algehele onderhoudskosten en zorgt tegelijkertijd voor een langere levensduur, zegt Cat. Dankzij onderhoudsintervallen van 2.000 uur verbruikt de elektrisch aangedreven wiellader 40% minder motorolie.

De SR-aandrijfmotor, generator en omvormer zijn ontworpen om mee te gaan tot en met de levensduur van de tweede motor. Bovendien moet de motor dankzij het efficiënte ontwerp van de elektrische aandrijving 3.500 bedrijfsuren mee kunnen.

Voor ondersteuning bij de revisie van elektrische aandrijvingen biedt Caterpillar onderhoudstrainingen en de klantondersteuning via het Cat-dealernetwerk. Ook zijn gereviseerde aandrijfmotoren, generatoren en omvormers leverbaar om de revisiekosten te beperken.

Geen verschil voor de machinist

Dankzij minieme aanpassingen in de cabine van de 988K XE voelt de machine voor de machinist hetzelfde aan als de 988K, belooft Cat. ‘Tegelijkertijd zullen machinisten ervaren dat de machine makkelijker manoeuvreert en eenvoudiger te bedienen is’, zegt de fabrikant. De wiellader heeft één toerentalbereik, zodat de machinist niet hoeft te schakelen. Nieuwe, ‘virtuele’ versnellingen helpen bij het regelen van de rijsnelheid en zorgen ervoor dat de machine soepel van richting verandert.

De wiellader heeft één toerentalbereik, zodat de machinist niet hoeft te schakelen

De standaard Cat Product Link biedt bewaking van gegevens op afstand via VisionLink.  Informatie over brandstofverbruik, laadoverzichten, herinneringen voor gepland onderhoud, storingscodewaarschuwingen en diverse productiviteitsrapporten verbeteren het machinebeheer. Daarnaast biedt het on-board Vital Information Management System (VIMS) de machinist realtime informatie over brandstofverbruik en brandstofbesparing via een interactief touchscreen.

Lading vanuit cabine wegen

Cat introduceert de nieuwe wiellader 988K XE met elektrisch aandrijfsysteem.

Met Cat Production Measurement (CPM) kan de lading vanuit de cabine worden gewogen.

Met Cat Production Measurement (CPM) kan de lading vanuit de cabine worden gewogen. CPM biedt geavanceerde weegmodi die bijdragen tot een grote ladingnauwkeurigheid en kortere laadcycli. Het optionele bandenspanningsbewakingssysteem (TPMS: Tire Pressure Monitoring System) is een ingebouwde functie waarmee je de bandenspanning kunt controleren. De machinist ziet op het VIMS-display in één oogopslag de bandenspanning van iedere band.

De 988K heeft trappen aan de linker- en rechterkant. Die zijn met een kleinere hoek van 45 graden aangebracht. De machinist houdt bij het in- en uitstappen steeds op drie punten contact. De armleuning van het STIC-stuur kan worden ingeklapt voor een snelle toegang tot de cabine. Geïsoleerde cabinedempers en een luchtgeveerde stoel verminderen de trillingen, terwijl de afgesloten onder druk staande constructie het geluidsniveau verlaagt. Het automatische klimaatregelingssysteem in de cabine zorgt ook bij extreme temperaturen voor een prettig werkklimaat.

Reageer op dit artikel