PARTNERTEST | Volvo Trucks FMX 8x4: Maatwerk in de bouw

PARTNERTEST | Volvo Trucks FMX 8x4: Maatwerk in de bouw
Edward Grevenstuk is de vaste chauffeur op de Volvo FMX 8x4 bij Markus.

Vrachtwagens zijn naast machines óp de bouwplaats een onmisbare schakel in de bouw. Ze verzorgen immers het vervoer tussen de werklocaties. BouwMachines test een Volvo FMX 8x4, die is opgebouwd met een HMF-kraan en een Hyva 2-zijden kipper. Voor deze test gaan we de grond-, weg- en waterbouw in bij aannemingsmaatschappij Markus uit Halfweg. De FMX is voor deze specifieke inzet uitgerust met een 10-tons vooras, Volvo Dynamic Steering en I-Shift met kruipversnellingen.

De Volvo FMX staat bekend als de meest robuuste, sterkste en krachtigste truck. Hij is ontwikkeld voor het transport van zware ladingen onder ruige en uitdagende omstandigheden. De FMX zien we dan ook veel in het bouwtransport. Elke truck wordt in nauwe samenwerking met de opbouwers en naar specifieke wensen en inzet van de klant gebouwd. Daarbij is zoveel mogelijk af-fabriek geleverd om de levertijd te versnellen en een nog betere veiligheid en kwaliteit te kunnen garanderen. Puur maatwerk, dus.

Knijperwagen

‘Hét concept, dé auto’

‘Voor ons soort werk is de FMX eigenlijk hét concept, dé auto', zegt Ferry Lörinc, Coördinator Materieeldienst bij Aannemingsmaatschappij Markus BV. ‘Wij werken echt met de voertuigen in onze sector en daarbij zoeken wij de grens op van wat technisch mogelijk is. Daarbij is gebleken dat Volvo daarin standhoudt, ook op het gebied van onderhoud en brandstofverbruik. Binnen onze branche zie je veel Volvo-trucks rijden. Het is een supersterk merk en onderscheidt zich door zijn betrouwbaarheid. Het is voor ons daarnaast een heel bewuste keuze om onze Volvo-trucks uit te rusten met Volvo Dynamic Steering. Het draagt bij aan een betere ergonomie voor onze chauffeurs. Wij willen dat ons personeel veilig en gezond zijn pensioen gaat halen bij ons. Zeker als een chauffeur vaak moet manoeuvreren en regelmatig op plekken komt waar het inrijden haast onmogelijk lijkt, is VDS ideaal. Het stuurt ontzettend rustig en onder alle omstandigheden heb je de controle over het voertuig', aldus Ferry Lörinc.

Wij testen de Volvo FMX 8x4 met vaste chauffeur Edward Grevenstuk, die al bijna vijftien jaar bij Aannemingsmaatschappij Markus werkt. Hij rijdt op de knijperwagen voor het transport van materiaal dat voor de uitvoerders vervoerd moet worden. Sinds een jaar is deze Volvo zijn vaste auto. Zijn indruk tot nu toe? ‘Voor het werk dat ik doe is dit dé auto. Het is een genot om mee te rijden; hij rijdt comfortabel, soepel en is betrouwbaar’.

Lage instap

Hoog tijd om hem zelf aan de tand te voelen. We laden bouwpuin in de bak en nemen plaats in de dagcabine van de FMX. De vrij lage instap valt meteen op, want met de standaard twee treden zijn we al boven. Bij de voorwielaangedreven versies, die vooraan wat hoger zijn vanwege de aandrijfkogel, zit er nog een extra flexibel treetje onderaan. Zo is ook daarbij het instappen makkelijk en wordt de bodemvrijheid toch behouden.

Dubbelzijdig kiepen

Achter de cabine vinden we de HMF-kraan en de kipper van Hyva, waarmee zowel naar achteren als opzij gekiept kan worden. De 8x4 kan goed uit de voeten in het dagelijkse werk. Er is bewust voor deze asconfiguratie gekozen, omdat een volledig aangedreven auto in het werk dat Edward doet niet meer nodig is. Door de 10-tons vooras, die ook luchtgeveerd verkrijgbaar is, kan er meer volume meegenomen worden en lukt het toch om met gemak door bouwterreinen te rijden -al dan niet met het inschakelen van het sperdifferentieel en/of de offroad-modus.

Tekst gaat door onder de foto

. De Volvo FMX heeft een cabine van hoogwaardig staal. Alle Volvo truckcabines zijn extra verstevigd en getest onder de strengste veiligheidsnormen ter wereld om een zo veilig mogelijke werkomgeving te garanderen.
De Volvo FMX heeft een cabine van hoogwaardig staal. Alle Volvo truckcabines zijn extra verstevigd en getest onder de strengste veiligheidsnormen ter wereld om een zo veilig mogelijke werkomgeving te garanderen.

Makkelijk sturen

We mogen dan wel in een zwaar bouwvoertuig rijden; het sturen gaat opvallend licht en makkelijk. Oneffenheden in het wegdek worden door Volvo Dynamic Steering (VDS) automatisch in het stuur gecorrigeerd. Trillingen en onbedoelde stuurbewegingen worden opgevangen, en bij lage snelheden wordt de stuurweerstand veel lager. Dat maakt het makkelijker om achteruit te rijden of te manoeuvreren. En bij hogere snelheden houdt de truck de richting vast, ook op slecht wegdek en bij sterke zijwind. ‘Dat is in één woord geweldig’, zegt Edward. ‘Nu draai ik ‘m gewoon heel makkelijk en rustig achteruit de bocht in.’

Tekst gaat door onder de foto

De lage positie van de cabine ten opzichte van het chassis maakt in- en uitstappen eenvoudig en levert uitstekend zicht op rondom de truck.
De lage positie van de cabine ten opzichte van het chassis maakt in- en uitstappen eenvoudig en levert uitstekend zicht op rondom de truck.

VDS 2.0

Volvo Dynamic Steering is onlangs geüpgraded. In het vernieuwde VDS 2.0 kan de besturing naar wens worden aangepast via Persoonlijke Instellingen. Daarnaast zijn er nieuwe ondersteuningssystemen aan gekoppeld, zoals Lane Keeping Assist (de truck stuurt je terug naar de rijbaan als je over de lijn dreigt te gaan) en Stability Assist (helpt om het voertuig onder controle te houden als de truck begint te slippen).

Tekst gaat door onder de foto

Het ontwerp van de bumper straalt robuustheid en kracht uit.
Het ontwerp van de bumper straalt robuustheid en kracht uit.

Even schakelen

Het weer zit op deze testdag niet mee en op de werf aangekomen staan we in het natte zand. We schakelen manueel even een tandje terug, om te voorkomen dat de truck op de steile, drassige helling gaat schakelen en we daarbij stil komen te staan. Met gemak rijdt de FMX naar boven. De betonplaten die we van grote hoogte storten, zullen verpulverd worden tot menggranulaat.

Tekst gaat door onder de foto

De koplampen zijn hoger geplaatst, waardoor ze minder snel beschadigd raken. De hoekige lijnen geven ze een nog robuuster uiterlijk.
De koplampen zijn hoger geplaatst, waardoor ze minder snel beschadigd raken. De hoekige lijnen geven ze een nog robuuster uiterlijk.

Rijplaten halen

We rijden net naar ons volgende adres, als de planning belt: er is een verandering van plannen. We gaan rijplaten halen voor een bouwproject in Amsterdam-Noord en we weten nog niet of we ze daar ook moeten uitleggen, maar dat zien we ter plekke. ‘Het toont wel de diversiteit van dit werk en de multi-inzetbaarheid van deze auto,’ zegt Edward.

Tekst gaat door onder de foto

De dubbele chassisbalk wordt door opbouwers gewaardeerd om hoe sterk en tegelijkertijd flexibel het is.
De dubbele chassisbalk wordt door opbouwers gewaardeerd om hoe sterk en tegelijkertijd flexibel het is.

Rijmodi

Het valt op dat de FMX wel heel soepel schakelt; je voelt eigenlijk niet dat er van versnelling wordt gewisseld. ‘Het fijnst aan deze truck is de combinatie van de motor en de versnellingsbak,’ zegt Edward. ‘De 13-liter motor met 420 pk in combinatie met de I-Shift versnellingsbak is echt geweldig.’ De schakelhendel zit in deze FMX naast de stoel en kent verschillende rijdmodi. ‘Ik rijd eigenlijk altijd in Eco; dat vind ik de prettigste stand. Dat rijdt het rustigst en hij schakelt bij een mooi laag toerental. De Power-modus gebruik ik soms bij het invoegen op de snelweg; dan trekt ‘ie ‘m even langer door in de versnelling.’

Tekst gaat door onder de foto

Bediening van de kipper.
Bediening van de kipper.

De beste aslastverdeling

Bij het laden blijkt dat er een aslastindicator in de FMX aanwezig is. In het display bij de tellers is zichtbaar hoe het gewicht van de lading verdeeld is. Door intelligente luchtvering kunnen we de aslast ‘theoretish’ herverdelen, waarbij we als het ware de wielbasis veranderen. Dat kan handig zijn bij het oprijden van het bouwterrein, waarbij je meer druk op de achterassen wilt. Door het indrukken van een knop in het dashboard ‘herverdeel’ je de aslast.

Tekst gaat door onder de foto

De vloermatten kunnen tegen een stootje.
De vloermatten kunnen tegen een stootje.

Manoeuvreren met kruipversnellingen

We rijden een stuk achteruit met de kruipversnellingsfunctie die extra op deze truck zit, bedoeld om op lage snelheden te manoeuvreren en die veel trekkracht geeft in zwaar terrein. Het zorgt voor een vertraging, zowel vooruit als achteruit. Ideaal voor bijvoorbeeld steile hellingen en bij het inrijden van smalle straten. Vanuit de eerste versnelling achteruit (R1) schakelen we met een knop over op de kruipversnelling RC (met de ‘C’ van ‘crawling’). We kunnen gas geven wat we willen, maar de FMX gaat niet harder en blijft op maximaal 1.000 toeren. Het maakt het mogelijk om heel geleidelijk en gecontroleerd te rijden.

‘Normaal begint een truck te rollen als je gas geeft en dan ga je al snel te hard. Nu kan je in kruipversnelling heel rustig rijden. Het zorgt voor minder stress en je kan alles beter overzien,’ zegt Edward. Bijkomend voordeel: de lage toerentallen zorgen voor een lager brandstofverbruik. En als we het toch hebben over brandstofverbruik: de kruipversnelling geeft zoveel extra koppel, dat naafreductie niet meer nodig is.

Tekst gaat door onder de foto

Alle noodzakelijke functies zitten in het instrumentenpaneel binnen handbereik.
Alle noodzakelijke functies zitten in het instrumentenpaneel binnen handbereik.

Liftas

Op de bouwplaats leggen de aanwezige collega’s onze rijplaten verder uit. Eenmaal leeg zit de werkdag erop en rijden we terug naar Halfweg. Door de regen is het wegdek wat glad. Het blijkt net even wat comfortabeler te rijden als we de liftas op de grond laten staan, ook om meer grip te hebben - al is het, met oog op het brandstofverbruik en de bandenslijtage natuurlijk beter om de achteras te liften zodra dat kan. De FMX blijkt ook stabiel in de bochten, ook al weegt ‘ie bijna 20 ton leeg. ‘En dan te bedenken dat dat net zo zwaar is als een 6x6. Nu heb ik een as meer én kan ik meer vervoeren’, besluit Edward.

De aslastindicator geeft aan hoe het gewicht over de assen is verdeeld.
De aslastindicator geeft aan hoe het gewicht over de assen is verdeeld.

Dit artikel is gesponsord door Aannemingsmaatschappij Markus