artikel

Doosan DX235LCR-5: compacte krachtpatser

Materieel

Doosan DX235LCR-5: compacte krachtpatser

De Doosan Group, in 1896 opgericht en met het hoofdkantoor in Seoul, Zuid-Korea, is een van de snelst groeiende bedrijven ter wereld. Met meer dan 43.100 medewerkers in 43 landen is men op verschillende terreinen een speler van wereldformaat. Doosan is wereldleider in de Infrastructure Support Business (ISB) met 56 dochterbedrijven en 3700 dealers over de hele wereld. Met een spectaculaire groei in de laatste tien jaar.

Sinds 2000 werd een gemiddeld 23 procent hogere omzet per jaar gerealiseerd, van 2,4 miljard euro naar 18,0 miljard euro in 2011. Doosan nam in 2007 Bobcat over van Ingersoll-Rand. De laatste jaren is Doosan bezig aan een sterke opmars in de Nederlandse markt. De verkoopaantallen groeien gestaag en men snoept steeds meer marktaandeel af van diverse andere merken. De fabrikant zelf spreekt van 20 procent groei per jaar.

Rust en duidelijkheid voor de (potentiële) Doosan-klanten

Wat zeker heeft bijgedragen aan dit succes, is de rust en duidelijkheid voor de (potentiële) Doosan-klanten bij welke organisatie zaken te doen. Dat is nu helder, Anema in het Friese Arum is dealer-importeur voor Friesland, Drenthe, Groningen en Noord-Holland. De rest van Nederland wordt bediend door Staad in Veghel. Geïmporteerde machines komen binnen op het aflevercentrum in Veghel. Hier worden de machines ‘klantspecifiek’ opgebouwd. Vervolgens worden de machines uitgeleverd via ‘flexibele lokale vestigingen’. Hierbij wordt nauw samengewerkt met ELM Bouwmachines in Waddinxveen en de Staad-vestiging in Bergen op Zoom.

Doosan is een echte full-liner met een uitgebreid  leveringsprogramma dat bestaat uit mini- en midi-gravers, graafmachines op rupsen en banden, wielladers, dumpers, overslag-machines, super-long-reach- en demolition-machines. En zowel Anema als Staad kan ook zogenaamde specials leveren als de gevraagde configuratie niet in het standaard productprogramma verkrijgbaar is. We concentreren ons in deze test op de DX-serie rupsgraafmachines. Deze complete range loopt uiteen van 1,2 tot ruim 73 ton. De testmachine is de 24-tons Doosan binnendraaier DX235LCR-5, die sinds 2015 op de markt verkrijgbaar is.

De DX235LCR-5 heeft een flinke giek en lepelsteel.

De DX235LCR-5 heeft een flinke giek en lepelsteel.

Stoere machine

We zijn in Veghel bij Staad en de machine staat al klaar op het testterrein. Machinist Jan Jacob Bles geeft zijn eerste indrukken weer: ‘De Doosan is een stoere machine als je hem zo ziet staan in de kenmerkende oranje kleur. Dit type heeft op het eerste gezicht een flinke giek en lepelsteel, ik ben benieuwd naar hoe hij graaft.’ Johan Zijlmans, senior verkoopspecialist van Staad, vertelt: ‘Wij merken dat er in de Nederlandse markt steeds meer vraag is naar binnendraaiers. Juist omdat er meer dan ooit veel projecten en bouwplaatsen zijn waar gewerkt moet worden in krappe ruimtes. Deze DX235LCR-5 is hierop het perfecte antwoord met zijn combinatie tussen kracht en compacte bouw.’

Combineren van prestaties met laag brandstofverbruik

Alvorens de Doosan nader te inspecteren en te gaan werken, praten we met Johan Zijlmans over een belangrijk onderwerp: het combineren van prestaties met een laag brandstofverbruik. De focus op duurzaamheid is ook één van de speerpunten van Doosan. Johan legt uit: ‘Door een combinatie van maatregelen hebben onze machines een laag brandstofverbruik. De machinist kan kiezen uit vier krachtmodi en vier werkmodi, voor optimale prestaties onder alle omstandigheden. Verder is er Smart Power Control (SPC) die bij een lage belasting het toerental verlaagt. Toch levert de pomp dan wel voldoende koppel, wat in een laag brandstofverbruik en lage uitstoot resulteert.’

‘Verder is er de uitschakelautomaat’, vervolgt Johan. ‘Die schakelt de motor uit wanneer deze een bepaalde tijd stationair loopt. Ook een  slimmigheid die in het machinedisplay zit, is het geven van realtime eco-aanwijzingen: de eco-meter geeft realtime informatie over het  brandstofverbruik en de motorprestaties. Als de bestuurder probeert de indicator kort te houden, kan hij of zij leren brandstof te besparen en zuinig te werken. Tot slot wordt voor de beste koeling de ventilatorsnelheid door een vloeistofkoppeling geregeld, wat tevens in een stillere ventilator en een lager brandstofverbruik resulteert.’

In de Nederlandse markt is steeds meer vraag naar binnendraaiers.
De DX235LCR-5 is een echte binnendraaier.

De DX235LCR-5 is een echte binnendraaier.

Luchtfilter met geforceerde doorstroming en hoge capaciteit

Vervolgens lopen we naar de machine toe en maken de gebruikelijke ‘walkaround’. We starten aan de voorzijde en we zien een monogiek met een lengte van 5,70 meter en lepelsteel van 2,90 meter met aangehangen Eurosteel slotenbak. Verder naar beneden de brede en lange LC onderwagen uitgerust met standaard 900 mm. rupsplaten, twee bovenrollen en negen onderrollen. De totale lengte van de rupsen bedraagt 4445 mm.

Gaan we verder aan linkerzijde, achter de cabine openen we een serviceluik. Hier is het luchtfilter geplaatst, dit is een speciaal type. Johan Zijlmans: ‘Het luchtfilter met geforceerde doorstroming en hoge capaciteit verwijdert 99 procent van de deeltjes in de lucht, zodat de motor minder vervuild raakt en het filterelement pas na een langer interval gereinigd of vervangen hoeft te worden.’ Verder zien we de accu’s, koelers, massaschakelaar en het reservoir voor de koelvloeistof.

Serviceruimtes niet overvol

Vervolgens lopen we naar de ronde en compacte achterzijde van de DX235LCR-5, waar aan de bovenzijde de standaard achteruitkijkcamera is geplaatst met daarnaast een led-werklamp. We lopen naar de rechterzijde, openen de grote servicedeur en inspecteren de dubbele variabele plunjerpomp met 444 l/min opbrengst en een maximale werkdruk van 350 bar. En verder alle filters (motoroliefilter, brandstofvoorfilter, brandstoffilter en stuurfilter). Jan Jacob: ‘Het is een binnendraaier dus je zou verwachten dat de serviceruimtes overvol zijn. Dat is hier niet het geval, je kunt overal goed bij.’

Aan de bovenzijde zien we de zijcamera en twee spiegels om de bekende dode hoek te voorkomen. Vervolgens gaan we terug naar de voorzijde en zien aan de voorzijde boven de eerste trede een geïntegreerde werklamp en een klein serviceluikje waarachter zich de AdBluepomp bevindt. We lopen de traptredes op naar het bordes. Door de grote handrails en antisliptreden en -platen gaat dit veilig en gemakkelijk.

Motorkap prima toegankelijk

Boven aangekomen openen we een kleiner serviceluik aan linkerzijde. Daaronder zit de vulopening van de AdBluetank. Ook zien we de bediening en slang van de brandstofvulpomp met automatische afslag.  Aan de rechterzijde openen we de motorkap die prima toegankelijk is voor inspectie- en onderhoudsdoeleinden zoals bijvoorbeeld het controleren van het oliepeil. Op de hoek van de Doosan zien we de ‘uitlaatgasfabriek’ met naar boven gepositioneerde uitlaat. Op de giek zien we de gegroepeerde smeerpunten om nog eenvoudiger onderhoud te doen. Jan Jacob: ‘Ik vind het l leidingwerk heel netjes uitgevoerd en alle slangen zijn voorzien van flexibel beschermingsmateriaal. Bovenop de cabine zien we een nette lichtbalk met in totaal vier led-lampen voor goed zicht op het werkveld tijdens schemerig of donker weer.’

De standaard achteruitkijkcamera en led-werklamp.

De standaard achteruitkijkcamera en led-werklamp.

Goede beenruimte in cabine

De machinist staat voor de cabinedeur. Het is tijd om de cabine te inspecteren en vervolgens de praktijktest uit te voeren. Jan Jacob stapt in door de brede cabinedeur en neemt plaats in de instelbare verwarmde stoel met luchtvering die is voorzien van hoofdsteun. Ook zien we in hoogte verstelbare en opklapbare armleuningen. Verder zit onder de stoel een opbergruimte. Jan Jacob: ‘De beenruimte in deze cabine is behoorlijk goed. En als ik zo om me heen kijk, heb ik een erg goed zicht vanuit de cabine. De eventuele dode hoeken worden mooi gecompenseerd door de camera’s die een helder beeld geven. Het is fijn licht in de cabine door het dakluik met ruit.’

Tot tien verschillende aanbouwdelen

Voor de machinist zien we de rijhendels en pedaal voor rechtuit rijden. Dit zorgt voor meer comfort, omdat de bestuurder de handen op de joysticks kan houden. Dit is ideaal bij het werken over grote afstanden of bij graafwerk langs geulen. De voorruit is eenvoudig te openen. Geheel aan de rechterzijde tegen de hoekstijl van het cabineraam zien we het multifunctionele 7-inch TFT lcd-display voor het raadplegen van de status en instellingen van de machine. Belangrijk om te vermelden is de functie voor het beheer van aanbouwdelen: tot tien verschillende aanbouwdelen kunnen opgeslagen worden waarbij de bestuurder het debiet en de hydraulische druk naar wens kan instellen.

Rechts naast de machinist bevindt zich de console met aan de voorzijde de joystick. Deze heeft een ‘korte slag’ om te zorgen voor eenvoudige, nauwkeurige bediening. Jan Jacob: ‘De joysticks liggen lekker in de hand en werken intuitief.’ Aan de bovenzijde een duimwielschakelaar voor het proportioneel bedienen van de aanbouwdelen en daaronder een schakelaar voor extra vermogen en een tipschakelaar om het motortoerental direct te verlagen.

Ingebouwde koelbox

Jan Jacob: ‘Achter de joystick zit een draaiknop met een aantal grote drukknoppen. Die maakt een nauwkeurige bediening van alle machinefuncties mogelijk.’ Verder bevinden zich op de console onder meer de bediening van de climate control. De bestuurder kan uit vijf verschillende standen kiezen om de ventilatie te regelen, terwijl het systeem de temperatuur en ventilator regelt om de door de bestuurder ingestelde temperatuur te handhaven. Recirculatie van de luchtstroom is ook mogelijk. Jan Jacob: ‘Het lijkt onbelangrijk maar ik vind het een pluspunt dat de cabine is voorzien van een ingebouwde koelbox, je brengt als machinist uren door in de cabine en wilt de boterhammen ook vers bewaren.’

Johan Zijlmans: ‘Ik vind veiligheid ook een belangrijk item. Deze DX235LCR-5 is voorzien van slangbreukventielen op de last dragende cilinders van de hef-,verstel- en knikfunctie. Ook is overbelastingsignalering voor tijdens hijswerkwerkzaamheden onderdeel van de standaarduitrusting.’ Het is tijd om te gaan draaien met de Doosan. Jan Jacob start de 6-cilinder Doosan-motor die voldoet aan de Tier 4 final-emissienormen en een vermogen levert van 166 pk. Jan Jacob: ‘Je start de motor en die zes cilinders draaien toch altijd mooi en rustig. Toch merk je meteen dat het ook een krachtige motor is.’ Jan Jacob start rustig in de ECO-modus en laat de motor goed warm draaien. Toch is er ook in deze brandstofbesparende stand voldoende vermogen
beschikbaar. Het graven gaat uitstekend en ook het afwerken verloopt soepel en met gevoel.

De console met handige draaiknop voor bediening van de machinefuncties.

De console met handige draaiknop voor bediening van de machinefuncties.

Power-modus

Jan Jacob: ‘Vervolgens ben ik wat gaan spelen met de verschillende standen P+, P, S en E. De verschillen merk je vooral in het brandstofverbruik en de power. Als je in de Power-modus graaft, dan hoor je de motor duidelijker en is hij ontzettend sterk. Ik ben eerlijk, dan draait hij echt perfect. Hij werkt mooi af en slaat geen streep over als je de bak naar je toe haalt. Maar de machine zal natuurlijk wel wat meer brandstof verbruiken in deze stand.’ Toch laat Doosan Connect, het systeem waarmee klanten en dealers op afstand Doosan-machines kunnen monitoren, op alle DX235LCR-5-machines een gemiddeld verbruik van 10,3 liter per uur zien. Dat is ongekend laag voor een ruim 24 ton wegende machine.

Hijsen gaat veel beter in de hijsmodus.

Hijsen gaat veel beter in de hijsmodus.

Na het graven voeren we ook een hijstest uit in de trekput op het terrein van Staad. Machinist Jan Jacob doet de test twee keer. De eerste keer in de Power-modus en daarna in de speciale hijsmodus. Jan Jacob: ‘Ik had het echt niet verwacht, maar ik zat te trekken aan het gewicht met de gashendel maximaal open. Vervolgens heb ik de hijsmodus geactiveerd en heb het vermogen op iets meer dan halfgas gezet. Ongelofelijk! Hij tilde veel meer dan de eerste keer want de indicator stond op ruim 15 ton. Zo zie je dat die verschillende modi van de machine ook echt goed werken.’

Doosan DX235LCR-5: een complete en erg fijn werkende graafmachine

De conclusie is dat de Doosan DX235LCR-5 een complete en erg fijn werkende graafmachine is. Door zijn compacte bouw is dit de perfecte machine voor in de kleine ruimte. Jan Jacob: ‘Dit is een uitstekende binnendraaier en die 6-cilinder maakt het helemaal af.’

Dit artikel is gesponsord door Staad B.V en Machinehandel Anema & Zn B.V.

Het bovenstaande artikel is afkomstig uit het BouwMachines Testboek 2018-2019. Abonnees ontvangen dit boek gratis bij de editie van november 2018, die vrijdag 16 november in de bus valt.

Bekijk het BouwMachines-merkdossier over Doosan.

Foto's

Reageer op dit artikel