nieuws

Van der Spek levert eerste Terex Ecotec TBG625 verkleiner

Geen categorie

De eerste Terex Ecotec TBG625 verkleiner is door Van der Spek geleverd aan Fuhler in Emmen. De wielmobiele Terex is door Fuhler uitvoerig getest op capaciteit en eindproduct, en slaagde met vlag en wimpel.

Van der Spek levert eerste Terex Ecotec TBG625 verkleiner

De nieuwe 25 ton wegende wielmobiele Terex Ecotec TBG625 is voorzien van een 1.500 mm brede rotor met 28 zware, vrij hangende klepels van 16 kilo per stuk, de zwaarste in deze klasse van shredders. Op de klepels zijn verschillende soorten slijtdelen te monteren die op het te verkleinen product kunnen worden afgestemd.

Krachtige invoerrol
Voor de verkleining draait de rotor met 1.260 omwentelingen per minuut omhoog ten opzichte van het ingevoerde product dat via de grote invoertrechter met platenband wordt aangevoerd. De krachtige invoerrol zorgt dat het te verkleinen product met de juiste kracht aan de rotor wordt gevoed, zodat deze zo optimaal mogelijk verkleint. De invoerrol kan tot een maximale opening van 530mm worden versteld door middel van hydraulische cilinders, zodat ook grote delen zonder problemen kunnen worden ingevoerd.

Om de rotor zijn twee grote zeefroosters geplaatst die ervoor zorgen dat de juiste mate van verkleining wordt gerealiseerd voordat het product op de afvoerband onder de rotor terecht komt. Deze zeefroosters zijn in diverse maten beschikbaar, zodat de machine kan worden aangepast aan het uit te voeren werk. Zeefrooster van 30 mm tot 300 mm zijn in de machine standaard te plaatsen. Het bovenste zeefrooster kan eenvoudig worden opgeklapt om onderhouds- en schoonmaakwerkzaamheden uit te voeren.

Zware bovenbandmagneet
De eindafvoerband is 1.400mm breed zodat grote capaciteiten zonder problemen kunnen worden afgevoerd. De TBG625 van Fuhler is uitgevoerd met een afvoerband van 7.000 mm lengte zodat een afwerphoogte van 4.200 mm wordt gerealiseerd. Boven deze transportband is een zware bovenbandmagneet geplaats zodat de ijzerdelen direct uit de materiaalstroom kunnen worden gehaald.

Voor de aandrijving is een Tier IV final Scania motor verantwoordelijk. Deze 8-cilinder dieselmotor heeft een vermogen van 650 pk waarmee hij via een PT-tech HPTO canbusgestuurde koppeling en V-snaren de rotor aandrijft. De motor voldoet met AdBlue aan de Tier IV final emissie-eisen. Een roetfilter is niet nodig, regenereren dus ook niet. Standaard is de koeling voorzien van een omkeervan, om de koelers mee schoon te blazen.

Bovenbouw kantelen
Bijzonder aan de Terex EcoTec TBG625 is dat de gehele bovenbouw met één druk op de knop omhoog kan worden gekanteld, zodat er een grote toegang ontstaat om snel, veilig en efficiënt onderhoudswerkzaamheden uit te voeren.

Reageer op dit artikel