nieuws

Nooteboom Manoovr en Liebherr LTM 1450 ideale combinatie

Branche

De nieuwste Manoovr Ballasttrailer van Nooteboom vormt een ideale combinatie met de Liebherr LTM 1450 mobiele kraan. De meeste kraanbedrijven die hun machinepark hebben uitgebreid met de LTM 1450, kiezen voor de Manoovr als transportoplossing voor de kraandelen.

Nooteboom Manoovr en Liebherr LTM 1450 ideale combinatie
Haegens Kraanverhuur was het eerste kraanbedrijf dat de LTM1450 kreeg uitgeleverd en tevens heeft gekozen voor de Manoovr Ballasttrailer. De MPL-97-06 wordt hier ingezet voor het vervoer van een 64 ton zware ketel van HKB Ketelbouw.

Voor het vervoer van kraanballast binnen de 100-tons wetgeving biedt Nooteboom twee transportoplossingen. Naast de vlakke Ballasttrailer met countersteering de nieuwste Manoovr Ballasttrailer. Deze 6-assige Manoovr Ballasttrailer werd medio vorig jaar gepresenteerd.

‘Steeds meer kraanverhuurders kiezen bij een mobiele telescoopkraan voor de Manoovr, in plaats van een traditionele vlakke Ballasttrailer’, zegt Nooteboom. Belangrijk pluspunt is de lage laadvloer van 780 mm, wat bijdraagt aan een betere veiligheid bij werken op hoogte. Daarnaast zijn de hogere aslast van 12 ton per as, de hoogteslag van 500 mm en de grote stuuruitslag van 60 graden sterke troeven. Dit alles vanwege de toegepaste pendelassen.

Nooteboom Manoovr geknipt voor Liebherr LTM 1450

De Nooteboom Manoovr Ballasttrailer blijkt in de praktijk een ideale transportoplossing voor het vervoer van kraanballast en kraandelen van de Liebherr LTM 1450. Dit heeft ook vooral te maken met de grootte van de grondplaat (7,71 meter) van de LTM 1450, waarbij de ballast voortaan onder de grondplaat moet worden geplaatst.

Flexibiliteit is het toverwoord van de Manoovr. Vandaag kraandelen, morgen een zware rupskraan en overmorgen een staalconstructie: de Manoovr Ballasttrailer is uitermate geschikt voor zeer uiteenlopende transportopdrachten.

‘De meeste kraanbedrijven, die hun kranenpark onlangs hebben uitgebreid met de LTM 1450, hebben daarom voor de Manoovr Ballasttrailer gekozen. Onder andere Peinemann Kranen, Jos Blom Kraanverhuur B.V., Blansjaar, Kraanverhuur D. Boekestijn B.V., Kraan & Transportbedrijf van der Tol B.V en Haegens Kraanverhuur B.V. hebben het wagenpark met de Manoovr MPL-97-06 versterkt’, zegt Nooteboom.

OVB-95-07 Ballasttrailer

Vier jaar geleden ontwikkelde Nooteboom de nieuwe 7-assige Ballasttrailer met countersteer. Ondanks een verlaging van de aslasten van 12 naar 10 ton kreeg Nooteboom het voor elkaar om het laadvermogen van bijna 70 ton gelijk te houden aan de oudere versie. Hiermee werd het laadvermogen maximaal uitgenut binnen de 100-tons categorie. ‘Tientallen kraanverhuurders in heel Europa hebben deze Ballasttrailer in de afgelopen jaren in hun vloot opgenomen. Vanwege het hoge laadvermogen, de lage onderhoudskosten en de uitstekende manoeuvreerbaarheid die gerealiseerd wordt door de countersteer’, zegt Nooteboom.

MPL-97-06 Ballasttrailer

Nooteboom Manoovr Ballasttrailer

Het toelaatbaar gewicht op het assenstel van de 6-assige MPL-97-06 is 72 ton. Dat is 2 ton meer dan op het 7-assige assenstel van de Ballasttrailer met 10 ton/as.

Vanwege de zeer lage laadvloer en de 12 tons pendelassen, is het de Nooteboom Manoovr Ballasttrailer die steeds meer de plaats inneemt van de vlakke OVB-95-07. De Manoovr krijgt overal in Europa 12 ton per aslijn. Het toelaatbaar gewicht op het assenstel van de 6-assige MPL-97-06 is 72 ton. Dat is 2 ton meer dan op het 7-assige assenstel van de Ballasttrailer met 10 ton/as. Dit geeft een betere gewichtsverdeling om de ballast gemakkelijker over het laadvlak te verdelen.

De kortere combinatie kan met de Manoovr gemakkelijker manoeuvreren op een bouwplaats. Gecombineerd met een 4-assige trekker is het zelfs mogelijk om met een 5-assige Manoovr, binnen de 100 ton treingewicht, zowel ballast als kraandelen te vervoeren. Een ander groot voordeel is de lage vloer, die het mogelijk maakt om veilig op de trailervloer te werken. Omdat de laadvloer ongeveer een halve meter lager is dan een vlakke Ballasttrailer, kunnen ballast- en giekdelen over elkaar worden geladen.

Haegens Kraanverhuur

Haegens Kraanverhuur was het eerste kraanbedrijf dat de LTM 1450 kreeg uitgeleverd, en koos voor de Manoovr MPL-97-06. Uiteraard als transportoplossing voor kraandelen en kraanballast, maar ook voor allerlei andere ladingen.

Reageer op dit artikel