artikel

Volvo verkoopt opnieuw de meeste bouwvoertuigen

Branche Premium

Volvo verkoopt opnieuw de meeste bouwvoertuigen
De FMX 8×8 met Terberg techniek is belangrijk voor Volvo.

Volvo Trucks stelt opnieuw marktleider te zijn in het segment van bouwvoertuigen. Het Zweedse truckmerk claimt in 2018 een marktaandeel van 24,6 procent behaald te hebben. Nummer 2 volgens deze lijst is MAN, met een marktaandeel van 20,5 procent. In het afgelopen jaar zijn 1.352 bouwvoertuigen geregistreerd in Nederland.

Volvo Trucks rekent trucks boven de 16 ton en voorzien van meerdere assen, beginnend bij de 4×4, 6×4 en zo verder, tot het segment bouwvoertuigen. Ook enkel aangedreven voertuigen zoals de 8×2 en 10×2 worden door Volvo Trucks meegeteld.

Grote vraag naar opbouw remt verkoop bouwvoertuigen

Het aantal geregistreerde bouwvoertuigen in 2018 kwam uit op 1.352. Ter vergelijking, in 2014 waren dat er slechts 622. Toch hadden het er vorig jaar meer kunnen zijn. De bottleneck zit hem vooral bij de opbouwindustrie. De vraag is zo groot dat leveranciers van kippers, autolaadkranen, afzetsystemen en dergelijke lange levertijden hebben waardoor de aflevering en registratie van truckchassis vertraagd wordt.

De verwachting is dat de markt dit jaar zal stabiliseren tot een wat lager niveau. Volvo Trucks heeft in het afgelopen jaar het programma bouwvoertuigen uitgebreid met nieuwe configuraties waaronder een typisch Nederlandse FMX 8×8. Daarnaast heeft Volvo veel succes met de tien tons voorassen.

Tekst gaat verder onder de foto.

Volvo FMX bouwvoertuig

Typisch Nederlandse configuratie met een GVW van 44,5 ton.

Verklaring over brandstofverbruik en CO2-uitstoot verplicht

Leveranciers van bedrijfswagens moeten voortaan een verklaring van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot overleggen. Volvo Trucks is daar vorig jaar al mee begonnen. Het gaat om een waarde die verkregen wordt door middel van de Veco tool. Dat is een simulatieprogramma waarmee data over verbruik en uitstoot berekend worden. De verplichte verklaringen maken deel uit van een reeks maatregelen van de EU om de klimaatimpact van zwaar transport terug te brengen.

Nieuwe wetgeving voor monitoring en rapportage van brandstofverbruik en CO2-uitstoot zal worden ingevoerd in 2020. Verdere beperkingen op CO2-uitstoot worden in 2025 geïntroduceerd. De waarden worden voor elk voertuig afzonderlijk berekend en zijn gebaseerd op fabrieksspecificaties en inzet. De meetmethode is een gestandaardiseerde, EU-gecertificeerd proces voor het simuleren van rijcycli. Voor vervoerders is dit interessant, want gemiddeld vormen brandstofkosten een derde van de bedrijfskosten.

Overigens heeft de industrie al grote stappen gemaakt. Gemiddeld nam het verbruik de laatste jaren met een procent per jaar af.  Zo heeft Volvo Trucks vanaf het begin van de jaren negentig het brandstofverbruik van nieuwe vrachtwagens al met een vijfde teruggebracht.

LNG nu ook interessant voor de bouwsector

Volvo Trucks maakt werk van LNG als alternatief voor diesel. Met de Volvo FH 420- en 460 pk sterke LNG trucks biedt dit merk nu een volwaardig alternatief voor het zwaarste werk. Daarmee is LNG nu ook interessant voor de bouwsector. Momenteel loopt ook een praktijktest naar LNG in bouwmaterieel.

Toch is LNG een kostbare oplossing. Voertuigen op LNG moeten eigenlijk volcontinu worden ingezet om rendabel te zijn. Een goedkoper alternatief om de CO2-uitstoot te verlagen is overstappen op HVO. Dat staat voor Hydrotreated Vegetable Oil.

Eigenlijk is HVO een synthetische dieselolie op plantaardige basis. Vrijwel alle moderne dieselmotoren, en dus ook die van Volvo, zijn geschikt voor dat goedje en daarmee worden echt mooie stappen gemaakt. Deze niet fossiele brandstof zorgt voor een reductie van de CO2-uitstoot tot 80 procent. HVO is wel wat duurder dan diesel.

Ook een abonnement op BouwMachines? Dit is al mogelijk vanaf 6,25 euro per maand. Kijk hier naar de mogelijkheden.

Reageer op dit artikel