nieuws

Elektrische Atlas op kraanschip zamelt geruisloos afval in

Ondernemen

Bek & Verburg zamelt met kraanschepen afval in van zeeschepen. Jongste aanwinst van het Rotterdamse bedrijf is de Invotis IX, met op het dek een Atlas 350MH, waarvan de dieselmotor is vervangen door een elektromotor. Hiermee zet het bedrijf een belangrijke stap op het gebied van verlagen van de CO2-uitstoot en speelt het in op de wens van onder andere cruiseschepen om fluisterstil afval in te zamelen.

Elektrische Atlas op kraanschip zamelt geruisloos afval in
In de bouwmachinebranche is Reesink actief met Reesink Construction Equipment. Atlas is een van grote merken.

Het is vrijdag, eind van de middag. Eén voor een komen de schepen van Bek & Verburg de thuishaven in de Rotterdamse Botlek binnengevaren. De schippers meren vakkundig aan, waarna een grote kraan op de wal begint met lossen. In de ruimen zit het afval ingezameld van schepen in havens en die voor de kust varen; van groenteresten uit de kombuis tot drums met afgewerkte olie en van oud ijzer tot gevaarlijke stoffen.

Bekijk ook de video onderaan dit artikel!

Draadkraan een crime

‘We nemen alles mee, zijn een totaalontzorger’, zegt Roy Heuvelman, verantwoordelijk voor het maritieme park van het bedrijf. ‘En zorgen er vervolgens voor dat het afval netjes wordt gescheiden.’ Het inzamelen gebeurt met zogenoemde kraanschepen. De kraan op het dek laadt het afval van het schip van de klant in het ruim van het kraanschip. Bek & Verburg heeft een heel arsenaal aan kraanschepen. Negen stuks zijn voorzien van een draadkraan. ‘Zo’n draadkraan werkt prima, maar is o zo lastig als je op het dek overal tussendoor moet laveren’, vertelt Roy. ‘En als je bij een cruiseschip moet laden – wat steeds vaker gebeurt – is een draadkraan helemaal een crime. Dan moet je het afval uit een luik aan de zijkant halen. Daar kom je gewoon niet bij!’

Zo’n draadkraan werkt prima, maar is o zo lastig als je op het dek overal tussendoor moet laveren

Toen enkele jaren geleden tot de aanschaf van een nieuw kraanschip werd besloten, stond als een paal boven water dat op het dek een hydraulische kraan moest komen. ‘Verder stond vast dat het een Atlas moest worden’, vertelt Roy. ‘We hebben ontzettend goede ervaringen met dit merk. We zijn ook erg tevreden over onze dealer Hans van Driel, in combinatie met de technische ondersteuning van de firma Van Peenen. Als er een probleem is, staan ze direct klaar.’

Kraan en schip moesten elektrisch worden aangedreven

Bek & Verburg had nog een belangrijke wens: kraan en schip moesten elektrisch worden aangedreven. ‘Als afvalinzamelaar willen we zo groen mogelijk bezig zijn en zo weinig mogelijk CO2 uitstoten. Daarnaast eisen steeds meer eigenaren van cruiseschepen dat het lossen van afval stil en zonder uitlaatgassen gebeurt. Passagiers mogen er niets van merken.’ Een elektrisch schip met een elektrische kraan. Waar vind je dat? ‘Nou, nergens. Dus zijn we samen met onze scheepsbouwer en de specialisten van Hans van Driel om tafel gegaan. Het resultaat ligt hier in de haven: de Invotis IX met op het dek de bovenwagen van een Atlas 350MH.’

Het brandstofverbruik ligt op de helft van een vergelijkbaar schip

Roy duikt de machinekamer in. Centraal in de ruimte staan twee Volvo Penta D13 motoren van elk 360 kW. ‘De motoren lopen op milieuvriendelijke GTL en draaien constant 1.500 toeren. Als er weinig vermogen nodig is draait één motor, als er veel vermogen nodig is draaien beide. Het brandstofverbruik ligt op de helft van een vergelijkbaar schip.’ De motoren drijven op hun beurt een generator aan, die elektriciteit levert aan een groot accupakket. Met volle accu’s kunnen schip en kraan anderhalf uur draaien.

Atlas met verhoogde cabine

Bek & Verburg zamelt met kraanschepen afval in van zeeschepen. Jongste aanwinst van het Rotterdamse bedrijf is de Invotis IX, met op het dek een Atlas 350MH, waarvan de dieselmotor is vervangen door een elektromotor. Hiermee zet het bedrijf een belangrijke stap op het gebied van verlagen van de CO2-uitstoot en speelt het in op de wens van onder andere cruiseschepen om fluisterstil afval in te zamelen.Als kraan op het dek koos Bek & Verburg voor de Atlas 350MH. Reden is dat de material handler over de perfecte giekconfiguratie beschikt, laag is gebouwd zodat er een goed zicht op het ruim is en standaard een in hoogte verstelbare cabine heeft. Roy: ‘Handig omdat je zo een goed zich op het werk hebt, maar ook verplicht omdat we alle soorten afval inzamelen en op voldoende afstand van de lading moeten werken.’

De ombouw van de Atlas 350MH tot scheepskraan werd volledig door de specialisten van Hans van Driel verzorgd. De kraan werd door de fabriek compleet geleverd, inclusief onderwagen en dieselmotor. In de werkplaats van Van Driel werd ze volledig aangepast aan de wensen van Bek & Verburg. Zo maakte de dieselmotor plaats voor een 120 kW elektromotor, werd er een lastmomentbeveiliging opgebouwd, overbodige zaken als besturing en verlichting verwijderd en werd de bovenwagen in de bedrijfskleuren gespoten met een extra beschermende dubbele coating. Nadat op het dek van het schip door Van Driel de aansluiting was gerealiseerd, kon de bovenwagen met een grote telescoopkraan worden geplaatst.

Altijd voldoende vermogen

Bek & Verburg draait inmiddels volop met de elektrische combinatie. Naar volle tevredenheid. Roy Heuvelman: ‘Het schip is ontzettend zuinig, heerlijk stil en ontzettend snel. Dankzij de elektromotoren komt het vermogen direct beschikbaar.’ Ook de Atlas bevalt meer dan perfect. ‘Machinist Dusty Baas loopt de hele dag met een lach van oor tot oor rond. De Atlas heeft altijd voldoende vermogen, is ontzettend wendbaar en pakt direct op. Maar belangrijkste is wel dat onze klanten erg blij zijn. We kunnen heel snel laden zonder dat iemand last van ons heeft. De Invotis IX met de Atlas 350MH zijn de trots van ons bedrijf.’

Reageer op dit artikel