nieuws

123-Machineverhuur onderscheidt zich met hoge servicegraad

Ondernemen

In 2016 groeide de omzet van de Nederlandse materieelverhuursector met 3,7 procent naar 965 miljoen euro. De verwachte groei voor 2017 is 3,2 procent. Eigenaar Bertus Boer en directeur Jeroen Perin van 123-Machineverhuur ruiken hun kansen bij deze groeicijfers. ‘Om te profiteren van deze groei, moet je je wel onderscheiden van de massa. Wij doen dat met een extreem hoge servicegraad.’

123-Machineverhuur onderscheidt zich met hoge servicegraad
Bertus Boer (links) en Jeroen Perin van 123-Machineverhuur: ‘Wij maken het verschil doordat we onze klanten volledig kunnen ontzorgen.’

Jullie zijn afgelopen jaren flink gegroeid.
Jeroen Perin: ‘Klopt. Van een kleine speler zijn we nu een middelgrote geworden met veertig medewerkers en negen filialen in het midden en oosten van het land. Het gros van de vestigingen is door onszelf opgestart, maar we nemen ook bedrijven over. Zoals Van der Linden RENTall in Rosmalen anderhalf jaar geleden.’

De overname in Rosmalen was een verrassende.
Bertus Boer: ‘Met de overname in Rosmalen laten we onze ambitie goed zien. We willen met 123-Machineverhuur op termijn een landelijke dekking realiseren, een compleet verhuurpakket leveren en een dikke plus bieden. De mannen in Rosmalen zijn heel sterk in de opbouw en het verhuur van bouwliften, goederenliften en personengoederenliften. Die expertise smeren we nu uit over alle vestigingen. Daarmee bieden we onze klanten een uniek concept.’


‘Wij zijn een kleine speler die het fruit pakken dat de grote jongens laten vallen’


Met die groeiambitie komen jullie wel meer in het vaarwater van grote partijen als Boels en Loxam.
Jeroen Perin: ‘Wij zijn een kleine speler die het fruit pakken dat de grote jongens laten vallen. Essentieel voor ons is dat we niet moeten uitgaan van de zwakte van de ander maar van onze eigen kracht. Wij zijn slagvaardig en kunnen actief met de klant meedenken, hem volledig ontzorgen en zo een heel hoge servicegraad bieden.’
Bertus Boer: ‘Als een klant in Zwolle een machine nodig heeft die in Huizen staat, zorgen we dat die machine in Zwolle komt. Als het moet direct. Bij veel andere machineverhuurders kan dat niet, daar moet elke vestiging zijn eigen broek ophouden en is er geen of nauwelijks onderlinge afstemming. Met de groei die we nastreven is het voor ons de grote kunst om onze kernwaarden de komende jaren te behouden. Als directeur en eigenaar vormen wij daarin absoluut een voorbeeld. Ook wij pakken alles aan. Als de chauffeur van onze dieplader ziek is, kruipen we gewoon zelf achter het stuur.’

Is de groei van 3,2 procent zoals brancheorganisatie European Rental Association (ERA) die voorspelt reëel?
Jeroen Perin: ‘Gezien de aantrekkende economie: zeker. Daarnaast hebben veel bouwbedrijven materieel afgestoten en kiezen ze voor huren. Als verhuurder is het echter niet simpel om die groei om te zetten in rendement. Blijf je ‘traditioneel verhuren’, dan komen marges sterk onder druk te staan en krijg je het gegarandeerd zwaar. Het is onze overtuiging dat je een dikke plus moet leveren om rendement te kunnen maken. Voor ons is die plus heel veel service bieden, onder andere via ons ontzorg-concept. Ik noemde als voorbeeld al het monteren, verplaatsen en demonteren van bouwliften. Ontzorgen is voor ons ook bouwplaatsen volledig inrichten; hekken, keten en verlichting monteren en machines op het terrein plaatsen. Zodat de klant direct aan de slag kan.’


‘Nu zegt de bank tegen de loonwerker: verkoop alle machines die je weinig gebruikt en huur ze als je ze nodig hebt.’


Bertus Boer: ‘Daarnaast bieden we in ons verhuurprogramma meer maatwerk. Heb je specifieke uitrustingsstukken nodig, moeten er extra lampen op de machine of een draaikantelstak worden gemonteerd. Regelen we. Heb je een machine voor bijvoorbeeld een jaar nodig zonder signing? Doen we. Ook als die machine van een specifiek merk en type moet zijn. Verder kijken we goed naar nieuwe doelgroepen. Loonbedrijven bijvoorbeeld zijn voor ons qua bouwmachines een interessante nieuwe doelgroep. In het verleden wilden die alle machines in eigen beheer hebben. Een slimme ondernemer, maar zeker zijn bank, zegt nu: verkoop alle machines die je weinig gebruikt en huur ze als je ze nodig hebt.’

Ik ben hier over vijf jaar weer. Hoe hangt de vlag er dan bij?
Bertus Boer en Jeroen Perin kijken elkaar indringend aan. ‘We hebben natuurlijk geen glazen bol… We gaan er echter van uit dat we een landelijke dekking hebben. Als klant hoef je maximaal vijftig kilometer te rijden naar de dichtstbijzijnde vestiging. Onze klantenportefeuille bestaat uit bedrijven in diverse sectoren die ontzorgd willen worden en daar een reële prijs voor willen betalen. En we hebben nog altijd heel veel plezier in ons dagelijkse werk. De rest bespreken we over vijf jaar wel.’

www.123-machineverhuur.nl

 

Reageer op dit artikel