nieuws

‘Green Deal Bouwlogistiek komt geen dag te vroeg’

Ondernemen

Na twee jaar lang onderhandelen, partijen overhalen en plannen maken ligt de Green Deal Bouwlogistiek nu eindelijk op tafel. Gisteren ondertekenden 22 organisaties uit de bouwsector de deal die ervoor moet gaan zorgen dat de bouwlogistiek in 2020 voor 20 procent slimmer, efficiënter en duurzamer is.

‘Green Deal Bouwlogistiek komt geen dag te vroeg’

‘Ik had niet verwacht dat het zó lastig zou zijn deze deal te sluiten’, zegt Arjan Walinga, accountmanager Bouw Klein van Bouwend Nederland, tijdens de ondertekening in Ahoy Rotterdam. ‘In steden zitten we elkaar al jaren in de weg. We proberen ons als bouw in de enorme verkeersdrukte voort te bewegen, maar dat is vrij lastig. En door het aantrekken van de economie wordt het alleen nog maar drukker. Slimme bouwlogistiek kan zorgen voor minder voertuigbewegingen, minder overlast en daarmee ook minder CO2-uitstoot. Een goede oplossing voor iedereen, zo klinkt het. Desondanks was het vrij lastig partijen te laten aansluiten bij deze Green Deal. Dat komt omdat marktpartijen die de deal ondertekenen, zich verplichten minimaal vijf projecten uit te voeren met slimme bouwlogistiek. Deze resultaatverplichting zorgde voor een drempel om aan te sluiten.’

Ondertekenaars:

De deal is ondertekend door de volgende partijen: HIBIN, TNO, TBI, Universiteit Twente, Gemeente Rotterdam, Van Keulen, TU Delft, Rensa, Hogeschool Utrecht, Dura Vermeer, Hogeschool Rotterdam, DHL, Hogeschool van Amsterdam, RWS, Rotim, Raab Karcher, Bouwend Nederland, MKB Infra, TLN, Pure Birds en Aannemersfederatie Nederland.

Noodzaak van slimmere bouwlogistiek

Toch voelen opdrachtgevers en bedrijven de noodzaak om slimmer met bouwlogistiek om te gaan, stelt Walinga. De Green Deal is volgens hem dus niet alleen een symboolverdrag, maar iets wat in de praktijk echt moet gaan werken. ‘De bouwproductie neemt steeds meer toe. Om de enorme vraag te kunnen blijven bijbenen, moeten bouwers slimmer omgaan met logistiek. Anders moeten deze bedrijven nee gaan zeggen tegen projecten.’

Hij vervolgt: ‘Gemeenten willen de verkeersdrukte verminderen, maar daarnaast ook de bouwproductie verhogen. Hoe ga je dat doen als je nagaat dat 30 procent van al het verkeer van de stad bouwgerelateerd is? Daarom zien ook steeds meer gemeenten de noodzaak slimmer om te gaan met vervoersbewegingen in de stad.’

Kennis aangeboden aan de markt

Maar hoe doe je dat eigenlijk, transportbewegingen verminderen en slimme bouwlogistiek toepassen? Daar komen de kennisinstituten, zoals Universiteit Twente, TU Delft, Hogeschool Utrecht, Amsterdam en Rotterdam, bij kijken. Deze onderwijsinstellingen hebben bij elkaar honderden projecten en onderzoeken gedaan voor de verbetering van de logistiek. Deze kennis is bij elkaar gebundeld en wordt nu aangeboden aan de markt en opdrachtgevers.

Walinga: ‘Een van de uitgangspunten is dat opdrachtgevers en uitvoerders eerder aan tafel moeten gaan zitten om het proces slimmer te plannen. Maar ook concurrenten die gebruik maken van dezelfde dienstverlener moeten met elkaar communiceren en de toelevering van producten gaan afstemmen. Op zich moet dit geen probleem zijn, want ze concurreren niet op logistiek gebied. Op deze manier kun je de verkeersstromen in een stad of een gebied veel meer beperken.’

20 procent minder transportbewegingen

Door deze maatregelen zou de bouwlogistiek in 2020 voor 20 procent slimmer, efficiënter en duurzamer moeten worden. Is dat niet heel ambitieus? ‘De duurzaamheid van de bouwlogistiek is natuurlijk lastig te meten. Maar door deze maatregelen geloven wij er wel in dat we 20 procent minder transportbewegingen kunnen realiseren. En minder transportbewegingen betekent ook minder CO2-uitstoot’, legt Walinga uit.

Race naar de bodem door aanbestedingen

Maar nog wat extra prikkels om slimme bouwlogistiek toe te passen, zouden volgens hem wel waardevol zijn. ‘De aanbestedingswereld zit ons in de weg. Dit zorgt voor een race naar de bodem qua prijs. Verbeteringen op het gebied van logistiek worden daardoor vanzelf uit de markt gedrukt. Bedrijven grijpen daardoor snel naar de zaken die ze gewend zijn. Als dat getackeld zou worden, zou slimme bouwlogistiek nog meer toegepast worden’, besluit hij.

Reacties op de Green Deal:

a twee jaar zwoegen is de Green Deal eindelijk ondertekend. De deelnemende partijen zijn hier allemaal erg blij mee.
Ben Spiering, programmadirecteur Bouwagenda: ‘Deze Green Deal komt geen dag te vroeg. Vijftig procent van het vrachtverkeer in de stad is bouw gerelateerd en met het aantrekken van de economie wordt het 80 procent. Zonder duurzame bouwlogistiek krijg je straks écht een verstopping van de ruimte. Daarom is duurzame en slimme bouwlogistiek een noodzaak. Dit moet zo snel mogelijk het nieuwe normaal worden.’
Michele Blom, directeur-generaal Rijkswaterstaat: ‘Zeker nu het drukker wordt op de weg, helpt deze deal om met slimme bouwlogistiek de doorstroming te verbeteren. We beperken de hinder voor de omgeving en we zorgen voor een lagere CO2-uitstoot. Als Rijkswaterstaat gaan we ons inzetten om kennis en ervaring uit te wisselen met de markt en opdrachtgevers. We proberen via duurzaamheidsregels in aanbestedingen slimme bouwlogistiek te bevorderen.’
Wethouder Pex Langenberg Rotterdam: ‘Onze ambitie is dat Rotterdam in de toekomst een leefbare, economische en vitale stad blijft. Voor de komende jaren hebben we veel plannen om woningen te bouwen, maar ook andere iconische gebouwen. Dit betekent een grote aanslag op bereikbaarheid van Rotterdam. Daarom is de ondertekening van de Green Deal zo belangrijk voor de stad. Slimme bouwlogistiek is nodig om de stad goed bereikbaar te houden.’
Henk Homberg, vice voorzitter van Bouwend Nederland: ‘Uit inmiddels opgedane ervaring blijkt dat stedelijk gebied veiliger wordt, bouwen efficiënter en omgevingshinder minder wordt net zoals de uitstoot van schadelijke stoffen. Allemaal redenen waarom we als bouwsector slimme bouwlogistiek breed omarmen. Het wordt nu van belang om meerdere partijen, vooral ook in het MKB, hiermee te laten werken.’
Reageer op dit artikel