nieuws

Next Rental smeert exclusief met Groeneveld

Ondernemen

De onlangs opgerichte verhuurder van grondverzetmaterieel Next Rental heeft veertien machines in de vloot, allemaal uitgerust met Groeneveld automatische vetsmering. Meest recente order is de opbouw van een Groeneveld Twin smeersysteem (8 kg variant) op een zojuist aangeschafte Hitachi rupskraan van het type ZX 210.

Next Rental smeert exclusief met Groeneveld
Linda de Groot en Chiel Brandenburg willen volgend jaar honderd machines aan kunnen bieden.

De machines van Next Rental zijn uitgevoerd met de 8 kg variant van het parallelle smeersysteem Twin van Groeneveld. Dit systeem wordt veelal toegepast op machines die doorgaans langdurig onder zware condities in bedrijf zijn.

Meer rendement

‘Twin garandeert dat de te smeren draaipunten voortdurend worden gesmeerd, waardoor de inzetbaarheid van de machines niet in gevaar komt door onvoorziene problemen als gevolg van slechte smering. Twin heeft daarmee een enorme impact op de bedrijfsvoering. Dit ingenieuze vetsmeersysteem smeert elk smeerpunt nauwgezet, controleert bovendien zichzelf en informeert de machinist bij eventuele storingen. Resultaat: minder tijdsverlies door onderhoud en stilstand en dus meer rendement van de materieelvloot’, zegt Groeneveld.

Het Twin 2-vet systeem is een volledig bewaakt smeersysteem, bestaande uit een plunjerpomp, een hoofdleidingnet naar de doseurblokken met doseurs en een secundair leidingnet naar de smeerpunten. Door middel van een keuzeschakelaar kan de voor een bepaalde toepassing meest geschikte intervaltijd tussen de smeercycli worden ingesteld. Het vet gaat via de hoofdleidingen naar de doseurblokken. De pomp schakelt zichzelf automatisch uit, als de druk in alle doseurs minimaal 100 bar is.

Geschikt voor biologisch afbreekbaar vet

Groeneveld: ‘Deze systeemopbouw heeft als voordeel dat ook de smeerpunten die het verst van de pomp zijn verwijderd de vastgestelde hoeveelheid vet onder volle druk krijgen aangeleverd.

 De pomp is standaard voorzien van een volgzuiger die het niveau van het vet volgt. Dit voorkomt oxidatie van het vet en trechtervorming in het reservoir terwijl de reservoirwand schoon blijft. Het vetniveau is direct zichtbaar. Dankzij de volgzuiger is Twin bij uitstek geschikt voor het gebruik van biologisch afbreekbaar vet.’

De leiding van Next Rental is in handen van de voormalige eigenaren van Rental Force, Chiel Brandenburg en Linda de Groot. Eind 2017 moet er een verhuurvloot van zo’n honderd machines staan.

Slimme inzet van materieel

Directeur Linda de Groot: ‘We willen de kwaliteit van de verhuur naar een hoger niveau tillen, noem het maar een soort van consultancy. Wij helpen ondernemers met een slimme maar vooral juiste inzet van materieel door te beslissen op basis van objectieve en transparante calculaties. Achtereenvolgens maken we een overzicht van het huidige machinepark van de klant, inventariseren het aantal draaiuren per machine, onderzoeken het brandstofverbruik, brengen de totale reparatie- en onderhoudskosten in kaart, nemen de huidige verzekeringspremies onder de loep en kijken samen naar de gestelde doelen van de onderneming.’

Uiteindelijk komt de verhuurderj met een op maat gemaakt ontwikkelplan. ‘Daarin kijken we naar een goede balans tussen koop en huur. Op basis van dit plan brengt Next Rental een vrijblijvend advies uit. We zien dat in de sloopwereld er al veel meer op deze manier wordt omgegaan met tijdelijke inzet van en de keuze voor specifiek materieel. In de bouw en infra is men over het algemeen wat behoudender merken we, maar ook daar is een duidelijke verschuiving gaande.’

Moderne verhuurvloot

Next Rental heeft een complete en moderne verhuurvloot, bestaande uit diverse rupskranen en wielladers die voorzien zijn van de nieuwste technieken en opties. Er is bewust gekozen voor machines die zijn uitgerust met Tier 4 final motoren. Brandenburg en De Groot: ‘Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) vinden we erg belangrijk, en dit heeft ook consequenties voor de aankoop van het materieel. Daarom overwegen we om binnenkort hybride machines in de vloot op te gaan nemen.’

 

Reageer op dit artikel