artikel

Groeiend Staad waakt voor stilstand

Ondernemen Premium

Groeiend Staad waakt voor stilstand

Gezien de huidige positie op de markt, is bijna niet voor te stellen dat Doosan-dealer en –importeur Staad pas vijf jaar bestaat. Maar het is wel zo. In mei 2013, onlangs dus precies vijf jaar geleden, richtten de broers Pieter, Sijmen en Jan Willem Staadegaard het bedrijf op. Inmiddels kent Staad een jaaromzet van bijna 30 miljoen euro. ‘We zijn voortdurend op zoek hoe we dingen beter kunnen doen.’

Wie bij Staad wil gaan werken, komt niet zomaar binnen. Iedere sollicitant maakt eerst kennis met de toekomstige directe collega’s. Daarnaast krijgen ook andere werknemers van het bedrijf een kans om de nieuweling te ontmoeten en vragen te stellen. ‘Bij twijfel gaat het niet door, ook niet als wijzelf wél enthousiast zijn over de kandidaat’, zegt Jan Willem Staadegaard. ‘Iedereen die nieuw binnenkomt, moet passen in de groep en in onze cultuur. Insteek, houding en gedrag zijn belangrijker dan kennis. Je moet samen willen aanpakken, transparant zijn naar je collega’s, geen verborgen agenda hebben. Bij ons werk je in een open, vertrouwde sfeer. Het wij-gevoel, het familiegevoel, is erg belangrijk bij Staad.’

Wij willen transparant zijn. Binnen het bedrijf kennen we geen geheimen voor elkaar.

Jan Willem, met zijn 35 jaar de jongste van de drie broers, noemt een voorbeeld. ‘Een van onze monteurs kwam pas een keer om kwart over drie ’s nachts thuis van wintersport. De volgende middag hadden we om half twee een bedrijfsfeest. Maar een van de andere monteurs had eerst nog een probleem op te lossen met een machine. Na een paar uurtjes slaap is zijn collega de volgende ochtend direct in de benen gekomen om te helpen. Daardoor waren de monteurs ’s middags allebei gedoucht en wel op tijd bij het feest. Dat is toch prachtig? Je moet elkaar willen helpen als het nodig is, dat vinden wij heel belangrijk.’

Vervijfvoudiging omzet

Het focussen op ogenschijnlijk meer zachte kanten als houding en cultuur, heeft Staad behalve veel werkplezier ook keiharde euro’s opgeleverd. Het bedrijf, met vestigingen in Veghel en Bergen op Zoom, draait als een tierelier. Van de crisis zegt Staad geen last te hebben gehad. In vijf jaar tijd groeide de geconsolideerde jaaromzet van 5,6 miljoen euro, naar 28 miljoen euro. Een vervijfvoudiging dus. Het aantal werknemers groeide evenredig mee, van 14 bij de start naar 62 nu. Dat is inclusief de drie broers, die graag willen benadrukken dat de omzetstijging mede is te danken aan de samenwerking met de in Bleiswijk gevestigde Doosan-dealer ELM Bouwmachines.

De oorsprong van Staad heeft alles te maken met Doosan. De Zuid-Koreaanse materieelfabrikant wilde in 2012 het importeurschap voor Nederland, dat toen nog exclusief bij RoAd in Barneveld berustte, herschikken. Het familiebedrijf Staadegaard in Lieshout, dat al importeur was van de landbouw-, tuin-, park- en golfmachines van John Deere, kon Doosan-importeur worden voor Zuid-Nederland. Pieter, Sijmen en Jan Willem Staadegaard waren op dat moment samen met een neef de eigenaars van dit door hun opa gestichte bedrijf. De drie broers stapten uit, namen elf collega’s mee, en richtten Staad op. Staad ging zich volledig richten op grondverzetmachines van Doosan. Staadegaard Lieshout legde de focus voor 100 procent op landbouw, tuin, park en golf.

Salarissen openbaar

Jan Willem (35), Sijmen (39) en Pieter (42) vormen samen de directie van hun bedrijf. Maar in de eerste plaats zijn zij meewerkend voormannen. Pieter doet de verkoop van nieuwe machines, Sijmen de in- en verkoop van gebruikt materieel. Jan Willem is ‘algemeen ondersteunend’. Het personeel wordt voortdurend bijgepraat en op de hoogte gehouden. Maandelijks is er een informatiebijeenkomst waarin alle denkbare ontwikkelingen aan bod komen. Eén keer per kwartaal worden de financiële resultaten van het bedrijf uitvoerig doorgenomen met alle werknemers.

‘Wij willen transparant zijn. Binnen het bedrijf kennen we geen geheimen voor elkaar’, vertelt Pieter. ‘Aan sollicitanten vragen we ook altijd of hun salaris openbaar mag worden. Ooit willen we alle salarissen intern bekend maken. Ja, dit geldt dan uiteraard ook voor de salarissen van ons drieën. Het past niet bij ons om dingen te verzwijgen. Wij vinden dat je duidelijk moet kunnen maken waarom de een meer verdient dan de ander. Dat kan bijvoorbeeld te maken hebben met verantwoordelijkheden, kennis, kunde of ervaring. Het past in ons streven naar transparantie om alle salarissen in de toekomst openbaar te maken. Maar dit doen we pas als iedereen erachter staat. We gaan niemand dwingen.’

Verandering is de enige constante binnen ons bedrijf. Je moet elke avond een beetje slimmer naar bed gaan dan dat je ’s ochtends bent opgestaan.

Klant is leidend

De transparantie strekt zich uit tot buiten het bedrijf. Klanten die het onderhoud zelf willen doen, kunnen hun monteurs door Staad laten trainen om alle kneepjes van de machine goed onder de knie te krijgen.

In de bedrijfsfilosofie is de klant leidend. Staad heeft zijn missie samengevat in één zin: ‘Optimaal presterende machines die helpen onze klanten succesvol te zijn.’ Elke machine die de deur uitgaat, moet 100 procent zijn. Aan de hand van een twintig pagina’s tellende factsheet worden machines vóór aflevering op alle denkbare punten gecontroleerd. Toch is de doorlooptijd flink bekort. Door stroomlijning van de processen kan een mobiele graafmachine nu binnen één week na binnenkomst in de werkplaats worden uitgeleverd aan de klant. Voorheen duurde dit drie weken.

Staad stuurt in alle opzichten maximaal op de tijdige beschikbaarheid van materieel. De voorraad moet op orde zijn, om klanten snel te kunnen bedienen. Daardoor zijn de levertijden vaak relatief beperkt. Wel is de beschikbaarheid van aanbouwdelen soms een probleem. Staad probeert ook hiervoor oplossingen te verzinnen, in samenspraak met Engcon en Eurosteel.

Google Glass

In de afgelopen jaren heeft Staad zich stormachtig ontwikkeld. En het einde is nog niet in zicht, meent Jan Willem. ‘We zijn voortdurend op zoek hoe we dingen beter kunnen doen. Wat je vandaag goed doet, kan dat morgen beter? Verandering is de enige constante binnen ons bedrijf. Je moet elke avond een beetje slimmer naar bed gaan dan dat je ’s ochtends bent opgestaan. Sta open voor nieuwe inzichten en omarm die. Als de generaties vóór ons dit niet hadden gedaan, hadden we nu nog in berenvellen rondgelopen en op reeën lopen jagen.’

Op dit moment experimenteert Staad met een Google Glass-bril voor monteurs. Als een monteur op locatie een probleem heeft waar hij niet gemakkelijk uitkomt, kijkt een meer ervaren monteur mee en wordt gezamenlijk een oplossing gezocht. ‘Van de twintig ideeën, blijven er misschien vijf over. Of één. De rest is leuk geprobeerd. Maar daardoor wordt het voor onze collega’s, en voor onszelf, wel leuker en spannender.’

Materieelpark verjongt

Nu de crisis achter de rug is, is duidelijk waarneembaar dat het materieelpark in ons land verjongt. Sijmen: ‘Boven de 10.000 gedraaide uren gaat bijna alles naar het buitenland. De laatste jaren hebben we ook inruil gezien van machines met 13.000 of zelfs 17.000 uur op de teller. Dat was een gevolg van uitgestelde investeringsbeslissingen door de crisis. Die inhaalslag is nog steeds gaande. Internationaal zien we dat de restwaarde van Doosan-machines steeds verder omhooggaat. Bij mobiele kranen blijft de afschrijving ruim beneden de 10 euro per uur. Ik ken zelfs voorbeelden van 4 à 5 euro per uur. Dat is voor de klant natuurlijk heel aantrekkelijk.’

In de markt blijven er nog voldoende uitdagingen. Bij de rups- en mobiele graafmachines scoort Doosan in Nederland goed. Bij de wielladers zijn Volvo en Caterpillar dominant, en moet Doosan het doen met een bijrol. ‘Maar de DL280 komt eraan’, zegt Pieter. ‘Dat is een wiellader in de klasse van 15, 16 ton. Zoiets hebben we nooit echt gehad. Daar wordt voor Nederland veel van verwacht. Ook bij de minigravers willen we groeien. Verschillende nieuwe modellen zijn in aantocht.’

Hartstikke trots

Los van de groeiambities, blijven de drie gebroeders Staadegaard vooral ook de cultuur van hun bedrijf goed bewaken. ‘Pas kwam een klant op vrijdag tussen de middag een machine ophalen. Een van onze mensen heeft hem toen van tevoren gebeld, om te vragen of hij een frietje wilde mee-eten. Vrijdag is hier namelijk altijd frietdag. Die klant belde ons later op dat hij dit zo attent had gevonden. Het zijn dingen die je niet kunt vastleggen in structuren of protocollen. Dat moet tussen de oren zitten. Als we zoiets terugkrijgen van een klant, zijn we alle drie hartstikke trots. Daar doen we het voor.’

Historie Staadegaard

De historie van het ondernemerschap in de familie Staadegaard gaat terug naar de periode 1913-1920. Familie van Simon Staadegaard, de opa van Pieter, Sijmen en Jan Willem, had toen in Amerika een boerderij. Hier kwam Simon in aanraking met gemechaniseerde landbouw.

Terug in Nederland, begon Simon te handelen in gebruikte tractoren die hij vanuit Engeland importeerde. In 1933 richtte hij een landbouwmechanisatiebedrijf op: S. J. Staadegaard & Zonen B.V. In 1960 namen vier zoons van Simon, onder wie de vader van Pieter, Sijmen en Jan Willem, het bedrijf over. Het dealerschap van John Deere werd in 1969 verkregen. In 2001 werd het bedrijf subdealer van RoAd voor de verkoop van Daewoo-machines in Zuid-Nederland. Daewoo was de voorloper van Doosan.

In 2005 namen Pieter, Sijmen en Jan Willem samen met twee neven het bedrijf van hun vaders over. Eén neef vertrok in 2007. Nog eens vier jaar later, in 2011, werd het regio-importeurschap van John Deere verworven. Toen in 2013 Doosan op de stoep stond met de vraag of Staadegaard daarnaast Doosan-importeur wilde worden voor de zuidelijke provincies, namen de drie broers het besluit om samen verder te gaan. Hun neef ging zich met het oorspronkelijke bedrijf helemaal richten op landbouw, tuin, park en golf. Pieter, Sijmen en Jan Willem kozen voor het grondverzet, en richtten daarvoor Staad op. Dat was midden in de crisis.

Staad werkt exclusief voor Doosan. Inmiddels is het bedrijf ook importeur voor Midden-Nederland.

Meer over Staad

Foto's

Reageer op dit artikel