artikel

190 Volvo-klanten met SMT naar Volvo Days in Zweden

Ondernemen Premium

190 Volvo-klanten met SMT naar Volvo Days in Zweden

In thuisland Zweden showde Volvo Construction Equipment de afgelopen weken zijn complete gamma aan duizenden bezoekers. SMT vloog vanuit Nederland, België en Luxemburg 190 klanten in voor deze Volvo Days. Volgens Heino Westdijk, CEO van SMT Benelux, is het evenement van onschatbare waarde. ‘Hier ontstaan relaties voor het leven.’

De historie van de Volvo Days gaat terug tot 1958. In dat jaar onthaalde de Zweedse materieelfabrikant voor het eerst een groep klanten op een uitgebreide productpresentatie. Gaandeweg groeide het evenement uit tot wat het nu is: bezoekers uit alle windstreken worden ingevlogen om nader kennis te maken met het complete programma van Volvo CE. Spectaculaire demonstraties zijn een terugkerend onderdeel van het festijn. Daarnaast krijgen bezoekers de mogelijkheid om machines uitgebreid zelf te testen.

Steengroeve als locatie voor Volvo Days

Sinds 1985 is het Volvo CE Customer Center nabij Eskilstuna de vaste locatie voor de Volvo Days. Eskilstuna is een oude industriestad, met de bijnaam ‘de Stad van Staal’. Twaalf kilometer ten noordoosten hiervan ligt een steengroeve die zich perfect leent voor de demonstraties die Volvo haar gasten graag wil voorschotelen. Daarom is de fabrikant hier tevens neergestreken met zijn klantcentrum.

Tijdens het bezoek van de SMT-delegatie was opnieuw een uitgebreide demonstratie te zien. In een show die ruim een uur duurde, kwamen alle modellen van Volvo CE voorbij. Bandenkranen, rupsgraafmachines, wielladers en dumptrucks trokken voorbij in soorten en maten, soms begeleid door knallend vuurwerk en rookpotten. Op diverse manieren werden de mogelijkheden en kracht van de machines getoond. Tussendoor gaf een presentator een toelichting op het gedemonstreerde materieel.

De gasten uit Nederland, België en Luxemburg waren diep onder de indruk van de show. Onder meer bij de presentatie van de R100E, een in april gelanceerde dumptruck met een eigengewicht van 68 ton en een laadvermogen van 100 ton, keken de bezoekers hun ogen uit. ‘Het Monster’ wordt dit gevaarte bij Volvo wel genoemd.

Zelf draaien

Na de demonstraties werd gretig gebruik gemaakt van de mogelijkheid om zelf te draaien op het aanwezige materieel. De grootste en zwaarste machines trokken de meeste aandacht. Zo vormden zich soms lange wachtrijen bij de R100E-dumper, de 95-tons graafmachine EC950E en de L350H-wiellader. Dat de kolossale dumptruck zo licht stuurde, wekte verbazing. ‘Het lijkt wel een botsautootje, en het is ook nog een automaat. Je merkt totaal niet dat je 168 ton bestuurt’, zo merkte een van de deelnemers op.

Dit is de manier waarop wij onszelf en Volvo graag presenteren.

Heino Westdijk, CEO van SMT Benelux, zag het geheel tevreden lachend aan. ‘Dit is de manier waarop wij onszelf en Volvo graag presenteren’, zei hij. ‘Alles wat Volvo heeft te bieden, laten we hier zien en kan door onze gasten worden uitgeprobeerd. Ik maak de Volvo Days nu voor de vierde keer mee, en ik vind het een topevenement. Daarom hebben we er ook heel bewust voor gekozen om veel klanten mee hiernaartoe te nemen.’

Totale beleving van Volvo en SMT

De kracht van het evenement is volgens Westdijk de diepgang. ‘Hier kan je écht draaien. Als klant kan je bovendien in contact komen met de productspecialisten van Volvo, en met de mensen achter SMT. Verder zie je hier ons complete gamma. Bij onze hoofdvestiging in Emmeloord hebben we uiteraard niet altijd alles staan. Tijdens de Volvo Days vind je de totale beleving. De beleving van het merk Volvo, en van SMT. Op deze manier proberen wij het DNA van het product en van SMT mee te geven aan onze klanten.’

Westdijk beaamt dat het voor SMT een flinke investering is om zoveel mensen in te vliegen, te laten overnachten en te voorzien van eten en drinken. ‘Maar als je iets doet, moet je het goed doen. Hier bouwen we relaties voor het leven.’

Bezoek aan fabriek van Steelwrist

Als onderdeel van de Volvo Days bracht de SMT-delegatie ook een bezoek aan de nagelnieuwe fabriek van Steelwrist in Rosersberg, onder de rook van de luchthaven Arlanda bij Stockholm. CEO en medeoprichter Stefan Stockhaus, die het bedrijf in augustus 2005 samen met zijn compagnon Markus Nilsson lanceerde, vertelde vol trots over de groei die Steelwrist in dertien jaar tijd heeft doorgemaakt. Sinds 2009 is het bedrijf een vaste toeleverancier van Volvo. Stockhaus: ‘In 2017 hebben we met Steelwrist meer nieuwe producten gelanceerd dan ooit tevoren. We zijn de snelst groeiende tiltrotatorfabrikant ter wereld. In 2018 gaan we nieuwe markten aanboren in Japan en Italië. Ook Brazilië komt eraan. Met deze nieuwe fabriek zijn wij klaar voor wereldwijde expansie.’

De bezoekers van de Volvo Days hebben genoten. Zonder uitzondering waren ze positief en enthousiast. ‘Je kan hier machines testen die je in Nederland normaal gesproken niet ziet. Ik vond het geweldig’, zei een van de SMT-gasten. ‘Fantastisch dat Volvo en SMT dit doen. En ook heel slim. Hier hebben we het over twintig jaar nog over’, luidde het oordeel van een ander. Het waren reacties die Heino Westdijk als muziek in de oren klonken. ‘Hier doen we het voor. Dit is precies wat we beogen.’

Foto's

Reageer op dit artikel