artikel

Hoe apps de bouwplaats veiliger en efficiënter maken

Ondernemen

Op een slimme bouwplaats horen zonder meer smartphone- en tablet-apps thuis. Algemene apps zijn er in overvloed, maar er zijn er ook talrijke toegespitst op onze sector. Stuk voor stuk apps waardoor je efficiënter kunt werken en in bepaalde gevallen papier achterwege kunt laten.

Hoe apps de bouwplaats veiliger en efficiënter maken

Het antwoord op de vraag welke apps het werken op en rond de bouwplaats gemakkelijker en overzichtelijker maken, is enorm omvangrijk. Niet bouwgerelateerd, maar wel heel handig en praktisch is bijvoorbeeld WhatsApp. Gratis en snel en je kunt eenvoudig communiceren met veel personen. Even een foto of video delen om een situatie of probleem te schetsen, maakt zoveel meer duidelijk dan een telefoontje of een geschreven e-mail.

Ook wat betreft bouwgerelateerde apps is het aanbod talrijk. In dit artikel geven wij een beknopt overzicht. Hierbij beperken we ons tot enkele categorieën, waarin willekeurige voorbeelden aan bod komen:

  • Veiligheid & Arbo
  • Opleiding, training & advies
  • Onderdelen & gebruikt materieel
  • App van applicatie

10 jaar apps

Met het 10-jarig bestaan van de Apple iPhone afgelopen jaar, bestonden smartphone-apps eveneens 10 jaar. App staat voor applicatie ofwel toepassing of programma, en het is in feite gewoon een softwareprogramma voor mobiele apparaten. Niet alleen voor smartphones en tablets, maar steeds vaker ook voor bedieningsterminals met een internetverbinding.

In eerdere afleveringen van De Slimme Bouwplaats kwamen al diverse apps aan bod, zij het allemaal bedrijfseigen of niet-publieke apps. Hoewel getypeerd als app, zijn het in veel gevallen eigenlijk een soort van displays voor informatie die elders op een server, ‘in de cloud’, staat weergeven. De feitelijke toepassing, de app, draait niet op het mobiele apparaat zelf, maar op een webserver. De telematica-apps van machinebouwers werken vaak ook op deze wijze.

Inzicht in het machinegebruik

De toepassing zelf en de data staan op de webserver en de app toont de beschikbare gegevens zoals gewerkte uren, stationair draaiende uren, brandstofniveau en locatie. Alarmeringen zoals een sterk dalend brandstofniveau of een ongeoorloofde beweging van de machine buiten een vooraf bepaald gebied (Geofence), zijn voor gebruiker en eigenaar handig om (brandstof) diefstal te voorkomen. Ook zijn onderhoudsindicaties voor machines in de verhuur en op locatie handig en deze helpen stilstand te voorkomen en zo kosten te besparen.

Apps gericht op veiligheid en arbo

Een categorie apps die ontegenzeggelijk zijn nut bewijst op en rond de bouwplaats, zijn apps gericht op veilig werken, in de breedste zin van het woord. Daaronder vallen ook apps voor KLIC-meldingen waarvan gebruikers van het BouwMachine-forum (www.bouwmachineforum.nl) aangeven dat zij deze graag gebruiken.

Volgens het Agentschap Telecom waren er in 2016 in totaal 526.914 graafmeldingen en daarbij 34.122 incidenten (6,5%). Het Kabel en Leiding Overleg (KLO) heeft zich tot doel gesteld om in 2018 minder dan 25.000 graafschades te hebben. Daarbij moet de door Agentschap Telecom en KLO ontwikkelde ‘Keetkaart’ met de onderdelen uit de gebiedsinformatie (KLIC) op de graaflocatie aanwezig zijn. De bijbehorende gratis app Veilig Graven helpt de KLIC-informatie goed te gebruiken en bevat instructiefilmpjes over veilig graven.

Hiernaast zijn momenteel nog twee aanbieders van publieke apps voor KLIC-meldingen actief. Geodirect biedt de Geolantis KLIC Viewer-app aan voor een vast bedrag van 10 euro per maand (exclusief kosten Kadaster), ongeacht het aantal KLIC-meldingen dat je doet. De app heeft volgens het bedrijf duizenden gebruikers. GOconnectIT voorziet in de Klic App Cloud en rekent per KLIC-melding 8 tot 14 euro (exclusief kosten Kadaster), afhankelijk van het aantal gebruikte modules. Particulieren kunnen de app ook eenmalig gebruiken voor 32 euro (inclusief kosten Kadaster). Inmiddels gebruiken ruim 25.000 gebruikers de app, aldus GOconnectIT.

Heijmans GO!

Er zijn ook aannemers en bouwbedrijven die de veiligheid op en rond de bouwplaats met een app willen bevorderen. Een voorbeeld daarvan is Heijmans GO! waarmee onveilige situaties eenvoudig vastgelegd kunnen worden, inclusief een foto van de genomen maatregelen.

Speciaal bedoeld voor werknemers en zzp’ers die in de bouw, infra en afbouw werken, is de Bouw Veilig-app van de FNV met informatie uit de Arbo-catalogi bouwnijverheid, handige checklijsten en een overzicht van risico’s en maatregelen. En als je dan toch FNV intypt in de Applestore of Google Play Store, dan kom je vanzelf de Decibelmeter-app tegen die via de microfoon van je telefoon het geluidsvolume in decibel (dB) meet. Boven 85 dB betekent gehoorbescherming verplicht. CNV doet ook een duit in het zakje met Vorstverlet- en Hitte-index-apps. De eerste kwam eind februari goed van pas…

Opleiding, training en advies

De opkomst van AR (Augmented Reality, ofwel: toegevoegde realiteit) en VR (Vituele Realiteit) biedt extra en levensechte mogelijkheden voor opleiding en training. AR- en VR-apps kunnen in combinatie met een AR/VR-bril of smartphonehouder dure simulatoren vervangen en vormen een goede aanvulling op praktijktrainingen en -testen. Feitelijk heb je daarmee altijd een professionele instructeur bij de hand. Zoals Cat VR Learning van Caterpillar. Ook andere fabrikanten, zoals Komatsu, zijn er druk mee bezig. Machinisten kunnen snel zoeken naar bepaalde instructies of foutmeldingen en een handleiding wordt ineens interactief en visueel door de toevoeging van instructiefilmpjes.

Niet alleen voor machinisten, ook voor fabrieksmedewerkers en servicemonteurs bieden apps in combinatie met AR/VR-brillen enorm veel potentie om ‘first time right’ te werken. Virtuele aanwijzingen worden via de bril geprojecteerd en helpen bij montage, onderhoud en reparatie.

Vertegenwoordigers en verkopers, zowel van machines als apparatuur, zullen je steeds vaker adviseren met behulp van apps op een tablet. Zo gebruikt Volvo CE apps waarmee verkopers eenvoudig het juiste uitrustingsstuk bij een machine kunnen zoeken en die alle relevante data ervan weergeven.

Hoewel ze er wellicht wat minder actief mee zijn in het grondverzet dan in de landbouw, biedt elke bandenfabrikant bandenspanningsapps aan die je adviseren bij het vinden van de juiste bandenspanning passend bij een bepaalde belasting. Vaak heb je via de app ook toegang tot (technische) documentatie. ATG introduceerde bijvoorbeeld eind vorig jaar de ATG Tire-app.

Onderdelen en gebruikt materieel

Onderdelen bestellen doe je bij steeds meer bedrijven tegenwoordig ook snel en eenvoudig via een app. Datzelfde geldt voor de zoektocht naar gebruikt materieel. Het zijn niet alleen webshops met gebruikt materieel die het aanbod via een app zichtbaar maken, ook fabrikanten en importeurs doen dat.

Het voordeel dat importeurs die meerdere landen en/of regio’s bewerken hebben, is dat ze het aanbod uit meerdere landen bundelen en dat je als geïnteresseerde dus meer keus hebt. Vanzelfsprekend zijn ook importeurs en dealers daarbij gebaat, omdat de verkoop van gebruikt materieel de verkoop van nieuw materieel vaak beïnvloedt.

Meer over Digitalisering

Foto's

Reageer op dit artikel