artikel

Obo grondverzetbanden ‘Made in Holland’

Ondernemen

Omdat banden produceren in Europa te duur werd, verkasten tal van producenten afgelopen decennia hun productie naar het verre oosten. Dan is het op z’n minst opvallend dat bandenvernieuwer Obo in ons land nu juist start met de productie van grondverzetbanden. Directeur Peter Schrijver vertelt hoe, wat en waarom.

Obo grondverzetbanden ‘Made in Holland’
Peter Schrijver, algemeen directeur van Obo in Hardenberg: ‘Met de overname door Magna kreeg Obo een enorme impuls en dienen zich nieuwe kansen in de markt aan.’

Obo werd in 1959 opgericht in het Overijsselse Beerzerveld en ontpopte zich van een bandenservicebedrijf tot Nederlands enige gespecialiseerd bandenvernieuwer voor de agrarische en grondverzetsector. Bij het bedrijf worden jaarlijks duizenden karkassen van een nieuwe loopvlak voorzien. Sinds 1 januari 2017 is Obo een volle dochter van Magna Tyres Group in Waalwijk. Met de overname door het bedrijf van Michael de Ruijter, heeft Obo haar focus naast het retreaden van banden ook op de productie van nieuwe banden van het merk Magna gelegd. Obo is daarmee de enige producent van grondverzetbanden in ons land.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: waarom maken jullie nu grondverzetbanden?

Made in Holland. De grondverzetbanden voor Magna geproduceerd door Obo zijn de enige grondverzetbanden die deze vermelding mogen voeren. Al gebied de eerlijkheid wel te zeggen dat de grondstoffen in de vorm van karkassen uit het verre oosten komen.

Made in Holland. De grondverzetbanden voor Magna geproduceerd door Obo zijn de enige grondverzetbanden die deze vermelding mogen voeren. Al gebied de eerlijkheid wel te zeggen dat de grondstoffen in de vorm van karkassen uit het verre oosten komen.

‘We maken de banden dus voor ons moederbedrijf Magna Tyres in Waalwijk. Hun bandenproductie vindt in Azië plaats, maar door de sterk aantrekkende markt voor OEM- en vervangingsbanden, kunnen de fabrieken daar de vraag niet aan. Er is te weinig vulcanisatiecapaciteit. Door in Hardenberg productiecapaciteit te creëren, lukt het Magna wel om aan de klantvraag te voldoen.’

Je kunt in Hardenberg zomaar nieuwe banden gaan maken?

‘Het productieproces is voor een deel gelijk aan het proces voor vernieuwing. Bij het banden vernieuwen gebruiken we dezelfde machines en soort rubber als bij de productie van nieuwe banden.’

Ik hoorde tijdens de opening van de fabriek ook iets over importheffingen en VS…

‘Klopt, dat is de tweede reden waarom we in Hardenberg banden zijn gaan produceren. Wanneer je vanuit Azië banden exporteert naar Amerika, leggen de Amerikanen je een hogere importheffing op dan wanneer je vanuit bijvoorbeeld Nederland exporteert. Die hogere importheffing maakt het heel interessant om banden in ons land te produceren.’

Waar in Azië vijf man met de productie van een band bezig zijn, hebben we hier maar één medewerker nodig.

Maar wordt dat importheffingsvoordeel niet tenietgedaan door de hogere productiekosten die we in ons land hebben? De productie verschoof toch juist dáárom naar het verre oosten?

Nieuw is dat Obo haar vernieuwde banden voortaan ook onder haar eigen merknaam verkoopt. Wanneer er Obo op een band staat, betreft het dus altijd een bestaand karkas dat een nieuw loopvlak heeft gekregen.

Nieuw is dat Obo haar vernieuwde banden voortaan ook onder haar eigen merknaam verkoopt. Wanneer er Obo op een band staat, betreft het dus altijd een bestaand karkas dat een nieuw loopvlak heeft gekregen.

‘We kunnen de productiekosten op een vergelijkbaar niveau als in Azië houden, doordat we heel veel hebben geautomatiseerd en ontzettend efficiënt werken. Aan het opruwen van het karkas en het aanbrengen van rubber op het karkas bijvoorbeeld komt geen mensenhand te pas. De volautomatische extruder die we nu hebben bijvoorbeeld, werkt twee keer zo snel als de oude machine. Waar in Azië vijf man met de productie van een band bezig zijn, hebben we hier maar één medewerker nodig. Daarnaast verspillen we hier nauwelijks tot geen materiaal en zijn we heel flexibel in de productie. We kunnen razendsnel schakelen tussen het maken van nieuwe banden en het vernieuwen van banden. We kunnen onze persen altijd bezet hebben.’

De karkassen maken jullie niet zelf, maar komen uit Azië. Waarom?

‘De productie van stalen karkassen is een gespecialiseerd werk dat speciale machines en vakkennis vraagt. Die productie krijgen wij met de aantallen die wij produceren nooit rendabel hier. Magna heeft in Azië wel de juiste equipment voor de productie van karkassen. Dan is het aanzienlijk goedkoper om die in te voeren dan om ze hier te maken.’

Uiteindelijk willen we hier in Hardenberg enkele duizenden nieuwe banden per jaar gaan maken.

Drie soorten nieuwe banden

Het bedrijfspand van Obo stamt uit 2006. Van binnen ging het bedrijf compleet op de schop: technische installaties werden vernieuwd, machines verplaatst, nieuwe machines geplaatst en hangbanen vernieuwd en uitgebreid. De buitenzijde is binnenkort aan de beurt.

Het bedrijfspand van Obo stamt uit 2006. Van binnen ging het bedrijf compleet op de schop: technische installaties werden vernieuwd, machines verplaatst, nieuwe machines geplaatst en hangbanen vernieuwd en uitgebreid. De buitenzijde is binnenkort aan de beurt.

In Hardenberg maakt Obo voor Magna op dit moment drie banden; twee grondverzetbanden en een band voor de agrarische sector. De grondverzetbanden zijn de M-terrain in de maat 26.5R25 en de MA02 in de maat 29.5R25. De M-terrain is met name voor de mijnbouwmarkt, met de MA02 doelt Magna op de buitenlandse maar zeker ook de Nederlandse markt. De geplande productie ligt tussen 1500 en 2000 stuks voor dit jaar.

Bij deze drie banden blijft het vast niet.

‘Ons doel is inderdaad om het assortiment in de nabije toekomst verder uit te breiden. Daarvoor investeren we in een nieuwe persen en mallen. Het aantal persen is in een bandenfabriek namelijk altijd de bottleneck: vulcaniseren kost veel tijd. Met het oog op die uitbreiding is de routing in onze fabriek al compleet aangepast. Het ‘vuile’ werk zoals het ruwen van de karkassen is gescheiden van het schone werk zoals het opbrengen van het rubber en het vulcaniseren. Om de productiecapaciteit verder te verhogen, gaan we van een 1-ploegendienst naar een 3-ploegendienst. Daarmee gaan we per vulcanisatiepers van twee naar vijf grote banden per dag. Uiteindelijk willen we hier in Hardenberg enkele duizenden nieuwe banden per jaar gaan maken.’

De markt voor vernieuwen blijft interessant voor ons, al groeit die markt inderdaad niet sterk door de concurrentie van budgetbanden.

De vernieuwingsmarkt staat onder druk, jullie verschuiven de productie van vernieuwen naar nieuwe banden. Betekent dit dat Obo uiteindelijk alleen nog maar nieuwe banden gaat produceren?

‘Absoluut niet. De markt voor vernieuwen blijft interessant voor ons, al groeit die markt inderdaad niet sterk door de concurrentie van budgetbanden. Voordat Obo ruim een jaar geleden werd overgenomen door Magna, was de focus nog om te groeien in de vernieuwingsmarkt. Onder andere door ons te richten op de vernieuwing van rubberen tracks en private label-vernieuwingen; niches waarin wij niet heel actief waren. Met de komst van Magna hebben we duidelijk voor een compleet andere strategie gekozen. We maken nieuwe banden onder de merknaam Magna en de banden die we vernieuwen heten OBO. De prijzen van die vernieuwde banden liggen zo’n 30% onder die van nieuwe banden; zeventig procent van de waarde van een band zit immers in een goed karkas. Vanuit die gedachte wedden we heel duidelijk op twee paarden.’

Obo’s bandenproductie

BouwMachines volgde de productie van een nieuwe band bij bandenvernieuwer en sinds kort ook bandenfabrikant Obo in Hardenberg. Het bedrijf is de enige producent van grondverzetbanden in ons land. De banden worden geproduceerd voor Magna, het moederbedrijf van Obo, en over de hele wereld verkocht. Bekijk in de fotoplayer hieronder stap voor stap het productieproces.

Foto's

Reageer op dit artikel