artikel

Staad en Anema willen rust in de markt met Doosan

Ondernemen Premium

Staad en Anema willen rust in de markt met Doosan

Doosan hoopt zijn marktaandeel in Nederland de komende jaren verder te vergroten. Daarvoor staan nu definitief twee importeurs aan de lat: Anema Arum voor Friesland, Groningen, Drenthe en Noord-Holland, Staad voor de rest van het land. Beide bedrijven zijn heilig overtuigd van de groeipotentie voor Doosan. De gevoerde discussies over eerdere dealergebieden hopen zij zo snel mogelijk achter zich te laten. ‘We willen rust in de markt, daar hebben onze klanten ook behoefte aan.’

Jarenlang is er onduidelijkheid geweest over het dealer- en importeurschap van Doosan. RoAd in Barneveld was geruime tijd de enige importeur voor Nederland. Machines werden veelal uitgeleverd via subdealers, waaronder Staad en Anema. Na een conflict tussen Doosan en RoAd, werd het importeurschap uiteindelijk gegund aan Staad en Anema.

Almat in het Gelderse Laren, dat sinds 2008 via RoAd ook Doosan-machines verkocht, kondigde in het voorjaar van 2017 aan het importeurschap voor Midden-Nederland te hebben verworven. Dit bleek echter gebaseerd op een mondelinge toezegging van Doosan, zei Almat achteraf. In december volgde berichtgeving door Staad dat zij naast Zuid-Nederland voortaan ook de import, leveringen en service voor Midden-Nederland doet. Staad is gevestigd in Veghel en Bergen op Zoom.

Twee importeurs van Doosan

‘Het moet nu voor iedereen duidelijk zijn dat er in Nederland namens Doosan twee importeurs zijn: Staad en Anema’, zeggen algemeen directeur Jan Willem Staadegaard van Staad, en Siep Anema, eigenaar-directeur van Anema Arum, tijdens een gezamenlijk gesprek met BouwMachines. Aanleiding voor het gesprek is de nieuwe overeenkomst tussen Staad en Doosan over het importeur- en dealerschap voor Midden-Nederland. Aan tafel zijn verder aangeschoven Staadegaards broers, en mede-eigenaren van Staad, Pieter Staadegaard en Sijmen Staadegaard, en Nelleke Hilarides namens Anema.

Iedere klant vraagt zich af: met wie ga ik voor de komende jaren in zee? Het gaat niet alleen om vandaag, morgen of overmorgen, maar ook om de langere termijn.

‘Het is goed om samen op te trekken. Er is veel veranderd in het Doosan-netwerk, daarom willen wij naar de markt toe nu eensgezindheid uitstralen’, zegt Jan Willem Staadegaard. Siep Anema: ‘Er is gigantisch veel rumoer geweest. Met RoAd, zonder RoAd. Met Almat, zonder Almat. Voor de klanten van Doosan is het van belang dat er duidelijkheid komt. Dat leidt tot rust in de markt, en daar heeft iedereen behoefte aan.’

Duidelijkheid voor klanten

Pieter Staadegaard wijst erop dat bedrijven die een Doosan-machine kopen of leasen, willen weten waar zij aan toe zijn. ‘Iedere klant vraagt zich af: met wie ga ik voor de komende jaren in zee? Het gaat niet alleen om vandaag, morgen of overmorgen, maar ook om de langere termijn. Klanten willen weten bij wie ze terecht kunnen voor service en onderhoud. Voor iedereen moet helder zijn dat er nu twee door Doosan gesteunde partijen in de markt actief zijn.’

Volgens Siep Anema is er nog veel verwarring. ‘Klanten zijn op zoek naar de juiste leverancier. Dat geldt ook voor bedrijven die al een Doosan hadden.’ De onduidelijkheid is mede veroorzaakt door de Zuid-Koreaanse fabrikant zelf, meent Anema. Nadat Doosan de samenwerking met RoAd definitief had opgezegd, stelde Anema aan Doosan voor om Nederland te verdelen tussen Staad en hemzelf. Maar er ‘moest en zou’ een derde importeur komen. ‘Die draai van 180 graden, waarbij twee partijen voor Doosan opeens toch voldoende was, kwam onverwacht’, merkt Anema op.

Reorganisatie bij Doosan Europa

Voor Staad pakte de koerswijziging bij Doosan goed uit. ‘Wij werden op een gegeven moment gebeld met het verzoek om naar Praag te komen, waar Doosan kantoor houdt. Daar werd aan ons gevraagd of wij ook Midden-Nederland wilden doen. Vervolgens was het binnen twee weken geregeld’, aldus Jan Willem Staadegaard.
Het Nederlandse geharrewar voltrok zich tegen de achtergrond van een ingrijpende reorganisatie bij Doosan in Europa. Er kwamen nieuwe mensen aan het bewind, en dat heeft vermoedelijk mede geleid tot de nieuwe visie op het importeurschap voor Nederland, denken Staadegaard en Anema.

Staad ziet verkopen stijgen

Daarnaast had Staad zich in Zuid-Nederland ruimschoots bewezen als een krachtige importeur en leverancier. Het bedrijf wist de afgelopen jaren steeds meer nieuwe en gebruikte machines te verkopen. In 2015 ging het om 214 stuks, een jaar later om 274 exemplaren. Vorig jaar werd de stijgende lijn doorgetrokken naar in totaal 315 verkochte nieuwe en gebruikte machines.
‘We hebben er heel hard aan moeten trekken’, weet Jan Willem Staadegaard. ‘Je moet jezelf bewijzen, en ik denk dat wij dat de afgelopen jaren hebben gedaan. Ook daarom heeft Doosan ervoor gekozen om de samenwerking met ons uit te breiden.’

Kritische inbreng

Staadegaard en Anema roemen de samenwerking met Doosan. De lijnen zijn kort, en naar kritische inbreng vanuit Nederland wordt serieus geluisterd. ‘Natuurlijk hebben wij weleens kritiek. Maar dat is opbouwende kritiek, en dat weet Doosan ook. Nederland is voor Doosan een interessante markt, waar zij een hoog marktaandeel heeft. Daarom zijn onze vragen en opmerkingen altijd welkom’, vertelt Sijmen Staadegaard.

Je moet jezelf bewijzen, en ik denk dat wij dat de afgelopen jaren hebben gedaan. Ook daarom heeft Doosan ervoor gekozen om de samenwerking met ons uit te breiden.

Anema sloot voor Noord-Nederland een contract in 2014, Staad deed dit voor Zuid-Nederland in 2013. Voor Midden-Nederland werden in december 2017 de handtekeningen gezet door Staad en Doosan. Staad en Anema hebben een heilig geloof in het ‘oranje’ van het Zuid-Koreaanse merk. Beide bedrijven gaan voor maximale continuïteit. ‘Als dealer ben je niet van de ene op de andere dag hierop ingespeeld. Dat heeft tijd nodig. Pas daarna ga je zien dat je inspanningen effect hebben’, zegt Pieter Staadegaard.

Sneller machines opbouwen

Intussen is Staad druk bezig met het verder stroomlijnen van de interne processen. Het opbouwen van een mobiele machine in Veghel duurde in het begin drie weken, nu is dat nog een week. Vooraf worden alle details met de klant doorgesproken. De monteurs in de werkplaats krijgen de beschikking over een opbouwboek waarin exact staat aangegeven aan welke specifieke wensen van de klant de machine moet voldoen. ‘Doordat we volume hebben, kunnen we dingen steeds beter en sneller doen. Onze medewerkers dragen daar zelf veel ideeën voor aan. Dat koesteren we ook. Die jongens zijn hier de hele dag mee bezig, zij weten als geen ander wat er valt te verbeteren’, vertelt Pieter Staadegaard.

Anema: ‘Een geluk is ook dat Doosan een merk is dat bereid is om erg ver mee te gaan met de wens van de klant. We kijken naar wat wél kan, en niet naar wat níet kan. Ik zeg nooit nee. Doosan weet dat ook. Andere merken zijn soms minder makkelijk. De wil om het klanten naar de zin te maken, is bij Doosan echt heel groot. Dat is voor ons erg fijn werken.’

Twee importeurs, drie dealers

Doosan wordt nu in Nederland vertegenwoordigd door twee importeurs en drie dealers.
Anema (voor Noord-Nederland) en Staad (voor Midden- en Zuid-Nederland) zijn de importeurs. Voor Noord-Nederland is Anema tevens de dealer-leverancier. Staad is dealer-leverancier voor het grootste gedeelte van Midden- en Zuid-Nederland. In de provincie Zuid-Holland en een deel van de provincie Utrecht treedt ELM in Bleiswijk op als dealer-leverancier. ELM betrekt de machines van Staad.
Almat zegt voornemens te zijn voor haar eigen, bestaande klanten de service en het onderhoud aan Doosan-machines te blijven verrichten. Reeds via Almat bestelde machines worden de komende tijd ook nog door het Larense bedrijf geleverd. Nieuwe bestellingen kan Almat niet meer aannemen.

Foto's

Reageer op dit artikel