artikel

60-jarig Verhoeven greep crisis aan om te groeien

Ondernemen

Ze draaien er niet omheen, Verhoeven-eigenaar Gerard Verhoeven en zijn algemeen directeur Johan van Rozendaal: ‘De crisis heeft ook hier flinke sporen achtergelaten, maar heeft wel nut gehad. Om het hoofd boven water te kunnen houden, hebben we versneld keuzes moeten maken. En die keuzes pakten goed uit. Het bedrijf staat er na zestig jaar puik bij en is helemaal klaar voor de komende zestig jaar.’ 

60-jarig Verhoeven greep crisis aan om te groeien
Gerard Verhoeven (links) en Johan van Rozendaal: ‘Over zestig jaar zijn we nog steeds een familiebedrijf.’ 

De naoorlogse jaren. Nederland wordt weer steen voor steen opgebouwd en tegelijk geherstructureerd. Mens en machine werken keihard aan nieuwe woningen, bedrijven, wegen en kanalen. Om de agrarische productie op te schroeven worden aan de lopende band ruilverkavelingen uitgevoerd.

Bekijk ook de fotoserie onderaan dit artikel!

De jonge Tinus Verhoeven uit Leende ziet als zoon van de lokale dorpssmid dat grondverzetmachines flink te lijden hebben onder het zware werk. Geld voor nieuwe loopwielen, sprockets en rupsen is er echter niet. Oplassen is de (goedkope) remedie. Smidszoon Tinus ziet zijn kans schoon en begint samen met zijn broer Gebr. Verhoeven Oplasbedrijf en legt daarmee de basis voor een inmiddels zestig jaar oud internationaal opererend bedrijf in de grondverzetbranche met zo’n 250 medewerkers.

Je bent vast beretrots op je vader?

Gerard Verhoeven glimlacht. ‘Zeker, hij heeft toen zijn kans schoon gezien en de stap gezet naar een eigen bedrijf. Wat hij goed heeft gedaan in die beginjaren, is verder kijken. Wat doet de markt, hoe kunnen we daarop inspelen? Toen de economie begon aan te trekken en er meer geld kwam, bood hij klanten ook nieuwe rijwerken aan. Die importeerde hij uit Duitsland en Italië. Omdat het revisiewerk nogal wat pieken en dalen kende, zocht vader er ook werk bij. Hij ging in de handel. Hij kocht gebruikte machines, knapte ze in de loze uren op en verkocht ze vervolgens weer. Daarmee legde hij de stevige basis voor het huidige Verhoeven.’

Wat hij goed heeft gedaan in die beginjaren, is verder kijken. Wat doet de markt, hoe kunnen we daarop inspelen?

Je vader is nog altijd betrokken bij het bedrijf?

Gerard Verhoeven: ‘Betrokken zeker, actief niet meer. Hij is de tachtig inmiddels gepasseerd, maar laat zich hier nog regelmatig zien. Waar hij veel plezier aan beleeft, is de betrokkenheid van onze mensen bij het bedrijf. Die is nog net zo goed als in de beginjaren.’

Komatsu en Takeuchi

Wanneer Gerard Verhoeven het stokje van zijn vader overneemt, krijgt het bedrijf een nieuwe impuls. Naast rijwerken en gebruikte machines worden ook nieuwe machines verkocht: Verhoeven wordt importeur van het Japanse Komatsu. In 1997 komt daar Takeuchi bij. Ruim tien jaar geleden verdwijnt het importeurschap van Komatsu weer – onder andere omdat het machine-aanbod elkaar overlapt – en richt Verhoeven zich qua graafmachines volledig op de verkoop van Takeuchi in de Benelux.

Het gaat goed met Verhoeven, jullie groeien voorspoedig. Maar dan is daar de crisis die zijn weerga niet kent.

Gerard Verhoeven: ‘Die hakte er ook voor ons flink in. We zagen de omzet aan alle kanten inzakken, bij bepaalde bedrijfsonderdelen halveerde ze zelfs. Ik heb er verschillende nachten van wakker gelegen: hoe moet dit verder? Voor mij was het zo klaar als een klontje dat ik moest ingrijpen, anders glipte het bedrijf uit mijn vingers. Je hoort meningen en krijgt adviezen, maar als ondernemer moet jij beslissen. Het zijn helse keuzes, maar je móet. Ik heb vervolgens mijn plan getrokken. Ik wilde niet krimpen omdat ik dan mensen moest ontslaan. Onze mensen zijn betrokken, vakkundig en servicegericht. Het was mijn stellige overtuiging dat als ik mensen zou moeten laten gaan, dat ik die na de crisis niet weer zou kunnen krijgen.’

Het was mijn stellige overtuiging dat als ik mensen zou moeten laten gaan, dat ik die na de crisis niet weer zou kunnen krijgen

Als je niet wilt krimpen, hoe ga je de crisis dan te lijf?

Gerard Verhoeven: ‘Door te groeien, onze omzet te vergroten waardoor ik mijn mensen aan het werk kon houden. Groeien was sowieso onze doelstelling, maar het moest nu sneller dan gepland. Ik heb goed naar de markt gekeken en ingespeeld op behoeften. Zoals de verhuur van Takeuchi-graafmachines. Daarmee creëer je voor bedrijven een flexibele machineschil waar in crisistijd maar zeker ook direct daarna behoefte aan is.’

Van onafhankelijk VTS tot India

Om de gewenste groei te realiseren, wedde Gerard Verhoeven niet op één paard. Het was zijn overtuiging dat het bedrijf zich over de volle breedte versneld moest ontwikkelen. Zo bracht hij de productie van onderwagens voor machinebouwers onder in het zelfstandige bedrijf VTS. Als onafhankelijke marktpartij is VTS interessanter voor afnemers dan als onderdeel van Verhoeven. Verder breidde Verhoeven haar Takeuchi-afzetgebied uit richting Duitsland en Polen, waar Frank Evers de leiding heeft. Ook de handel in rijwerkdelen werd geïnternationaliseerd. De grootste stap die Verhoeven in de crisisjaren zette is het verplaatsen van de bakkenproductie naar India. Daar worden in een nieuwe fabriek voor allerlei klanten – vooral onder private label – maandelijks zo’n 6.000 bakken gemaakt. Met deze productieverplaatsing realiseerde Verhoeven een aanzienlijk lagere kostprijs en kwamen mensen vrij die binnen de andere, groeiende, geledingen van het bedrijf keihard nodig waren.

Groeien in een crisis. Het is gelukt?

Gerard Verhoeven: ‘Absoluut. We zijn er aanzienlijk sterker uitgekomen dan toen de crisis begon.’

Sinds ruim een jaar heb je qua dagelijkse leiding het stokje overgegeven aan Johan van Rozendaal. Waarom?

Gerard Verhoeven: ‘Ik ben een echte ondernemer. Het managen van een bedrijf is niet mijn ding. Daar zijn anderen veel beter in. Johan bijvoorbeeld. Met het oog op de toekomst van Verhoeven vond ik het verstandig om nu die stap te zetten.’
Johan van Rozendaal: ‘Als ondernemer lukt het Gerard om kansen in de markt te zien en die te pakken. Dat vraagt heel veel tijd en energie. Bij een bedrijf met deze omvang – in totaal inmiddels zo’n 250 medewerkers in verschillende landen – is het ondoenlijk om daarnaast de dagelijkse leiding erbij te doen. Dat is al meer dan een dagtaak.’

En werkt het, een ondernemer en daarnaast een algemeen directeur die formeel de baas is?

Johan van Rozendaal: ‘Zeker. We vullen elkaar heel goed aan en durven elkaar ook te zeggen wat we ergens van vinden. Ik heb altijd in familiebedrijven gewerkt en weet hoe de hazen lopen.’

Zestig jaar Verhoeven is een succes gebleken. Hoe staan jullie er over zestig jaar vanaf nu voor?

Gerard Verhoeven: ‘Dan zijn we nog steeds een familiebedrijf waar continuïteit voorop staan en zijn we nog steeds actief in de grondverzetmarkt. Johan is hier de strateeg en kan er zeker meer over zeggen.’
Johan van Rozendaal: ‘Zestig jaar is erg ver weg Gerard! Maar speerpunten zijn er. Allereerst willen we onze kernwaarden behouden. Een deskundige en betrokken leverancier van A-merken zijn die service hoog in het vaandel heeft staan. Daarnaast blijft Verhoeven investeren in de ontwikkeling van het bedrijf. Gelukkig hebben we geen aandeelhouder die alleen maar zichzelf wil verrijken. We willen verder internationaliseren: met onze rijwerken, als importeur van Takeuchi.’

Als je naar Takeuchi kijkt, gaan we nog meer maatwerk leveren voor onze klanten

‘Als je naar Takeuchi kijkt, gaan we nog meer maatwerk leveren voor onze klanten. We zitten in het development-team van Takeuchi en denken actief mee over uitvoeringen en toepassingen voor onze Europese markt. Daar ligt een absoluut speerpunt. Denk verder aan de ontwikkeling van specifieke machines voor onze markt. We zijn goed in maatwerk en gaan hier nog veel meer werk van specials voor specifieke toepassingen maken. Zo hebben we onlangs een graafmachine omgetoverd tot een machine voor de reiniging van de binnenzijde van containers. Daarbij is ook alle elektronica en hydrauliek aangepast. Daarmee voorzien we in een duidelijke behoefte onder onze klanten.’

Ter gelegenheid van jullie zestigjarig bestaan is er een fraai jubileummagazine uitgegeven. Daarin staat een duidelijke visie: Verhoeven bij de top 3 van de Benelux als het gaat om de verkoop van grondverzetmachines en toebehoren. Ambitieus!

Johan van Rozendaal: ‘We zijn ambitieus, maar ook reëel. De afgelopen twee jaar zijn we dankzij de ondernemende koers van Gerard tijdens de crisisjaren met 25 procent gegroeid en was de personele groei nog hoger. Die groei kunnen we doorzetten dankzij de kwaliteit van onze producten. Met Takeuchi hebben een wereldmerk in huis dat steeds meer fans krijgt. Samen met Takeuchi gaan we nog mooie dingen doen. Onze rijwerken zijn top, met onze bakken bieden we goede kwaliteit tegen een verrassende prijs. Maar waar we écht het verschil mee gaan maken, is met onze mensen. Zij zijn precies waar wij voor staan: afspraak is afspraak, respect voor de klant, onze omgeving en de onderneming. Met het oog op de toekomst van Verhoeven heeft Gerard in de crisisjaren precies de juiste beslissingen genomen: de goede mensen die we hebben vasthouden!’

Reageer op dit artikel