artikel

Oliegesmeerd rijwerk reviseren met Verhoeven

Ondernemen

Vroeger was een droge ketting de standaard, later werd dat de vetgesmeerde rupsketting. Bulldozers maken gebruik van oliegesmeerde kettingen. Vervangen is een specifieke klus. Bouwmachines nam een kijkje bij Verhoeven in de werkplaats, en zag daar nóg een paar bijzondere reparaties.  

Oliegesmeerd rijwerk reviseren met Verhoeven

Hoe beter de smering, des de minder slijtage je hebt. Daarom beschikken praktisch alle machines tegenwoordig over vetgesmeerde rupskettingen. De droge ketting van vroeger zie je steeds minder. Vetgesmeerd is voor de meeste toepassingen prima. Het speciale vet maakt dat de kettingen minder snel vastroesten én het houdt vuil buiten. Dit beperkt slijtage. Gebruik je een rijwerk echter langdurig over grotere afstanden, dan heeft een oliegesmeerde ketting de voorkeur. Bulldozers zijn hier een typisch voorbeeld van. Terwijl een rupsgraafmachine het grootste deel van de dag stilstaat, is een bulldozer juist de hele dag in beweging. Doordat er ook nog eens geschoven wordt, is er veel weerstand. De belasting van de rupsketting is bij een bulldozer vele malen groter, en dat stelt zo zijn specifieke eisen.

Bekijk de fotoserie onderaan dit artikel!

Kettingrevisie Caterpillar D6M

Een oliegesmeerde ketting kent een goede smering en dus minder weerstand. Dat is zijn grote plus. De montage luistert wel wat nauwer dan van een vetgesmeerde ketting. Hoe dat precies in z’n werk gaat zien we bij een Caterpillar D6M in de werkplaats van Verhoeven in Maarheeze. De machine kwam binnen met een rijwerk dat eigenlijk op alle punten aan onderhoud toe was. Zowel de kettingen als de platen waren een heel eind versleten. En uiteraard is het vanuit technisch oogpunt geen porem om een relatief dure nieuwe ketting op een versleten rijwerk te monteren. Kortom; een grote beurt voor het rijwerk van de D6, met nieuwe boven- en onderrollen, spanwielen en sprockets. Deze laatste zijn in segmenten rechtstreeks op de eindaandrijving gebout.

Nieuwbouw onderstel voor rupsmobiele torenkraan

Nieuwbouw onderstel voor rupsmobiele torenkraan Nieuwbouw onderstel voor rupsmobiele torenkraan Asfalteermachines, puinbrekers, spruitenplukker, hoogwerkers; het zijn niet alleen de grondverzetmachines met een stalen rijwerk. Het rijwerk van deze rupsmobiele torenkraan is op zich al iets aparts, let alleen al op de vele onderrollen. Het wordt na schade volledig herbouwd en verbeterd. Een klus waar ook de nodige engineering bij komt kijken.

De opdracht omvat veel meer dan enkel een revisie van de rijwerkdelen. De monteur kottert bijvoorbeeld ook alle draaipunten van de ophanging, zodat alles na de reparatie weer strak in elkaar steekt.

Rupsspanner opnieuw afdichten

Van het rijwerk worden ook de rupsspanners voorzien van nieuwe afdichtingen. Een specialisme binnen een specialisme; binnen de werkplaats verstaan slechts twee monteurs deze kunst. De rupsspanner bestaat namelijk uit een zware veer die onder voorspanning gemonteerd is. Deze maakt het mogelijk dat de rups kan uitwijken als er iets tussen de rups en het sprocket komt. Vergelijk het met een schokbreker. Wil je zo’n spanner loshalen dan is voorzichtigheid geboden en ervaring onontbeerlijk. Met nieuwe afdichtingen kan hij er weer tegenaan.

VemaTrack-ketting met nieuwe platen

Nu het rijwerk weer compleet is, kan ook de nieuwe VemaTrack-ketting er op. Die is reeds klaargemaakt en tevens voorzien van een nieuwe set platen. Voldoende hoge kammen op de platen zijn een must voor de tractie. Slip betekent immers onnodig krachtverlies en dus brandstofverbruik. De ketting wordt in huis op lengte geperst en met olie afgevuld. Kun je de sluitschakel van een vetgesmeerde ketting in het werk afpersen, bij een oliegesmeerde ketting is dat niet nodig. Die beschikt over een eindschakel welke je aan elkaar bout.

Verhoeven levert rijwerken van zowel VemaTrack als Berco uit voorraad. Een recente ontwikkeling op het gebied van bulldozerrijwerken is Robustus van Berco. Deze heeft gelagerde bussen die roteren. Doordat de bus ten opzichte van de ketting draait, staat de bus stil in het sprocket. Dat geeft minder slijtage op de bussen en dus een langere levensduur van de ketting. Zo blijft er ook op dit vlak vernieuwing, al is die van de buitenkant niet direct zichtbaar.

Nieuw rijwerk voor 70-tons Hitachi ZX 650

Nieuw rijwerk voor 70-tons Hitachi ZX 650 Nieuw rijwerk voor 70-tons Hitachi ZX 650 De enkeling die bij de naam Verhoeven nog alleen aan minigravers denkt, zal toch enigszins versteld staan als de deuren naar de werkplaats opengaan. Een Hitachi ZX650 kwam aan het begin van de week ‘even’ tussendoor. De klant startte dat volgende weekend al met een grote klus en wilde het versleten rijwerk van de 70-tons rupskraan vóór die tijd vernieuwd hebben.

Omdat Verhoeven alles op voorraad heeft, zelfs dit formaat, kan dat ook snel. Omdat de ketting met platen zo’n ton of zes weegt, is reparatie op locatie geen optie. De 350 tons kettingpers in de werkplaats van Verhoeven is Europa’s grootste en kan ook kettingen van een D11 persen.

Reageer op dit artikel