artikel

OBO geeft wielladerbanden tweede leven

Ondernemen

Een versleten en zwaar beschadigd loopvlak betekent zeker niet het einde van een wiellader- of andere grondverzetband. Wanneer het karkas nog goed is – en dat is bijna altijd het geval – kan er zonder problemen een nieuw loopvlak op worden gemaakt. Hiermee bespaart u kosten en spaart u het milieu. Benieuwd hoe retreading oftewel coveren in zijn werk gaat? BouwMachines ging op bezoek bij specialist OBO Banden in Hardenberg en maakte een fotoreportage.

OBO geeft wielladerbanden tweede leven
De basis van de band – het karkas – is nu weer in prima conditie. Op het ruwe loopvlak wordt nu het tussenrubber aangebracht, wat er voor zorgt dat er een goede hechting ontstaat tussen het karkas en de nieuwe rubberlaag.

Versleten maar nog lang niet afgeschreven: ofschoon het loopvlak van deze banden flink kaal en beschadigd is, kunnen ze zeker nog één, vaak wel twee en soms zelfs drie bandenlevens mee. Zeker als het duurdere premiumbanden zijn. Voorwaarde hiervoor is dat het karkas – dat 70 procent van de band vormt – nog in goede staat is. Voordat een band de retreading-straat in gaat, inspecteren de keurmeesters van OBO de karkassen nauwkeurig. Ze weten precies welke beschadigingen en breuken hersteld kunnen worden en welke niet. Het grote gros van de karkassen vormt de perfecte basis voor een vernieuwde band. De karkassen die OBO gebruikt zijn (via bandenhandelaren) afkomstig van eindgebruikers, of worden door de inkopers van OBO in binnen- en buitenland opgekocht.

Kijk in de fotoplayer hieronder voor het volledige proces van retreading.

De plussen van reatreading

Het retreaden van banden – vroeger coveren genaamd – is om meerdere redenen interessant. Allereerst vanwege de prijs. Ondanks dat het aanbrengen van een nieuw loopvlak een arbeidsintensief proces is, ligt de prijs van een retreaded band op 60 procent van die van een nieuwe premiumband. Daarnaast is retreaden interessant vanwege de kwaliteit. Een band waarvan het loopvlak is vernieuwd, is zeker zo goed als een nieuwe band. Zeker als een premiumkwaliteit band de basis vormt. Tenslotte is daar het duurzame voordeel. Doordat 75% van de band – het karkas – wordt hergebruikt en er veel minder transporthandelingen zijn, wordt bij retreaden 80 procent minder CO2 (bron: Bipaver) uitgestoten dan bij de productie van een nieuwe band.

Warm- en koudvernieuwen

Het bandenvernieuwingsproces dat we in deze reportage beschrijven is het procedé van warmvernieuwen. Alternatief voor warmvernieuwen is koudvernieuwen. Daarbij wordt op het geschilde en gepoetste karkas een voorgevormd profiel gemonteerd. Dit kan één grote lap rubber zijn, maar ook verschillende kleinere ‘lapjes’ profiel. Na montage gaat de band een paar uur in de autoclaaf. De temperatuur blijft dan steken op 115 tot 120 graden Celsius. Het gros van de grondverzetbanden wordt via het procedé van warmvernieuwen vernieuwd.

OBO: specialist in retreading

OBO werd in 1959 in Beerzerveld opgericht als de Overijsselse Banden Onderneming. Directeur Peter Schrijver (rechts) en manager marketing Ursula Boom (links) vertellen dat het bedrijf zich aanvankelijk richtte op de verkoop van banden voor personenauto’s. ‘Belangrijke nevenactiviteit was het repareren en coveren (retreading) van banden voor de agrarische en grondverzetsector. Met de groei van deze markt besloot OBO zich volledig op deze nevenactiviteit te richten. Dat bleek een verstandige keuze. In 2006 werd in Hardenberg een nieuw bedrijfspand gebouwd, waarna de groei zich versneld doorzette.’ OBO behoort met een omzet van 40.000 gecoverde banden bij de top van de Europese retreadingindustrie. Het bedrijf met 50 medewerkers zet haar producten af in heel Europa. ‘Sinds 1 januari zijn we onderdeel van het Nederlandse Magna Tyres Group. Via hun verkoopkanaal krijgt de verkoop van gecoverde banden naar verwachting een extra impuls én komen we gemakkelijker aan een goede kwaliteit karkassen.’

 

Reageer op dit artikel