artikel

Draaien met DigPilot draadloze gps-machinebesturing

Ondernemen

Een aantal jaren geleden raakte Johan van Reel van Van Reel BV en Groenrecycling Rouveen BV met Visser Assen in gesprek over 3D-gps machinebesturing. Visser is dealer van DigPilot en zodoende kwam Van Reel in aanraking met een systeem dat volgens hem voordelig, eenvoudig en gebruiksvriendelijk is.  

Draaien met DigPilot draadloze gps-machinebesturing

DigPilot is een product van het Noorse bedrijf GL-Instrumenter dat gespecialiseerd is in apparatuur voor landmeetkundige en bouwwereld gerelateerde toepassingen. Sinds medio 2011 wordt DigPilot geïmporteerd door Navigation Solutions uit Culemborg. Dit bedrijf richt zich op de vermarkting van GPS/GNSS-technologie en 2D- en 3D-gps machinebesturingen waaronder dus DigPilot. Het eerste dat opvalt aan een graaf- of andere machine met DigPilot, is dat er geen kabels lopen naar en van de sensoren op de bak en de giek. Het merk gebruikt namelijk draadloze sensoren die via een Bluetooth-frequentie communiceren met de terminal.

Goed gevoel bij de DigPilot

De groene draadloze sensoren zijn kenmerkend voor DigPilot. Je klikt ze in en uit een houder. Verkeerd plaatsen wordt voorkomen door een naamsticker en serienummer.  

De groene draadloze sensoren zijn kenmerkend voor DigPilot. Je klikt ze in en uit een houder. Verkeerd plaatsen wordt voorkomen door een naamsticker en serienummer. 

De wens om met 3D-gps machinebesturing te werken, leefde bij Johan van Reel van Van Reel BV en Groenrecycling Rouveen BV al langer. Onder meer voor het werk met moeraskranen in gebieden waar uitzetten met piketten simpelweg geen optie is. ‘Op verschillende werken kom je de machinebesturingen van de bekende merken tegen en daar ben ik ook mee in contact geweest. Maar met hen had ik geen klik. Ook vond ik de prijsstelling aan de hoge kant. Vooral van de machinevoorbereiding’, zegt Van Reel. ‘Via DigPilot-dealer Visser Assen kwamen we in contact met Frank Lenssen van Navigation Solutions. Toen hebben we ook een aantal DigPilot gebruikers bezocht.’ De contacten en kennismakingen gaven Van Reel een goed gevoel en maakten dat hij en zijn machinisten gecharmeerd raakten van de eenvoud van het systeem, het bedieningsgemak en vooral ook de prijsstelling.

Zo’n twee jaar geleden schafte het bedrijf de eerste DigPilot machinebesturingen aan. Het merk werkt zoals aangegeven met draadloze sensoren met een accu voor de stroomvoorziening. De sensoren worden in een houder geklemd, waarbij klemveren ze op de plek houden. Op het display in de cabine is het accuniveau zichtbaar. Zodra een accu leeg dreigt te raken verschijnt er een melding. Geadviseerd wordt om de accu’s iedere week op te laden, maar bij Van Reel doen ze dat uiteindelijk eenmaal per twee weken.

Draadloze voordelen

Het (voor)oordeel dat draadloze sensoren (meer) problemen met vertragingen, signaalstoringen of interferentie zouden geven, wordt door Van Reel en machinist Henk Batterink direct gepareerd: ‘We hebben in totaal tien machines voorbereid en vier DigPilot systemen in gebruik. Tot dusver hebben we slechts één sensor hoeven vervangen. Voor de rest hooguit een keer een kabelbreukje bij de gps-antennes op de mastjes op de kont van de graafmachine. Verder zijn er geen kabels, dus die kunnen ook niet breken of storen’, zegt Batterink. Van Reel vult hem aan: ‘En van vertraagd binnenkomen van signalen is ook geen sprake. Ja, op de wiellader op hoge snelheid, maar daar heeft elk systeem last van.’

Het (voor)oordeel dat draadloze sensoren problemen met vertragingen, signaalstoringen of interferentie zouden geven, wordt direct gepareerd

Om te voorkomen dat een sensor op de verkeerde positie wordt geklikt, is elke sensor voorzien van een label (zoals bak of giek). Het serienummer van elke sensor wordt bij de installatie eenmalig gekoppeld aan één specifieke terminal en aan een specifieke locatie op de machine. Hiermee wordt voorkomen dat verschillende machines de Bluetooth-signalen van elkaars sensoren oppikken. Indien nodig kun je het Bluetooth kanaal waarop een machine werkt wijzigen. Er zijn in totaal zeventien kanalen beschikbaar.

Eenvoudige montage

De twee gps-antennes en mastjes op deze Hyundai HX 220L bieden een vertrouwd gezicht. Hierbij wel bekabeling die ze verbindt met de rover box achter de stoel in de cabine.  

De twee gps-antennes en mastjes op deze Hyundai HX 220L bieden een vertrouwd gezicht. Hierbij wel bekabeling die ze verbindt met de rover box achter de stoel in de cabine.  

Het gemis aan bekabeling geeft vooral voordelen bij de voorbereiding van machines. Die is hierdoor zo eenvoudig, dat veel gebruikers dat vanaf de eerste machine gewoon zelf doen. Frank Lenssen van Navigation Solutions: ‘Als wij dit doen, kost dat ons ongeveer een halve dag met twee personen. Tegelijkertijd instrueren wij de klant, zodat hij de volgende machines zelf kan opbouwen.’ Ook prijstechnisch geeft dit voordelen. De hardware kost gemiddeld € 2.200 tot € 2.500 per machine en voor de eerste installatie komt daar € 500 voor de opbouw en de kalibratie bij. Aan het eind van de werkdag en bij het overzetten van de set op een andere machine, gaan sensoren, antennes, rover box en terminal in een koffer.

Net als bij de andere machinebesturingssystemen moet elk afzonderlijk bewegend deel van een graafmachine, behalve de onderwagen, een sensor hebben. De baksensor en andere sensoren kunnen daarbij gerust onder water worden gebruikt, al is er dan geen communicatie mogelijk. Om dit minpuntje op te lossen, wordt wel een parallellogram constructie gebruikt en er is vanaf eind 2017 een bedrade sensor leverbaar voor baggerwerkzaamheden en ander werk onder water.

Veel sets in verhuur

Een DigPilot set voor een graafmachine met monogiek en vaste bak is te koop vanaf € 29.500. De draadloze sensoren maken het systeem erg geschikt, maar verhoudingsgewijs ook wat duurder om te huren. De kosten zijn vanaf € 100 per set per dag inclusief onder andere RTK-correctie via 06-GPS of MoveRTK en ongeacht het aantal giekdelen. Veel bedrijven die tijdelijk een extra set nodig hebben en ZZP-ers die per project beslissen of ze 3D-gps nodig hebben maken hier gebruik van.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels