artikel

Revisie onverminderd populair 

Ondernemen

De economie trekt flink aan. Bedrijven komen steeds ruimer in het werk te zitten. Verkopen van nieuwe machines gaan hard. Dan zou je verwachten dat het aantal revisies terugloopt omdat de oudere machines worden ingeruild. Niets is echter minder waar. Revisiebedrijven hebben het onverminderd druk. Hoe zit dat? BouwMachines zocht het uit. 

Revisie onverminderd populair 

Frans Wijninga is gespecialiseerd in het reviseren van rijwerken. Met zijn bedrijf Rijwerkrevisie in Lieren bij Apeldoorn vervangt hij dagelijks complete rijwerken, maar ook losse onderdelen zoals loopwielen, rollen, spanveren, sprockets en platen. Wijninga vertelt dat hij het steeds drukker krijgt. ‘De afgelopen jaren waren al niet slecht, maar nu loopt het wel érg goed. Het afgelopen halfjaar was het beste in vele jaren en ik heb absoluut niet de indruk dat het een tijdelijke opleving is.’ Ongeveer de helft van de revisies komt via dealers en importeurs binnen, de andere helft rechtstreeks van eindgebruikers. Bij beide klantgroepen ziet de specialist een flinke stijging in de omzet.  

Lange levertijden 

Wijninga heeft meerdere redenen voor de toenemende belangstelling voor rijwerkrevisie. ‘We krijgen nogal wat machines binnen van bedrijven die al een nieuwe hebben gekocht, maar deze niet één-twee-drie geleverd krijgen. De levertijden bij de machinebouwers lopen duidelijk op. Wanneer het rijwerk van de machine op is en je moet nog 1.000 uur door, dan kun je weinig anders dan reviseren.’ Daarnaast ziet Wijninga dat machines weer meer uren maken omdat er meer werk is. ‘En dan is revisie op een bepaald moment gewoon aan de orde; afhankelijk van het gebruik bij 4.000 tot 7.500 uur.’ 

Wijninga ziet nog een reden voor het toenemende aantal revisies: veel machines moeten nog een paar jaar door, ondanks dat ze voor het tweede (met circa 12.000 uur) en zelfs derde rijwerk (circa 16.000 uur) aankloppen. ‘Bedrijven hebben een nieuwe machine gekocht, maar laten het oudje er nog naast draaien om extra capaciteit te hebben. Zo’n machine hoeft dan vaak niet meer volle bak te draaien, maar is wel handig als het spitsuur is. In praktijk zal hij echter zijn uurtjes nog wel maken…’  

Second life 

Ook Prima Equipment in Hardenberg ziet dat machines binnen bedrijven een second life krijgen. Na jaren gespecialiseerd te zijn geweest in de handel en het onderhoud van Caterpillar, verzorgt het bedrijf anno 2017 onder de vlag van Van der Spek Vianen het onderhoud en de revisie van alle merken machines. Joost Bosscher: ‘We zijn nog te kort bezig om te kunnen beoordelen of het aantal revisies toeneemt, maar zien inderdaad wel dat machines na jaren trouwe dienst een nieuwe rol krijgen binnen het bedrijf. Onlangs hebben we nog een rupsmobiele zeefinstallatie volledig gereviseerd die daarna weer werd ingezet in een sorteerlijn. En op dit zijn we bezig met een 25 ton zware magneetband die – na 5 jaar stilstand – volledig gereviseerd weer wordt ingezet in de kolenoverslag.’  

Gereviseerd op voorraad 

Arthur Geelen van Overbeek Shovels in Goor ziet ook een duidelijke toename van het aantal revisies en daarnaast zeker ook steeds meer vraag naar gereviseerde onderdelen. ‘Die vraag is er bij ons over de volle breedte: assen, motoren, versnellingsbakken, hydrauliekmotoren en hydrauliekpompen onder andere. In het gros van de gevallen kloppen bedrijven bij ons aan nadat een onderdeel volledig in de soep is gelopen. Revisie kost dan ongeveer de helft van nieuw. Onze kracht is dat wij snel kunnen leveren omdat we alles in eigen beheer reviseren en aansluitend testen. Binnen een week is een revisie in de regel klaar. Daarnaast hebben we veel gereviseerde componenten van populaire merken en typen machines op voorraad liggen in ons magazijn. Die zijn dezelfde dag nog leverbaar.’ 

Dat de vraag de laatste tijd flink toeneemt, heeft volgens Geelen meerdere redenen. Hij noemt net als Wijninga de langere levertijden van nieuwe machines en het feit dat eigenaren machines aanhouden voor drukke periodes. ‘Belangrijkste reden is echter dat machines weer vol aan de bak moeten. Dat haal ik vooral uit het feit dat veel onderdelen die we moeten reviseren helemaal op zijn; assen waarvan de tandwielen aan gruzelementen zijn, hydropompen waar het hele binnenwerk uit ligt. Als je een machine bewust lang mee wilt laten gaan, ben je veel alerter op storingen en reviseer je preventief.’ 

 Levertijden onderdelen lopen op 

Overbeek Shovels maakt bij haar klanten goede sier met haar grote voorraad gereviseerde componenten. Arthur Geelen: ‘Die voorraad wordt steeds belangrijker, omdat de revisietijd gaat oplopen. Reden is dat de vraag naar onderdelen voor de revisie gaat toenemen, onder andere door de grotere vraag vanuit fabrikanten. Bij onderdelen voor hydrauliekrevisies zie je dat nu al. Wij hebben er geen problemen mee, doordat we heel veel onderdelen op voorraad hebben liggen. Voor ons is het zaak om die revisievoorraad op peil te houden.’  

‘Machinebouwers nemen steeds meer pompen en motoren af, maar leveranciers springen er (nog) niet voldoende op in’

Een revisiebedrijf dat al overduidelijk merkt dat de levertijden voor onderdelen voor revisie en daarmee ook de revisietijd oploopt, is Luteijn Hydraulics in Breskens. Het Zeeuwse bedrijf is gespecialiseerd in de revisie van hydrauliekpompen, -motoren en -cilinders. Izaäk Luteijn: ‘Machinebouwers nemen steeds meer pompen en motoren af, maar leveranciers springen er (nog) niet voldoende op in. Daardoor ontstaat bij sommige onderdelen schaarste, moeten wij weken op die onderdelen wachten en heeft de klant stilstand…’ Om de nood te ledigen heeft Luteijn een flinke voorraad gereviseerde ruilpompen en –motoren. De kapotte pomp of motor wordt vervolgens weer door Luteijn gereviseerd en toegevoegd aan de voorraad.  

Het probleem van schaarste op het gebied van onderdelen voor revisies speelt volgens Frans Wijninga niet bij de rijwerken. ‘Wij kopen het rijwerk bij een fabrikant die delen maakt voor alle mogelijke merken en typen machines. Die levert weliswaar ook aan fabrikanten, maar heeft zoveel productiecapaciteit dat ik me niet kan voorstellen dat daar problemen gaan ontstaan.’

‘Wacht niet tot een onderdeel kapot draait’

Veel eigenaren en gebruikers van machines wachten te lang met een revisie, stelt hydrauliekspecialist Izaäk Luteijn van Luteijn Hydraulics. ‘Vaak krijgen we hydrauliekpompen of -motoren voor revisie aangeboden, waarbij de pomp of motor van binnen helemaal kapot is. Dan heb je wel een probleem. De metaaldeeltjes komen in de hydrauliekolie en daarmee in het systeem terecht, met alle gevolgen van dien. Wanneer je de nieuwe pomp of motor weer monteert, is de kans groot dat hij gelijk weer in de soep loopt. In deze gevallen móet je alle hydrauliekolie vervangen en het systeem spoelen. En dat wordt een kostbare operatie.’

Izaäk Luteijn drukt eigenaren en gebruikers van machines op het hart om tijdig te kiezen voor revisie. ‘Je merkt het echt wel wanneer bijvoorbeeld de hydrauliekpomp aan revisie toe is. De snelheid gaat eruit, omdat de pomp minder opbrengst levert. Daarnaast geeft onderzoek van de hydrauliekolie ook inzicht; onderzoek van een oliemonster kost honderd euro maar je kunt er een schade van vele duizenden euro’s mee voorkomen doordat je met de uitslag ziet of er slijtstof in de olie zit.’ Luteijn vertelt dat onderzoek van de olie meer vertelt over de kwaliteit van de hydrauliekolie. ‘Je ziet op de uitslag of er water in de olie zit en of de olie te heet is geweest. Dan moeten ook de alarmbellen afgaan, want water en verbrande olie zorgen ook voor een hogere slijtage van pomp en motor en vergroten daarmee de kans op schade. Wie tijdig reviseert voorkomt hoge kosten.’

Lees ook:

Hoe lang gaat je rijwerk nog mee?

Revisie of nieuw: de portemonnee bepaalt

De dealer voorbij: Van Werven doet alle onderhoud in eigen beheer

Foto's

Reageer op dit artikel