artikel

Revisie of nieuw: de portemonnee bepaalt

Ondernemen Premium

Revisie of nieuw: de portemonnee bepaalt

Als chef werkplaats staat Rob Groot Zevert van loon-, grondverzet- en transportbedrijf Groot Zevert in Beltrum regelmatig voor de vraag of een machine een tweede ronde verdient of dat de weg richting de handel de beste is. ‘Als techneut wil je alles aan het draaien houden, maar uiteindelijk moet je je laten leiden door de portemonnee. Dat is best wel eens lastig.’

Saai is het nooit bij Rob Groot Zevert in de werkplaats. ‘Bij Groot Zevert zijn we actief in het loonwerk, grondverzet en transport. Daardoor hebben we een enorme variatie aan machines en krijgen wij monteurs elke dag wel een andere uitdaging voor de kiezen. Dat maakt het werk leuk!’ Rob Groot Zevert werkt als chef werkplaats bij Groot Zevert in Beltrum en krijgt zijn dagen meer dan vol met allerhande onderhoudswerkzaamheden, reparaties, storingen én revisies. ‘Tot voor een jaar of zeven deden de dealers het meeste onderhoud en gaven de machinisten en chauffeurs hun machines de kleine beurten. Daar hebben we uit kostenoogpunt een punt achter gezet. Onze uurprijs ligt lager dan die van de dealer en onze machinisten en chauffeurs zijn veel efficiënter op de machines en trucks. Nu heb ik het volledige onderhoud in beheer en schakelen we de dealer alleen nog maar in wanneer het ons monteurs over de schoenen loopt of wanneer we een te complexe revisieklus hebben.’

Reviseren wanneer nodig

Groot Zevert koopt het merendeel van de machines nieuw en probeert ze zo lang mogelijk draaiend te houden. En dat lukt; kranen met ruim 10.000 uur op de klok en trucks met een miljoen kilometer op de teller zijn geen uitzondering. Rob Groot Zevert: ‘Onze werkwijze is dat we revisies uitvoeren wanneer dat nodig is. Als bijvoorbeeld de versnellingsbak of een hydromotor kapot is, maken we een rekensommetje wat het meest interessant is. Wat kost een nieuwe, wat kost revisie en moeten we er überhaupt wel aan beginnen; is de machine de investering wel waard?’

Sommige bedrijven kiezen ervoor om een machine bij een bepaalde leeftijd of aantal draaiuren compleet uit elkaar te trekken en te reviseren wat nodig is. ‘In die strategie zien we niets gezien het soort machines dat wij hebben’, vertelt Rob. ‘De kosten van zo’n revisie zijn in de regel te hoog in relatie tot de waarde van de machines. Daar komt bij dat ik niet geloof dat een compleet gereviseerde machine net zo betrouwbaar is als een nieuwe machine. De hele machine heeft gewoon de uren gemaakt, de kans op storingen is een stuk groter. Op een bepaald moment moet je gewoon de keuze voor nieuw en daarmee bedrijfszekerheid maken. Waar een volledige revisie overigens wel interessant voor zal zijn, is een funderingsmachine of bijvoorbeeld een 40-tons wiellader; de kosten van een revisie wegen beter af tegen de waarde van dergelijke materieel.’

Kostenplaatje essentieel

Hoe Groot Zevert in praktijk met revisies omgaat, illustreert Rob aan de hand van een MAN-truck met een half miljoen kilometers op de teller waarbij de oliepomp en vervolgens ook de motor kapot liep. ‘De truck was nog niet afgeschreven en voor de rest in prima staat. Een snel rekensommetje leerde dat revisie van de motor en een nieuwe pomp gemakkelijk opwogen tegen inruil en koop van een nieuwe truck. Na de revisie hebben we gelijk de andere MAN’s die we hebben rijden naar de werkplaats laten komen en bij deze trucks ook de oliepomp vervangen.’

Rob vertelt dat de afweging van revisie of inruilen en nieuw kopen áltijd wordt gemaakt, ook bij oudere machines die praktisch of helemaal zijn afgeschreven. ‘Bij één van onze Daf-trucks klapte bij acht ton de turbo. Het uitlaatpakket was volledig naar z’n grootje. We wisten wat de revisie zou kosten, we becijferden wat hij in de handel zou opleveren, wat een nieuwe truck zou gaan kosten, wat we normaliter nog zouden kunnen verwachten aan kosten. Na wat wikken en wegen kozen we voor revisie van de turbo en een nieuw uitlaatsysteem. De Daf heeft vervolgens zonder problemen de miljoen kilometers gehaald.’

‘Assen, motoren, cilinders en versnellingsbakken nemen we sowieso zelf onderhanden’

Rob Groot Zevert voert revisies zoveel mogelijk in de eigen werkplaats uit. ‘Assen, motoren, cilinders en versnellingsbakken nemen we sowieso zelf onderhanden. Zelf doen bespaart ons geld en het is bovendien leuk werk waar uitdaging in zit. Alleen wanneer de tijd er niet is en de revisie snel moet gebeuren, besteden we het werk uit aan de dealer of specialisten. Waar we zelf sowieso niet aan beginnen, is de revisie van een hydrauliekpomp of -motor van een graafmachine of wiellader. Veel te complex als je dat niet dagelijks doet.’

Goedkoop rijwerk voldoet

Wat Groot Zevert wel zelf doet, is het vervangen van rijwerken. ‘We hadden een nieuwe rupskraan in de planning, toen onze Caterpillar – die moest worden vervangen – niet langer kon wachten op een nieuw rijwerk. Omdat hij nog maar zo’n duizend uur mee moest, besloten we de revisie zo goedkoop mogelijk uit te voeren. Daarbij hebben we de sprocket, het loopwiel en de rollen gelaten voor wat ze waren en de goedkoopst mogelijke ketting erop gelegd. Dus platen eraf schroeven, ketting erop trekken, platen weer vast schroeven en klaar was kees. Misschien niet optimaal, maar zo konden we de rit wel uitzingen.’

Waar Rob Groot Zevert ook graag zijn tanden in zet, is de revisie van uitrustingstukken. Draaikantelstukken bijvoorbeeld reviseert hij volledig zelf. ‘Probleem is vaak speling op de draaikrans. Dat verhelpen we met vulplaten. De cilinders reviseren we niet, dat weegt niet op tegen de kosten van nieuwe. Ook bakken doen we zelf, kan mooi als het wat rustiger is.’ In de werkplaats staat een puinbak die volledig van een nieuwe aankleding is voorzien. ‘We laten staal op maat snijden, nieuwe tanden of een bakmes komen en lassen de boel dan netjes in elkaar. Voor minder dan de helft van de prijs van een nieuwe is zo’n bak dan weer tiptop voor elkaar.’

Complete revisie grondzeef

Op elke regel is wel een uitzondering. Ook bij Groot Zevert. Ofschoon een complete revisie van een graafmachine of wiellader als niet-haalbaar wordt bestempeld, is de Komptech grondzeef van het bedrijf wel volledig gereviseerd. De chef werkplaats: ‘Deze is ruim tien jaar oud en wordt op jaarbasis zo’n 500 uur gebruikt. Hydrauliekpompen, -motoren, lagers en transportbanden waren onderhand allemaal aan vervanging toe. De keuze was een nieuwe machine of reviseren. Alleen… veel geld investeren in een machine die de helft van de tijd stil staat zagen we niet direct zitten. Wat we ook niet zagen zitten, was nieuwe onderdelen op de machine schroeven. Die waren peperduur. We kozen voor een revisie van de hydrauliekpomp en de hydrauliekmotoren door een gespecialiseerd bedrijf. De kosten waren minder dan de helft van nieuw. Qua transportbanden vonden we ook een goedkoper alternatief voor de eindloze band, waarbij je de halve machine moet slopen: een transportband die op de machine aan elkaar wordt gevulkaniseerd. Die was een stuk goedkoper en bespaarde ons vele uren sleutelwerk. Voor mij was dit hét bewijs dat een revisie nóg goedkoper kan dan je vaak denkt.’

Lees ook:

Hoe lang gaat je rijwerk nog mee?

Revisie onverminderd populair

De dealer voorbij: Van Werven doet alle onderhoud in eigen beheer

Foto's

Reageer op dit artikel