artikel

Hoe lang gaat je rijwerk nog mee?

Ondernemen

Je wilt je machine inplannen voor groot onderhoud of overweegt hem in te ruilen. Dan is het handig om te weten hoe lang het rijwerk nog mee gaat. Je bepaalt het eenvoudig zelf met deze praktijkles van BouwMachines.

Hoe lang gaat je rijwerk nog mee?
Om de slijtage van de bussen in beeld te krijgen, meet je de lengte van vier schakels. Zoek vervolgens de waarde op in de slijtagetabel en je kunt eenvoudig uitrekenen hoe lang de ketting nog mee gaat.

Voordat je met de controle van de staat van je rijwerk begint, geef je de onderwagen een grondige schoonmaakbeurt. Dan kun je overal goed bij meet je niet een dikke laag modder in plaats van ijzer. De hogedrukreiniger bewijst je hierbij goede diensten. Zorg er vervolgens voor dat je naast de benodigde meetattributen ook beschikt over het werkplaatshandboek met daarin de slijtagetabellen van je machine. Heb je het boek of de slijtagetabellen niet? Vraag je dealer of rijwerkspecialist ernaar.

De slijtage van de onderdelen bepalen

Om te ontdekken of de schakels van de ketting nog genoeg gehard slijtmateriaal hebben, meet je bij verschillende schakels de totale hoogte van de schakel; van de schakelrail tot de onderkant van de rupsplaat. Meet net buiten de schakel. Zoek de waarde op in de slijtagetabel en noteer ze.

Zijn er stukken metaal uit de bussen dan is vervangen van de ketting geen issue meer. Zijn de bussen nog heel, dan meet je de slijtage door de lengte van vier schakels te meten en de waarde op te zoeken in de slijtagetabel.

Van alle rollen slijten de voorste en achterste het snelste. Meet met de krompasser de diameter van beide rolloopvlakken. Noteer de waarde die je in de slijtagetabel vindt. TIP: zijn de rollen al flink versleten, wissel dan de voorste en achterste rollen met de rollen in het midden.

In het midden is het loopvlak van het loopwiel hoger dan aan de zijkanten. Meet met de schuif- of de rolmaat het hoogteverschil tussen de loopvlakken. In de tabel staat in hoeverre het loopwiel is versleten.

De eindpen (de pen met het kuiltje in de kopse kant) slijt van alle pennen het hardst. Meet de lengte over vijf pennen waaronder de eindpen en zoek de slijtage op in de tabel.

Als de tanden van het sprocket punten (geen horizontaal vlak aan de bovenzijde) zijn geworden is vervangen aan de orde. Regel is dat het sprocket sowieso moet worden vervangen wanneer de ketting vervangen wordt. In de slijtagetabel vind je er niets over.

Berekenen van de resterende levensduur

Je hebt door te meten en met hulp van de tabel de slijtage (in %) van de diverse onderdelen gevonden. Je kunt nu uitrekenen hoeveel uur het rijwerk en de verschillende onderdelen nog mee kunnen tot ze compleet (100%) versleten zijn.

Deel het aantal uren dat het onderdeel (of de machine als er nog nooit iets is vervangen) heeft gedraaid door de gemeten slijtage (in %) en vermenigvuldig dit met 100. Je hebt nu de potentiële levensduur van het desbetreffende onderdeel uitgerekend. Door het aantal uren dat de machine of het onderdeel heeft gedraaid hier van af te trekken, krijg je het aantal uren dat het betreffende onderdeel nog meegaat tot ze helemaal ‘op’ is.

Een voorbeeld:

De bussen hebben 5.000 uur gedraaid en zijn voor 75 procent versleten. Dan is de potentiële levensduur (5.000/75*100) 6.666 uur. De bussen zouden dus nog 1.666 uur mee kunnen gaan tot ze compleet versleten zijn.

Dit heeft u nodig

  • rolmaat of lineaal
  • krompasser
  • schuifmaat of dieptemeter
  • slijtagetabel uit het werkplaatshandboek

Rubberen rijwerk: spanning goed controleren

Bij een rubberen rijwerk is het vooral de rubberen track die hard slijt. Belangrijk voor een lange levensduur is dat de track goed op spanning is. Dit kun je eenvoudig controleren. Druk het rijwerk van de grond. De track hangt aan de onderzijde iets vrij van de onderrollen. Hoeveel? Dat verschilt per merk. Raadpleeg de handleiding van de machine. Een verkeerde spanning kan schade aan het rijwerk opleveren. Bij een te lage spanning kan de rups van het rijwerk lopen of kan het over het sprocket ‘springen’. Een te hoge spanning kan leiden tot een breuk in de staalkabels die in het rubber van de track zijn verwerkt. De rups kan dan knappen.

Moet de rubberen track worden vervangen? Dan geldt dezelfde regel als bij het reguliere rijwerk: vervang gelijk ook de sprocket.

Lees ook:

Revisie onverminderd populair

De dealer voorbij: Van Werven doet alle onderhoud in eigen beheer

Revisie of nieuw: de portemonnee bepaalt

Foto's

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels