artikel

Volautomatische snelwisselsystemen: marktleider OilQuick krijgt meer concurrentie

Ondernemen

Met één druk op de knop, zonder de cabine te hoeven verlaten, binnen enkele tientallen seconden de sloophamer én de hydrauliek verwisselen voor bijvoorbeeld een grijper. Dat kan met een volautomatisch snelwisselsysteem. Na marktleider OilQuick komen steeds meer fabrikanten met een systeem. BouwMachines maakte een rondje langs de belangrijkste spelers in de markt en toont wat ze in de aanbieding hebben.

Volautomatische snelwisselsystemen: marktleider OilQuick krijgt meer concurrentie

OilQuick: de eerste, de bekendste

OilQuick heeft volautomatische snelwisselsystemen voor graafmachines tot 120 ton. Je vindt het systeem vooral terug op de zwaardere machines in de sloop en recycling.

Het Zweedse merk – in ons land door Demarec vermarkt – is al sinds 1993 op de markt en marktleider op het gebied van volautomatische snelwisselsystemen. De basis is een symmetrische snelwissel. OilQuick koppelt direct na het sluiten van de snelwissel in één beweging de hydrauliek van machine aan uitrustingsstuk of tiltrotator.

Op de snelwissel zitten de ‘vrouwtjes’ van de koppeling, op het uitrustingsstuk de ‘mannetjes’. De koppeling gebeurt horizontaal. Gedachte hierachter is dat er dan minder kans op vervuiling is. De kans op vervuiling van het ‘vrouwtje’ wordt daarnaast verkleind, doordat over het koppelingsblok een beschermdeksel wordt geplaatst wanneer er geen uitrustingsstuk aan is gekoppeld. Zodra wordt gekoppeld, wordt het beschermdeksel weggeklapt.

Geen deksel of kapje

Het mannetje wordt na het afkoppelen van het uitrustingsstuk niet beschermd door een deksel of kapje. De hydrauliekleidingen zijn zo weggewerkt, dat ze niet snel beschadigen tijdens het werk.

OilQuick wil absoluut geen speling op de verbinding tussen snelwissel en uitrustingsstuk. Ook niet wanneer er veel krachten vrijkomen zoals bij het hameren of crushen. Speling zorgt namelijk voor frictie in de hydrauliekkoppeling en uiteindelijk voor lekkage.

Om speling te allen tijde te voorkomen, staan de spiecilinders van de symmetrische snelwissel constant onder maximale druk. Verder voorziet OilQuick haar snelwissel van geharde spieën en hebben de kopplaten inductiegeharde assen die exact in lijn liggen. Alle spievlakken zijn gefreesd.

Steelwrist SQ: OilQuick als standaard

In het voorjaar van 2017 introduceerde Steelwrist na vijf jaar ontwikkeling haar OQ Auto Connection symmetrische snelwissel. OQ duidt op de connectiviteit met OilQuick; het Steelwrist-systeem past naadloos op het OilQuick-systeem. Naast de hydrauliek koppelt het ook de elektriciteit en centrale smering door.

De koppeling gebeurt horizontaal om vervuiling zoveel mogelijk tegen te gaan. Slangen en leidingen zijn netjes weggewerkt. De uitwisselbaarheid met OilQuick is een heel bewuste keuze. In de ogen van Steelwrist wordt het systeem van de mondiale marktleider OilQuick namelijk uiteindelijk de standaard, voor zowel de grote als de kleine machines in zowel de sloop en recycling als het grondverzet.

Nieuwe O-ringen

Een half jaar na de introductie heeft Steelwrist haar OQ-systeem omgedoopt in SQ-systeem (daarbij staat de S voor Symmetrisch… of voor Steelwrist). Onder de noemer Qplus zijn enkele wijzigingen ten opzichte van het eerste concept doorgevoerd: nieuwe, duurzamere, eenvoudiger te vervangen O-ringen in de aansluiting en een compleet vernieuwd binnenwerk van het ventiel.

Resultaat is dat het ‘hydrauliekvrouwtje’ naadloos aansluit op een uitrustingsstuk met OilQuick, maar wel een 37% hogere flow geeft vergeleken met de concurrentie. Daardoor is minder vermogen nodig en daalt het brandstofverbruik.

Uit één stuk gegoten

Net als de reguliere snelwissel is de SQ-snelwissel voorzien van Front Pin Lock, uit één stuk gegoten van gietstaal en daardoor volgens Steelwrist sterk en licht van gewicht. Robuustheid is ook essentieel om speling en daarmee lekkage van de ventielen te voorkomen.

De SQ-snelwissels zijn nu nog leverbaar voor machines van 15 tot 33 ton en worden meest met draaikantelstukken verkocht. Afnemers zijn bedrijven en eigen draaiers die actief zijn in zowel het grondverzet als de wegenbouw en de sloop. De fabrikant komt binnenkort ook met exemplaren voor zwaardere machines. Daarmee mikt ze duidelijk op sloopbedrijven.

Lees ook: Automatische snelwissel wordt booming 

Engcon EC-Oil: eenvoud met losse opbouwset

Het volautomatische snelwisselsysteem van Engcon, EC-Oil genaamd, is sinds 2004 op de markt en koppelt naast hydrauliek ook elektriciteit en centrale vetsmering. Het is een los systeem dat op de nieuwere symmetrische snelwissels en tiltrotators van Engcon kan worden gemonteerd. Deze zijn hiervoor voorbereid. Het systeem kan onder druk (maximaal 400 bar) worden gekoppeld.

De koppeling gebeurt horizontaal om vervuiling te voorkomen. De EC-Oil kan worden gekoppeld aan snelwissels en tiltrotators voor machines tot circa 30 ton. De fabrikant mikt nadrukkelijk op bedrijven die hun machine multifunctioneel inzetten. Dus in combinatie met een draaikantelstuk in het grondverzet, de wegenbouw en de sloop.

Eenvoud

Bij de ontwikkeling van haar volautomatische snelwissel focuste Engcon zich op eenvoud en robuustheid en bedieningsgemak. Dit is bereikt met een compact standaardblok bestaand uit twee hydrauliekaansluitingen, een elektrisch contact en een koppeling voor de centrale vetsmering. Zijn meer hydrauliekaansluitingen nodig – zoals bij een grijper – dan kan een tweede blok worden gemonteerd.

De compacte bouw van het systeem is nodig omdat de koppelingsunit in de krappe ruimte van een symmetrische snelwissel moet passen. Kenmerk van het systeem is verder dat het onderhoudsarm is en het systeem niet snel wordt beschadigd, doordat er geen gebruik wordt gemaakt van bewegende delen zoals slangen of kabels.

Conische vorm

Engcon voorziet zowel het ‘mannetje’ als het ‘vrouwtje’ van de hydrauliekkoppeling van slechts één O-ring. Deze ring is goed bereikbaar en simpel te vervangen. Ondanks het ene ringetje dichten de koppelingen goed af door de conische vorm.

Engcon voerde enkele maanden geleden een modificatie aan haar automatische snelwissel door. De koppeling van de elektriciteit gebeurt nu met een contact bestaand uit 12 pinnen die voor een optimaal contact zorgen en door hun wigvorm vuil uit het contact drukken. Het elektrische contact bevindt zich bovenin de koppeling om vuil en water zoveel mogelijk te weren.

Lehnhoff Variolock: enige met verticale koppeling

Naast de vele Zweedse fabrikanten roeren ook de Duitsers zich op de markt voor volautomatische snelwissels. Lehnhoff – in Duitsland een grootheid op snelwisselgebied, in ons land vermarkt door Nimatech – heeft (al zo’n tien jaar) de Variolock in haar assortiment. De Variolock automatische snelwissel kan worden geleverd voor machines tot 130 ton, Lehnhoff doelt vooral op machines in de sloop en recycling en positioneert zichzelf als een tegenhanger van OilQuick.

De Variolock verschilt wezenlijk van de Zweedse systemen. Zo gebeurt de koppeling verticaal in plaats van horizontaal; er schuiven geen ‘mannetje’ en ‘vrouwtje’ in elkaar, maar er worden twee ventielenblokken op elkaar geperst. Het systeem is gemonteerd op een Lehnhoff-snelwissel, maar Lehnhoff komt binnenkort ook met symmetrische snelwissel met daarin haar systeem.

Vierpins-aansluiting

De basis van het oliedoorvoersysteem vormen dus twee ventielenblokken; het S-blok op de snelwissel en het A-blok op het uitrustingsstuk. Met de blokken kunnen twee hydrauliekleidingen worden doorgekoppeld. In het doorkoppelen van elektriciteit is voorzien met een vierpins-aansluiting.

Bij het aan- en afkoppelen wordt automatisch de druk van het hydraulische systeem gehaald. De beide blokken worden met het sluiten van de snelwissel vast op elkaar geperst, waarbij de ventielen van het S-blok een halve centimeter in het A-blok verzinken. Tijdens het sluiten wordt in het A-blok de afsluiter geopend zodat de olie gelijk kan doorstromen. Rubberen O-ringen voorkomen lekkage.

Volgens Lehnhoff zorgt deze manier van koppelen voor de grootst mogelijke doorvoeropening. Daardoor is de olieopbrengst maximaal en wordt de olie veel minder warm doordat er minder wrijving is. Lehnhoff claimt verder dat het systeem ook bij veel trillingen en zware belastingen gegarandeerd lekvrij is, doordat snelwissel en uitrustingsstuk een spelingsvrij geheel vormen.

Rototilt QuickChange: OilQuick op de tiltrotator

Rototilt – in ons land door Eurosteel op de markt gebracht – levert haar tiltrotator ook met een volautomatische symmetrische snelwissel voor de aanbouw van een uitrustingsstuk. Het systeem heet QuickChange. Voor de koppeling van de hydrauliek gebruikt Rototilt de techniek van OilQuick. Rototilt mikt met deze toepassing niet op de grotere sloopmachines, maar nadrukkelijk op de kleinere machines die multifunctioneel worden ingezet. Daarnaast levert Eurosteel Rototilt draai-kantelstukken als compact uitneembaar tussenstuk voorzien van het CW systeem. Deze modellen zijn uit te rusten met CEJN Multi-X snelkoppelingen.

Alternatief: handmatig koppelen

Een alternatief voor volautomatisch koppelen is handmatig koppelen. Het kost meer tijd dan volledig automatisch koppelen, maar aanzienlijk minder tijd dan alle slangen omkoppelen.

CEJN produceert hiervoor het Multi-X-systeem. Eurosteel rust Rototilt-draaikantelstukken er onder andere mee uit. Door een hendel over te halen worden de blokken met elkaar vergrendeld. CEJN maakt voor Steelwrist de GEOfit. Deze handmatige koppeling is conform het ontwerp, de wensen en eisen van de Zweedse fabrikant ontwikkeld. Met de GEOfit worden olie, elektriciteit en vet tegelijk gekoppeld.

Systemen als GEOfit en Multi-X zijn aanzienlijk goedkoper dan een volautomatisch systeem, besparen tijd ten opzichte van conventionele systemen en voorkomen dat uitrustingsstukken omgebouwd moeten worden.

 

En Verachtert?

Het is u vast opgevallen; in dit artikel mist een aansprekende naam op het gebied van snelwissels. Pon-dochter Verachtert, het bedrijf achter de CW, Nederlands meest verkochte snelwissel. Het bedrijf is dealer van Engcon en levert zo het EC-Oil systeem. Voor de langere termijn is Verachtert naar eigen zeggen samen met Caterpillar bezig met het opstellen van een visie ten aanzien van automatisch koppelen van worktools in combinatie met machinecommunicatie. Wordt vast en zeker vervolgd dus.

Lees hier veelgestelde vragen (plus antwoorden!) over automatische snelwissels

Foto's

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels