artikel

Automatische snelwissel wordt booming 

Ondernemen

De verkochte aantallen snelwissels met automatische oliekoppeling zijn nog niet spectaculair, maar dat gaan ze volgens de importeurs wel worden. Steeds meer grote sloopmachines worden ermee uitgerust, maar ook op lichtere machines verschijnen ze. Nieuwe spelers zwengelen de markt aan. 

Automatische snelwissel wordt booming 
OilQuick verkocht wereldwijd al 10.000 automatische snelwissels. In ons land zit importeur Demarec inmiddels op 80 stuks.

OilQuick is marktleider op het gebied van automatische snelwissels. Het bedrijf verkocht wereldwijd inmiddels ruim 15.000 exemplaren, waarvan liefst 10.000 stuks in Duitsland. Klanten zijn met name sloop- en recyclingbedrijven. 

In ons land zijn er door importeur Demarec in de afgelopen drie jaar zo’n tachtig verkocht. Dat ons land vergeleken met bijvoorbeeld Duitsland zo achterbleef, heeft als belangrijke oorzaak dat wij al lang geleden de snelwissel omarmden. 

Demarec-directeur Marcel Vening: ‘De Duitsers wisselden minder. Toen zij daar volop mee begonnen, kozen ze gelijk voor een automatische snelwissel. Dat kon natuurlijk relatief gemakkelijk omdat ze nog geen systeem hadden. Wij werken massaal met het CW-systeem. Overstappen naar bijvoorbeeld OilQuick vraagt dan een flinke investering. Allereerst in een wisselsysteem, maar daarnaast ook in het ombouwen van al je uitrustingsstukken van CW naar symmetrisch. Deze investering kan een rem op de investering in een volautomaat vormen.’ 

1,5 systeem per week 

Inmiddels ziet Vening dat de verkopen enorm aantrekken. ‘Van de 80 verkochte systemen zijn er 30 in de afgelopen vijf maanden verkocht. Ze zijn meest verkocht op nieuwe sloopmachines boven de 17 ton en vooral zwaarder, maar we hebben ook de eerste volautomaten in combinatie met een tiltrotator verkocht aan bedrijven in de infra. Voor oudere machines is duidelijk minder markt. We zien inmiddels dat met elke nieuwe sloopmachine die wordt verkocht, de keuze voor een automatisch snelwisselsysteem actueel is. Bedrijven zien dat de snelwissel hen veel meer rendement oplevert en opweegt tegen de kosten die overstappen van CW naar symmetrisch met zich meebrengt. Gezien het constant groeiende aantal offertes dat we nu wekelijks uitbrengen, kun je nu al spreken van een explosieve groei die voorlopig niet meer stopt. Elke nieuwe sloopmachine zal straks worden uitgerust met een automatische snelwissel.’ 

Offerteaanvragen komen 

Wie op zijn grote sloopmachine tot pakweg 130 ton een volautomatische snelwissel wil, kan op dit moment naast OilQuick ook kiezen voor Lehnhoff. De Duitse firma is met meer dan 150.000 verkochte systemen – alle soorten, types en maten – een grootheid in snelwisselland. 

In Duitsland verkoopt Lehnhoff veel Variolock-snelautomaten. Ook België laat verkochte systemen zien, maar in ons land is de afzet nog minimaal. Matthijs Nieuwenhuis van importeur Nimatech vertelt waarom: ‘Allereerst zijn we met Lehnhoff nog maar relatief kort actief op de Nederlandse markt. Daarnaast stappen bedrijven die inmiddels met OilQuick werken, niet een-twee-drie over naar Lehnhoff. We zetten dus in op bedrijven die met de aanschaf van een nieuwe machine voor het eerst voor de keuze staan.’ 

Nieuwenhuis merkt net als Marcel Vening van Demarec dat bedrijven aanhikken tegen de investering die gepaard gaat met de overstap van CW naar een ander type snelwissel. 

Nimatech heeft ondertussen verschillende offertes van symmetrische systemen uitstaan bij onder andere slopersbedrijven, Matthijs Nieuwenhuis verwacht de eerste snelwissel snel te leveren. Als dat eerste schaap eenmaal over de dam is, volgen er snel heel veel meer. ‘Zeker sloop- en recylingbedrijven die veel wisselen halen dankzij een beproefd systeem als de Variolock een veel hogere productiviteit. Over enkele jaren wordt elke nieuwe machine met een volautomatisch systeem geleverd, van ons of een andere leverancier.’ 

Segment tot 30 ton 

Op de markt voor automatische snelwisselsystemen mengen zich ondertussen ook de aanbieders van draaikantelstukken. Steelwrist en Engcon bijvoorbeeld. Ze focussen zich op machines tot circa 30 ton die zowel in het grondverzet, de wegenbouw als de sloop worden ingezet. 

‘Sinds afgelopen zomer verkochten we tien SQ-snelwisselsystemen op nieuwe machines’, vertelt Tom van Baars van Steelwrist. ‘En altijd in combinatie met een draaikantelstuk en steeds vaker ook uitrustingstukken.’ 

Engcon maakt al sinds 2004 haar eigen automatische snelwisselsysteem EC-Oil. In het buitenland wordt het een veelverkocht systeem. In Nederland verkocht Engcon sinds de introductie in mei 2016 zo’n 15 EC-Oil systemen, altijd in combinatie met een draaikantelstuk. Nicky de Vries van Engcon: ‘Bedrijven zien hun draaikantelstuk nog waardevoller worden met een automatische snelwissel. Een trend die we daarbij duidelijk zien, is een snelwissel boven en onder het draaikantelstuk. Daarmee haal je de tiltrotator er snel tussenuit.’ 

Groei is niet te stuiten 

Richting de toekomst verwacht Tom van Baars van Steelwrist een explosieve groei. ‘Het zal gaan zoals bij de tiltrotator. Bedrijven ontdekken de plussen en het hogere rendement en stappen over. Daarnaast gaat de symmetrische snelwissel nu echt doorbreken en zijn er geen systemen voor de CW-snelwissel.’ Het Zweedse bedrijf komt in de nabije toekomst ook met SQ-systemen voor zwaardere machines, voorlopig tot 60 ton. Daarmee komt ze doelbewust op de markt van de marktleider. ‘Onze kracht is de gunstige prijsstelling van het SQ-systeem. Sterke troef is verder dat ons systeem volledig compatible is met dat van OilQuick.’  

Engcon heeft niet de ambitie om in een zwaarder marktsegment voet aan wal te zetten. Het bedrijf gaat voor een sterke positie in het segment tot pakweg 35 ton in combinatie met een tiltrotator. Nicky de Vries: ‘Ons systeem is het goedkoopste van alle systemen die op de markt zijn, omdat we het gemakkelijk kunnen aanpassen aan de wensen van de klant. Dat maakt de drempel om in EC-Oil te investeren lager. We zien het aantal verkochte systeem in de toekomst gestaag groeien: wanneer bedrijven voor een nieuwe machine gaan, wordt een automatische snelwissel in de besluitvorming meegenomen.’ 

Lees hier veelgestelde vragen (plus antwoorden!) over automatische snelwissels

Lees ook: Volautomatische snelwisselsystemen: marktleider OilQuick krijgt meer concurrentie

Foto's

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels