RSS Feed van Bouwmaterieel nieuws

Bouwcombinatie Sas van Vreeswijk schuift kazemat 150 meter op

17-02-2017, 12:10
Bouwcombinatie Sas van Vreeswijk schuift kazemat 150 meter op

Bouwcombinatie Sas van Vreeswijk verplaatst op woensdag 22 februari in opdracht van Rijkswaterstaat kazemat Vreeswijk Oost. De unieke operatie is voor publiek live te volgen. Vanaf een speciaal ingerichte uitkijkzone is te zien hoe de betonnen bunker met SMTP’s over een funderingsbaan 150 meter oostwaarts wordt gereden.

De betonnen bunker – een kazemat genoemd – maakt onderdeel uit van de Nieuwe Hollandse Waterlinie; een unieke en historische verdedigingslinie uit 1815. De verplaatsing van in totaal 3 kazematten is nodig vanwege verbreding van het Lekkanaal.

Jaar van voorbereidingen
De verplaatsing is technisch gezien een complexe klus. De voorbereidingen zijn inmiddels al een jaar bezig. Op basis van originele bestektekeningen is een 3D-model opgesteld van de kazemat Vreeswijk-Oost. Dit 3D-model is later nog verrijkt met inmetingen van de kazemat. Ook zijn betonkernen onderzocht. Met al deze gegevens zijn uiteindelijk het gewicht en het zwaartepunt van de kazemat berekend.

Speciale graafmachine met telescopische grijper
De kazemat, gebouwd op 119 heipalen, was oorspronkelijk verstopt in een zandlichaam. De volgende stap was dus het uitgraven en blootleggen van de kazemat. Om ook onder de kazemat te kunnen graven, werd een speciale graafmachine met een telescopische grijper gebruikt. Deze grijper was precies smal genoeg om onder de kazemat te komen én om om de palenfundering heen te kunnen graven. Op één plek stonden de palen echter zo dicht op elkaar dat met de hand gegraven moest worden.

Om het 1.200 ton zware gevaarte op te kunnen tillen, zijn van boven naar beneden – dwars door de kazemat heen – vier gaten met een doorsnede van 25 cm geboord. Daarin zijn stalen ankers aangebracht die onder de kazemat zijn bevestigd.

Vervolgens wordt het verdedigingswerk door een verrijdbaar draagportaal van Mammoet opgetakeld. SPMT’s (Self Propelled Modular Transporters) rijden het portaal met de daarin hangende kazemat daarna naar de nieuwe bestemming.

Funderingsbaan
Vanwege het gewicht van de kazemat is op de af te leggen route een funderingsbaan aangelegd. De bodem bestaat namelijk uit veen en klei en is dus behoorlijk slap. De verhardingsbaan bestaat uit een funderingspakket van 1,6 meter dik puin, versterkt met geo-textiel en grondwapening. Bovenop de fundering liggen rijplaten, zodat de wielen van de SMPT’s zich niet alsnog ingraven.


Download hier een infographic van het verplaatsen van de kazemat


Onderweg wordt ook nog een draai gemaakt, zodat de kazemat direct in de goede positie op zijn nieuwe plek kan worden geplaatst. Het portaal laat de kazemat zakken tot vlak boven het frame waarop hij uiteindelijk komt te liggen. Met vijzels wordt ervoor gezorgd dat het gewicht heel zorgvuldig op alle draagpunten wordt overgebracht. Vervolgens wordt de kazemat met hulp van de vijzels op het frame geplaatst.

Live volgen
Iedereen is op woensdag 22 februari van 8.00 tot 15.00 uur welkom om een kijkje te nemen bij de verplaatsing van kazemat Vreeswijk-Oost. Meer informatie is te vinden www.prinsesbeatrixsluis.nl

Tekst: Redactie Bouwmachines

Spotlight

Terug
Verder

Best bekeken materieel deze week

Zand laden voor Higro dagen.

Magirus-Deutz & Werklust VL 1500.

  • 6/5 stars
5707 keer bekeken
nieuwbouw aanlegsteiger

Volvo 240CL

  • 6/5 stars
5777 keer bekeken
Takken versnipperen

Fendt 939

  • 6/5 stars
491 keer bekeken

Volvo 220

  • 6/5 stars
393 keer bekeken